varför inte 20Mhz?
varför inte 20Mhz?
Hej!
Håller på och leker med en Pic16f84A.
i databladet till den står det att den ska gå upp till 20mhz,
men när jag kopplar in en 20mhz kristall så vägrar den fungera. den funkar utmärkt på både 4mhz och tio. varför vill den inte på 20?
till kristallen har jag två 20pf kondenstorer
Håller på och leker med en Pic16f84A.
i databladet till den står det att den ska gå upp till 20mhz,
men när jag kopplar in en 20mhz kristall så vägrar den fungera. den funkar utmärkt på både 4mhz och tio. varför vill den inte på 20?
till kristallen har jag två 20pf kondenstorer
Du menar kopplar eller?mullemeck skrev:men som jag har fattat det så kollar man likadant på både XT och HS
Ja, de skall kopplas lika, HS eller XT ställer man in genom configurationsbitarna när du programmerar.
bit 1-0 FOSC1:FOSC0: Oscillator Selection bits
11 = RC oscillator
10 = HS oscillator
01 = XT oscillator
00 = LP oscillator
Enligt section 6.1
Är den kristallen gjord för så stora kondensatorer då? Det brukar variera lite. Är det gränsfall så kan det fungera om du lägger fingret på några av benen till kristallen... Har råkat ut för det själv, käns lite drygt bara. Man har ju inte lust att göra ett hål i lådan på sin färdiga apparat, "stoppa in fingert för att apparaten ska fungera"...
Ett högohmigt motstånd till matnignsspänningen kan också fungera som "kickstart", så att säga.

- EagleSpirit
- Kontakt:
Jag är ingen expert på elektronik men jag tycker att 20 pF borde fungera bra. Tror jag själv har testat med både 15 och 30 pF vid 20MHz på en 16F877 och det har fungerat bra.
Ifall inte felet berodde på HS/XT så har du kollat att kristallen är en parallell och inte en serie? Sen kan du kolla med oscilloskop vad det kommer för signal ut, kanske kristallen är sönder...
Ifall inte felet berodde på HS/XT så har du kollat att kristallen är en parallell och inte en serie? Sen kan du kolla med oscilloskop vad det kommer för signal ut, kanske kristallen är sönder...
Vi har ju inget oscilloskopAsmN skrev:Jag är ingen expert på elektronik men jag tycker att 20 pF borde fungera bra. Tror jag själv har testat med både 15 och 30 pF vid 20MHz på en 16F877 och det har fungerat bra.

Vi är bara fattiga nybörjare...
[lite OT]
Försöker också få igång en -877 (visserligen 877A) utan större framsteg. Har bara fått igång en massa 84A hittills. Säg, är den lika rolig som siffrorna säger?

[/lite OT]
Ok, men tror iaf inte att det är fel på oscillatorn... 
Hur hade ni HS/XT riktigt? *nyfiken*
Angående 877A, där måste ni vara noga med att ni har en programmerare som stöder A modellen eftersom man skriver till Flash-minnet på annat sätt än vanliga 877:an!! T.ex. IC-Prog 1.05A. En annan sak som skiljer från att programmera 84 är att man måste dra RB3 (LVP) till jord.
>Säg, är den lika rolig som siffrorna säger?
Jodå, visst finns de en del roliga saker som inte finns i 84:an, bäst är att den kan skriva till eget Flash-minne så man kan använda en bootloader när man skall ladda dit softan. Mycket praktiskare än att flytta PIC:en till programmeraren och snabbare än ICSP.
Men redan om ni skulle byta till en 16F628 skulle ni få fler funktioner än med 84:an, t.ex. UART (till serieporten). 628 är pinkompatibel med 84:an och även lite billigare (borde vara), så det är rekommenderat att man använder 628 numera istället för 84. Men om ni redan har en massa 84:or är det kanske onödigt att byta.
Själv håller jag på och skall gå över till 18-serien, men det är en annan story...

Hur hade ni HS/XT riktigt? *nyfiken*

Angående 877A, där måste ni vara noga med att ni har en programmerare som stöder A modellen eftersom man skriver till Flash-minnet på annat sätt än vanliga 877:an!! T.ex. IC-Prog 1.05A. En annan sak som skiljer från att programmera 84 är att man måste dra RB3 (LVP) till jord.
>Säg, är den lika rolig som siffrorna säger?
Jodå, visst finns de en del roliga saker som inte finns i 84:an, bäst är att den kan skriva till eget Flash-minne så man kan använda en bootloader när man skall ladda dit softan. Mycket praktiskare än att flytta PIC:en till programmeraren och snabbare än ICSP.
Men redan om ni skulle byta till en 16F628 skulle ni få fler funktioner än med 84:an, t.ex. UART (till serieporten). 628 är pinkompatibel med 84:an och även lite billigare (borde vara), så det är rekommenderat att man använder 628 numera istället för 84. Men om ni redan har en massa 84:or är det kanske onödigt att byta.
Själv håller jag på och skall gå över till 18-serien, men det är en annan story...