LED-skylt på jacka en gång till

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
gunne
Kontakt:

LED-skylt på jacka en gång till

Inlägg av gunne »

Hej! Detta är en fortsättning på min förra tråd. Jag valde att skapa en ny tråd eftersom den gamla blev ganska fylld med ovidkommande snack och för att jag nu har en detl nya frågor.

Jag har köpt ett kit från elfa som jag tänker använda för att göra en rullande LED-skylt på ryggen på en jacka. Nu till mina frågor:

1:
Jag ska glesa ut LED-matrisen så att den blir lite större än bara 5x4 centimeter. Eftersom jag ska ha en ruta på typ 15x10cm kommer LEDarna att sitta ganska glest och det kommer kanske inte se så bra ut. Kan man sprida ljuset från LEDarna till en lite större yta till exempel genom att fästa en liten plexiskiva på LEDen? Finns det några andra, bättre tekniker för att göra detta?

2:
LEDarna sitter ju i en matris på PCBn. Jag tänkte sy in en större matris i jackan och leda en flatkabel till raderna oh kolumnerna från PCBn. Om jag mot förmodan skulle koppla detta fel, eldar man upp komponenterna då? Är det nåt man bör tänka på?

3:
Teckentabellen i kittet innehåller troligtvis inte å, ä och ö. Borde det inte gå att programmera om tabellen om man har en PIC-programmerare? Till exempel byta ut några tecken som man inte använder. Är det nån som har en PIC-programmerare somkan hjälpa mej med detta? Nån på KTH kanske eftersom jag går där? Känns lite onödigt att bygga/köpa en programmerare för att bara göra en grej...
Användarvisningsbild
zeus

Inlägg av zeus »

1. Plexi kan funka, men då skulle jag frosta det och sen avgränsa varje bit väl, så det inte lyser in på någon annan.

2. Bör inte vara någon större fara(Rätta mig någon om jag har fel), kolla gärna dock allt med multimeter och visuelt minst tre gånger extra.

3. Å, Ä och Ö ser konstiga ut med så få pixlar...
Användarvisningsbild
gunne
Kontakt:

Inlägg av gunne »

Jes, jag hade tänkt frosta framsidan på plexibitarna och kanske måla sidorna svarta så att det inte lyser ut åt sidorna.

Du har nog rätt i att å,ä,ö ser mysko ut med den upplösningen. Men det e ju ändå sjysstare att ha ett kefft å en inget alls...

Förresten, kommer det ökade motståndet från en 40-50cm flatkabel att påverka skiten?
Användarvisningsbild
zeus

Inlägg av zeus »

Tjock färg bara, tänk på det, skulle nog ha typ eltejp eller liknande.

Själv skulle jag inte tycka det var värt det.

Nej, inte så det märks med flatkabeln.
Användarvisningsbild
Chribbe76
EF Sponsor

Inlägg av Chribbe76 »

Det är nog ingen Pic som sitter i den men oavsett vilken kontroller det är så är koden skyddad, teckentabellen går alltså inte att ändra på.

Jag tycker det är synd att du inte har hittat en bättre display att utgå ifrån.
Det borde gå att hitta något bättre.
Användarvisningsbild
$tiff
Kontakt:

Inlägg av $tiff »

>> gunne

Om du har tillgång, och kunskap, att programmera en PIC så ta å bygg dig en helt egen matris, med fler punter så det blir snyggt och med alla tecken du vill ha. Det är lätt om man kan... :roll:
Du kan ju mycket väl "hämta inspiration" från den du köpt.
Användarvisningsbild
gunne
Kontakt:

Inlägg av gunne »

Så här skulle å, ä och ö kunna se ut. Då resten av teknena ocxå är risiga så skulle det funka...
Bild

Ja, det e synd att jag inte har nåt bättre... Jag skulle vilja bygga skiten själv, men jag måste ha den färdig inom två veckor och jag hinner inte sätta mej in i all elektronik som behövs. Vad jag har förstått så är det inte allt för komplicerat, men då jag måste lära mej allt från grunden så är det inte så lätt.

Om det är nån som vill hjälpa mej med en liten ritning på en rullande LED-skylt med 5 tecken (varje tecken 5x7 LEDar) så skulle det va jävligt uppskattat! Jag kan ju etsa kort, löda och programmera så en ritning skulle va guld.

Det verkar ju som om flera här på forumet har gjort liknande skyltar förut. Finns det nån som vill sälja en till mej? Så kan jag göra en ny matris bara och fästa i jackan. Några hundringar är man väll villig att ge...
Användarvisningsbild
Xyzzy

Inlägg av Xyzzy »

Var det inte i det där kittet som de (welleman tror jag) hade en "demo" med ett hjärta på hemsidan?, det kankse tom är så att man själv kan "rita" hur alltihopa ska se ut? (hur väljer man vilka tecken som ska visas?)
Användarvisningsbild
gunne
Kontakt:

Inlägg av gunne »

Man kan inte rita tecken. Man stegar genom teckentabellen med en knapp och sparar med en annan knapp. Det kanske är så att de har ett hjärta inbyggt.
Användarvisningsbild
Xyzzy

Inlägg av Xyzzy »

Okay, vad synd!
Användarvisningsbild
gunne
Kontakt:

Inlägg av gunne »

Om man skulle bygga en själv, vilka lysdioder skulle man använda då? Det ska ju gärna vara ljusstarka och inte ha alltför sträv vinkel. Och sen måste de va billiga. Dessa på Elfa e ju billiga men de kanske inte e tillräkligt sjusstarka och vidvinkliga. Var kan man annars tjacka billiga, bra LEDar?
Användarvisningsbild
zeus

Inlägg av zeus »

http://www.lsdiodes.com/

http://www.besthongkong.com/

Båda är bra och jag har testat dem båda.

För att få dem att lysa upp en bit plexi skulle jag slipa ner dem, frosta dem och borra ett litet hål i plexit(Halvvägs). sen sätta dem i mitten. Även frosta plexit, då bör hela lysa upp relativt jämt.
Användarvisningsbild
gunne
Kontakt:

Inlägg av gunne »

Sen kostar dom dioderna oxå 10 ggr mer än vad dom på elfa gör. Ar de på elfa helt värdelösa eller?
mullemeck
Kontakt:

Inlägg av mullemeck »

hade jag varit dig hade jag satsat på ytmonterade.. de har för det mesta +-70 graders strålvinkel och lyser ganska bra de flesta..
Användarvisningsbild
zeus

Inlägg av zeus »

gunne skrev:Sen kostar dom dioderna oxå 10 ggr mer än vad dom på elfa gör. Ar de på elfa helt värdelösa eller?
De här är grymt mycket starkare.
Bild

Det där är två dioder i totalt mörker, bild tagen med min mobil.

Men ska de bara synas som pixlar duger nog de på elfa.
Skriv svar