Är ny här på forumet, och säger därför hej till alla.
Idag fick jag för mej att jag skulle bygga en någorlunda trevligt LED-ficklampa, som skulle vara "väldigt stark". Har inte tänkt ut hur jag ska göra huset än, men det löser sig alltid med lite rör.
Var inne på www.elshop.se och hittade där lysdioder som verkade passa mitt syfte. http://www.elshop.se/product_info.php?c ... cts_id=106 Tittade även på deras vita 10mm 100cd dioder, men dessa verkade inte ha så trevlig ljusbild och verkade allmänt "slöare" än de på länken. Kanske är jag som misstar mig? Eftersom det inte står någon vinkel utsatt på någon av dem, är det lite svårt att veta.
Jag är ingen hajare på elektronik, men har kommit fram till att använda mej av 3 st seriekopplade stavbatterier av mellanstorlek (LR14?) som då ger mej en spänning på 4,5V. Är detta tillräckligt? Vet ej hur många Ah ett sånt här batteri ligger på. Ska man kanske hellre parallellkoppla två 9V?
Tänkte använda 6 lysdioder, och parallellkoppla dessa. Det fungerar ju med 4,5V och antingen ett ersättningsmotstånd eller ett motstånd per diod. Kanske är bättre med 9V och två dioder seriekopplade i 3 rader i en parallellkoppling? Nu blev det rörigt

Går det att dimma lysdioder på ett bra sätt?
Jättetacksam för alla svar och gärna ideer som ploppar upp i era huvuden! Vet att det inte är något särskilt stort projekt, men jag kände för att ha någonting att göra