Paralellkoppling av likriktarbryggor

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Sci

Paralellkoppling av likriktarbryggor

Inlägg av Sci »

Jag har funderat på att bygga en förstärkare baserad på LM3875. Till den behöver jag givetvis en strömförsörjningsenhet. Det jag undrar är om det fungerar att paralellkoppla två stycken likriktarbryggor, för att helt enkelt sänka temperaturen på dem.

Den brygga jag har tänkt använda är Elfa #70-070-57. Den är specad till 10A, ungefär det samma som transformatorn ligger på. Teoretiskt sett kan bryggan mao komma upp nära sin maxeffekt.

Erik
Användarvisningsbild
Fagge

Inlägg av Fagge »

Tja, om alla innre resistanser stämmer, så ska strömmen dela på sig & gå var sin väg.
cyr
Kontakt:

Inlägg av cyr »

Det borde väl funka hyffsat om de är exakt lika, men finns det någon anledning varför du inte kan använda t.ex. en 25A eller 35A brygga istället? De kostar ju inte så mycket, jämfört med vad t.ex. en trafo som ger 10A kostar....
Sci

Inlägg av Sci »

Ja det kan jag ju iofs. Skyller på koffein/nikotinbrist. Hur är det med kylning, behövs det en fläns eller något i den stilen? Hur gör man isf med en Elfa #70-045-67?

Erik
Lundsten

Inlägg av Lundsten »

Har du nå gammla apparater eller liknande med kylfläns på så kan du använda den. det är ju bara att såga till rätt storlek. sen provkör du och känner om det är lagom temperatur.
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

Det är ju ett 5mm hål i den. Ta en M5-skruv och skruva fast bryggan i samma fläns som förstärkarkretsen. Den flänsen bör vara stor. Iaf som ena sidan av lådan tycker jag.
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

Är det inte så att motståndet i en diod minskar med temperaturen? Om man parallell kopplar då då blir det den som är varmast som får mest last. Det är inte så lyckat. Av samma anledning kan man inte parallellkoppla vanliga transistorer.
Användarvisningsbild
Selpix

Inlägg av Selpix »

Danei --> Stämmer bra det.

Tycker att han ska köra med en kylfläns som flera har nämnt redan.
Användarvisningsbild
zeus

Inlägg av zeus »

Till våran soffa har vi transistorer parallellkopplade, trots detta rullar den på än idag.

Även vanliga och zenner -dioder sitter i både serie och parallelt kopplade.
Användarvisningsbild
Illuwatar
Kontakt:

Inlägg av Illuwatar »

Hur du än gör så behövs kylning av bryggan. Har av erfarenhet sett detta när jag körde en 35 A brygga långt under max-specarna (under 10 A). Trots de stora marginalerna blev den het nog så att den gick inte att ta i. Det går helt enkelt inte att lura naturlagarna - du har ett spänningsfall som inte går att komma ifrån och den enda energiform en diodbrygga kan ge ifrån sig är värme när spänningen görs om och försvinner.

Edit: även kraftiga slutsteg kör med parallella transistorer. För att jämna ut skillnaden mellan transistorerna brukar man koppla ett lågohmigt effektmotstånd i serie med transistorn (vanligtvis på emittersidan). I fallet motorstyrning brukar MOSFET användas och dessa brukar gå bra att parallellkoppla utan några tricks. Kolla bara i elektroniska fartreglage till RC-bilar.
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

zeus skrev:Till våran soffa har vi transistorer parallellkopplade, trots detta rullar den på än idag.

Även vanliga och zenner -dioder sitter i både serie och parallelt kopplade.
Jag gissar att ni inte har byggt motorstyrningen av bipolära transistorer. Med FETar är det tvärtom, så de kan man parallellkoppla. Seriekoppla dioder finns det inget problem med. Så får ju alla samma ström. Men om man parallellkopplar kan det bli problem. Jag säger inte att det blir det. Jag bara varnar för att det kan bli.
Användarvisningsbild
zeus

Inlägg av zeus »

Mennade inte att du hade fel, ville mer jobba på min okunskap.

Därför jag är här, lära, har kommit en bit på vägen och vid nästa lön ska det läras mer.
Användarvisningsbild
janne66
Kontakt:

Inlägg av janne66 »

Kylfläns behövs, för de data som anges för bryggan avser att man använder en kylfläns. Jfr med en effekttransistor som inte ´klarar nåt alls utan kylning.

Dioder som är parallella måste ha ett motstånd i serie, t.ex 0,1 ohm för att fördela strömmarna.

Antag att den ena bryggan har 0,001 ohm som inre motstånd å den andra
har 0,002 ohm. Då blir strömmen dubbelt så stor i den ena bryggan !!

Har du däremot en resistor på 0,1 ohm i serie på varje brygga så blir motståndet 0,1001 ohm för den ena, å 0,1002 ohm för den andra.
Alltså en obetydlig skillnad i motstånd, och därav obetydlig skillnad i ström...
Skriv svar