trasig Tandberg
- 13th.Marine
- EF Sponsor
Satt å pillade lite med den idag... Vänster kanalen ger ett brummmmmmmmmm.. konstant. kollade även om det gick att koppla en vanlig signal rätt in i slutstegen inget ljud då heller. Förförstärkaren ger heller inget ljud ut... verkar vara nätdelen som är kass... eller folk har nått annat att säga?
En anledning till att den brändes kan vara det att den troligtvis har fått spela med extremt låg belastning (ev ner till under 1Ohm). Någon som vet vad för effekter detta kan ge...
En anledning till att den brändes kan vara det att den troligtvis har fått spela med extremt låg belastning (ev ner till under 1Ohm). Någon som vet vad för effekter detta kan ge...
- 13th.Marine
- EF Sponsor
- 13th.Marine
- EF Sponsor
- 13th.Marine
- EF Sponsor
Hah!
Vilken tid det tog att hitta denna tråd igen =)
Efter att ha skaffat mig en multimeter för ett tag sen så hittade jag nyligen denna igen och började felsöka...
Det var helt enkelt kondensatorbanken som gett upp (Fick ut några futtiga volt ur "nätdelen")
Så med ett par nya 15000uF kondningar (som näst... passade
) så spelar den igen... Nu ska jag bara komma fram till var alla skruvar som blev över ska sitta 
Vilken tid det tog att hitta denna tråd igen =)
Efter att ha skaffat mig en multimeter för ett tag sen så hittade jag nyligen denna igen och började felsöka...
Det var helt enkelt kondensatorbanken som gett upp (Fick ut några futtiga volt ur "nätdelen")
Så med ett par nya 15000uF kondningar (som näst... passade

- Housepainter
- EF Sponsor
- 13th.Marine
- EF Sponsor
- Housepainter
- EF Sponsor
Har du lust att ta en bild på förstärkaren (min mamma hade en Tandenbergare), den finns inte kvar men jag kan ha kvar kopplingsschemat. Känner inte för att leta efter det om det inte finns en möjlighet att det kan vara samma eller liknande. Har ingen aning om modellen, men det var svarta runda tryckknappar för olika funktioner, aluminiumfront runt knapparna, snabbknappar till P1-P5 har jag för mig och en lång radioskala som lös grönt med en röd visare...
- 13th.Marine
- EF Sponsor
Enligt beskrivningen så är de nog inte samma tyvärr (har inte runda svarta knappar, samt att "radion" lyser vit).
Men en bild ska jag fixa.. Ska bara bygga ihop den igen =)
(Blev en skruv över om man bortser från de till kondensatnorhållarna (de nya var nån mm större och passade inte =()).
EDIIT: Bild var de ja:
Hmm vad imageshack skulle strula... när får vi servern? =)
EDIT igen:

Men en bild ska jag fixa.. Ska bara bygga ihop den igen =)
(Blev en skruv över om man bortser från de till kondensatnorhållarna (de nya var nån mm större och passade inte =()).
EDIIT: Bild var de ja:
Hmm vad imageshack skulle strula... när får vi servern? =)
EDIT igen:

-
-
En sån där förstärkare har jag också.Den är det heltäckande kortvågsmottagare på från 150Khz -30 mhz på också. Kolla om ev reptips på www.leifline.com
-
Det gick upp ett ljus!!!
Nu kom jag på ett mycket vanligt fel på denna modell!!! Slutstegen brukar packa ihop på dom så kolla dessa.Är vanliga transistorer som sitter mot en kylplåt längst bak i apparaten. 

- 13th.Marine
- EF Sponsor