Projekt billarm, fråga krossdetektor

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.
Användarvisningsbild
newbadboy
Kontakt:

Projekt billarm, fråga krossdetektor

Inlägg av newbadboy »

Håller på att klura på ett billarm. denna skall ha en glaskrossdetektor. Har tänkt bygga in ett aktivt bandpassfilter i glaskrossdetektorn. Min fråga är ungefär vilka frekvenser har krossat glas??
Användarvisningsbild
Sparkz

Inlägg av Sparkz »

Frekvenser kan jag inte hjälpa dig med, men man brukar testa glaskrossensorer genom att skramla med en nyckelknippa.
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor

Inlägg av grym »

om jag inte mins fel så ligger känslighetstoppen runt 3-4 khz

men det är väl bara att fästa micken på en bit glas, spela in till datorn , annvända hammaren, kolla med fft på inspelat material :lol:
Användarvisningsbild
newbadboy
Kontakt:

Inlägg av newbadboy »

jo det med nycklar känner jag till
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

Bilglas är ju oftast "inplastat" och det brukar dämpa själva glaskrossljudet en hel del. Själva smällen som blir när en hand/fot/sten krossar glaset har mycket frekvensinnehåll vid 1kHz, 5-7kHz och 11kHz. Ljudet av krossat glas hamnar enligt min spektrumanalysator vid 3-4kHz, 5kHz och 11kHz. Gnisslet som uppstår av "plasten" har mycket energi vid 13kHz.

Testade även att mata in olika typer av glaskross i en sonogramvisare (som gör om ljudet till olika nyans-skillnader på en bildskärm) och fick ungefär samma resultat.

Så 3-5kHz eller kanske ännu hellre 4-6kHz är en ganska bra medelväg om man vill filtrera så att detektorn bara fångar upp glaskross ljudet. Men låt inte känsligheten vara för hög. Ljudet av en skopa/skyffel i snö ligger nämligen vid samma frekvenser! :)
Användarvisningsbild
newbadboy
Kontakt:

Inlägg av newbadboy »

oj det kallar jag för analys... tusen tack... nu ska jag bara llyckas beräkna ett filter som passar.
Skriv svar