Mediadator

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.
knabsol

Mediadator

Inlägg av knabsol »

Hej på er!
Jag är ny här på forumet, har kikat runt här ett bra tag men utan att våga kliva in :)
Men nu är det dags att börja ett litet projekt igen så tänkte få låna lite av era kunskaper.

Mitt projekt blir ett "mediacenter" för uppspelning av video (mpeg2/mpeg4) och audio, främst mp3, samt eventuellt inspelning av video.

Vad tror ni det krävs för processor? Jag har vart inne en del på en ITX med VIA-processor, kanske då främst c7-modellerna vilka verkar vara trevliga. Men har läst en del och oroas över om dessa inte orkar med? Jag vill absolut ha passiv kylning av själva processorn och ganska låg bygghöjd. Vad har jag för alternativ? Core2duo? Geode? Annat? jag har inte så jättebra koll men hoppas ni har det.

Resten av systemet består av en cd/dvdläsare slot in (slim) samt ev. en liten display.

Det viktigaste för systemet är:
*klara uppspelning utan ryck och hack.
*låg ljudnivå.
*låg strömförbrukning.

Vad tror ni skulle passa mig?
klintan

Inlägg av klintan »

tror detta är mer för idébanken, så någon moderator kan ju flytta
SmourF
Kontakt:

Inlägg av SmourF »

en gammal ITX 600 eller 800MHZ klarar divx men dvd är lite tuffare då de inte har ngn hårdvarudekoder, de har kanske de nya ITX ? du får kolla på google

annars så kan du ju alltid köpa en vanlig gamla p4 eller celeron e ju så billiga o klocka ner som fan så den utvecklar knappt ngn värme men helt passivt ? varför det... att ha en fläkt som snurrar "lite" gör sån enorm skillnad tänk på de!

keep it up :)

MVH
knabsol

Inlägg av knabsol »

Jo de kanske skulle gå..men just nu efter en massa läsning har jag kommit en på en core2duo, ev modellen 7200 vilken har en strömförbrukning (max) på 31w om jag inte minns fel. Iofs så är det väl det dubbla mot en itx men man får ju lite prestanda. Men jag ska forska vidare och uppdaterar tråden allteftersom. Jag går över till "projekt" när jag väl börjar bygga, visste inte riktigt var den skulle hamna, ursäkta! :)
Over and out...
tgr

Inlägg av tgr »

Jag handlade ett Via EPIA EK 800MHZ fanless.
Den säger sig ha "Integrated VIA UniChromeTM Pro AGP Graphics with MPEG-2/4 Decoding Acceleration"

Ska installera lite å labba idag så ska du få veta om man kan se dvd eller ej :)

Den har iaf 2xsata 2xpata + 4-serieportar och printerport!!!
+ 8 digitala i/o-pinnar på moderkortet man kan ha till nått skoj.

Den drar under installation runt tillfället runt 26w med hårddisk och dvd.
(Mätt innan mitt 250watt nätagg med en energimätare från clas i sjön)

http://www.via.com.tw/en/products/mainb ... ard_id=420
knabsol

Inlägg av knabsol »

Låter härligt, jag är främst intresserad av om du kan spela upp en xvid/mpeg4 utan hack. Strömmen låter lagom, kör du en 3.5" disk eller 2.5"?
Lycka till!
tgr

Inlägg av tgr »

3.5"
tgr

Inlägg av tgr »

Nu har jag testat lite.

Med 512Mb ram och en default ubuntu av senaste versionen så går det att se på dvd.
Det ryckte till lite ibland och det kanske beror på att allt minne var använt + lite av swapen.

Jag spelade dvdfilmen med vlc.

Så med en nerbantad Xorg så borde det gå toppen att se dvd å avi osv..
knabsol

Inlägg av knabsol »

Låter ju bra, jag har sneglat lite på att köra en core2duo med passiv kylning och med en liten chassifläkt som ger lite cirkulation. Detta skulle dock bli ganska mycket dyrare. Och även om man kör en core2duo bland de mer strömsnåla varianterna så klarar de ändå inte att koda av vissa filmer så jag antar att man kan hålla på hur långt som helst. ska man kunna koda av allt så krävs det en rejäl core2duo eller nån av AMDs motsvarande samt ett grafikkort som slukar 100watt.
Så jag måste sätta ribban nånstans.
Det jag vill koda av är divx,dvd,mp3,flac,samt xvid i resonabel upplösning, ingen 1080 h.264 alltså.
Det som stretar emot mest är väl xvid antar jag.

tgr: vilka drivrutiner körde du till mpegdelen på ditt moderkort? och vilket chipset/processor kör den?

Jag ska forska runt lite så får vi se :)
Skriv svar