Lämplig plattform för hemautomation?

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.
thobjo

Lämplig plattform för hemautomation?

Inlägg av thobjo »

Jag kommer inom en snar framtid att bygga ett nytt hus och i det hade jag ha lite fler styr-/reglermöjligheter av elektriska ting än i ett vanligt hus. Det jag initialt vill kunna göra är att styra ett 20-tal reläer och ett 10-tal dimmrar, samt kanske lite annat lull-lull som golvvärmefördelare och fjärrvärmeväxlare. För att kontrollera detta behövs ett 20-tal binära och ett 10-tal analoga ingångar.

Trots att jag har lagt ner otroligt mycket tankemöda på att försöka komma på vilket system jag vill ha så har jag inte lyckats. De kommersiella system som finns på marknaden, t.ex. EIB/KNX och IHC, är helt enkelt för dyra för min smak. De kostar mer än det smakar, helt enkelt. En eller flera microPLC:er skulle säkert kunna uppfylla de krav jag har.

Crouzet Millenium III kan bestyckas med upp till 16 reläutgångar som klarar fem eller åtta ampere. Programspråket är modernt och det finns måna vettiga funktionsblock. Tyvärr kan man inte på något enkelt sätt koppla ihop flera enheter.

Moeller Easy 800 har lite färre utgångar per enhet, men å andra sidan kan åtta enheter på ett föredömligt enkelt sätt kopplas ihop i nätverk. Som grädde på moset finns det i serien en trevlig operatörspanel. Programspråket är det hopplöst föråldrade ladder logic och Millenium III har kraftfullare funktionsblock.

Dessa microPLC:er fås kapslade och det är bara för en elektriker att montera dem på DIN-skenor och koppla in utgångarna. En microPLC kostar ungefär 2-4000 kr.

Hade ni kört på en microPLC-lösning, eller hade ni använt en mikrokontroller eller något helt annat, och sedan kört med externa reläer? Om så är fallet, vad hade ni använt? Att tänka på är att en relä för DIN-skenemontage kostar runt hundralappen.
DeeJayPA
EF Sponsor

Inlägg av DeeJayPA »

Skulle satsa på en "riktig" plc. Micro plc´erna brukar vara lite bökiga att bygga ut. Ett siemens S5 system får du billigt i dag, + att det finns bra med beg tillbehör/reservdelar. Det är många som slänger ut sina gamla S5 system i dag. Här har du en bra grund siemens 100U
Användarvisningsbild
$tiff
Kontakt:

Inlägg av $tiff »

Jag hade använt hemmagjorda moduler med mikrokotrollers, sammankopplade i ett nätverk. AVR för mindre noder och kanske en PC eller ARM för huvudenheter/större enheter.

Nu vet jag inte vilken nivå du (thobjo) arbetar på när det kommer till elektroniken. Du är kanske bara intresserad av färdiga standardiserade enheter och så enkel hårdvara som möjligt (reläer, en kabel till varje pryl)?
staffolainen
Kontakt:

Inlägg av staffolainen »

Det finns ju ett otal med olika system typ X10 etc. Jag kollade på PlutoHome(http://plutohome.com/index.php) men det stannade på planeringstadiet. Men det har stöd för det mesta i både automationsväg(har för mig det stöder EIB/KNX och X10) och samtidigt är mediaserver, och det bästa är att det är gratis! Men som sagt, jag har inte provat det utan det stannade på planeringstadiet.

Alternativet är att kontakta någon styr och reglerfirma i din hemstad, de kan ha en hel hög med gamla grejer liggande som "reservdelar", en gammal Siemens visonik eller liknande kan ju vara något. men det är ju betydligt krångligare att få igång nåt sånt system än något som är anpassat för hemautomatisering.

Simatic S5, kräver inte det inte programvara? Step7 kostar ju en mindre
förmögenhet och dessutom är den inte världens enklaste att programmera för de ändamålen trådstartaren verkar vara ute efter. Mitt tips är endera något byggnadsautomationssystem(dyrt!) eller att kolla på hemautomatiseringssystemen(ofta gratis! som finns på marknaden, de är oftast mer anpassade efter de funktioner man kan tänkas vilja ha hemma och är enkla att konfigurera.

Och reglering för fördelning etc kan du köpa enkla lösa regulatorer,t.ex. Siemens Synco <- relativt billigt.

/Staffan
DeeJayPA
EF Sponsor

Inlägg av DeeJayPA »

För att programmera S5 behöver man Step5 programvaran.
Den går hitta lite här och där.
thobjo

Inlägg av thobjo »

Tack för era svar!

DeeJayPA, Jag har funderat lite i banorna kring en "riktig" PLC modell äldre, men jag har fått för mig (rätt eller fel) att programvaran för dessa kostar skjortan och sedan så känns de lite i klumpigaste laget. Det hade varit trevligt med något som man kan montera på DIN-skena i normkapsling. Det är nog mest i magen som det känns fel, snarare än i huvudet.

$tiff, det låter helt klart intressant. Vilken typ av nätverk hade du använt? Angående vilken komplexitetsnivå jag hade tänkt mig så önskar jag slippa etsa kretskort och ytmonterade komponenter, men hålmonterade komponenter på experimentkort är ok i lagom mängd. Det som tilltalar mig med en microPLC är att väldigt mycket är färdigt. Man vet på förhand att det kommer att ta ändlig tid att få till det på det sätt man vill ha det, både hård- och mjukvarumässigt.
Har du något tips på återförsäljare av färdiga AVR-moduler?

Förändring: Jag var visst lite för långsam med författandet, och när jag skrev ovanstående hade jag endast läst de två första svaren i tråden.
thobjo

Inlägg av thobjo »

staffolainen, Tack för ditt engagemang. Just Pluto känns lite som om det skjuter lit över målet, då det tar över där jag hade tänkt sluta. Vad jag har förstått är X10 ganska opålitligt, och därför ser jag inte det som ett realistiskt alternativ i en nyinstallation.

Du skriver att Siemens Synco är relativt billigt. Jag har fått intrycket att det är dyrare än t.ex. Lexels system IHC, vilket redan det är i dyraste laget, tycker jag.
staffolainen
Kontakt:

Inlägg av staffolainen »

Jag måste erkänna att jag inte har någon överdriven koll på konkurentmärken och synco är våra lågprisgrejjer, men du har rätt, det går säkerligen att hitta billigare prylar som kan mer. Jag jobbar till vardags som programmerare/driftsättare på siemens building automation, det system vi använder heter Desigo, som bygger väldigt mycket på simatic S7 när det gäller programmering.
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Telefrang säljer SioX-moduler, kolla upp dessa. De kan enkelt kopplas ihop, kommuniceras med från PC (eller låta bli) osv.
Användarvisningsbild
vfr
EF Sponsor

Inlägg av vfr »

Jag håller på att bygga upp ett system. Vissa bitar av det har gått i ett par år nu. Egentligen har jag inte satsat på ett enda enhetligt kommunkationssätt utan tar det som är lämpligt för varje del. Precis som du säger så blir dom profesionella bussystemen alldeles för dyra idag.

För styrning av fasta laster så använder jag ett semidistribuerat system. Ett fullständigt centraliserat system ger enorma mängder kabeldragning (starkström). Jag har planerat för ett antal mindre relä och dimmercentraler utplacerade på lämpliga ställen i huset. Den enda som är i drift idag sitter på loftet och styr alla ytterbelysningar, motorvärmare och utsugsfläkten till badrummet. Sedan kompletterar jag det med lösa pluginmoduler för radio eller X10. Just nu har jag ett tiotal Nexa radiomoduler igång

Undercentralerna pratar idag just SioX-buss, men med ett helt annat protokoll. Även RS485 funkar bra till detta. Fördelen med SioX är att det är en strömslinga där enheterna även kan sno lite ström för matning. Skall man t.ex göra en liten kontrollpanel eller strömbrytare så drar det inte mycket ström och då räcker det med tvåtråd framdraget dit. Nexa-sändaren ligger t.ex kopplad på detta sätt.

Allting styrs idag av ett 68HC11-kort, men skall bytas ut mot en Linksys-router med Linux i. Linksys:en var en bra kompromiss mellan enkelhet, kapacitet och driftsäkerhet. En normal PC med hårddiskar och andra rörliga delar vill jag definitivt inte ha till detta, just med tanke på driftsäkerhet. Å andra sidan är en mikrokontroller, som t.ex HC11:an, jobbigare att utveckla mot än PC-miljö och har begränsade resurser. För Linksys:en så kan jag utveckla och provköra allting i vanlig Linuxmiljö på PC för att sedan stoppa in allting i burken när förändringarna är klara.

Den mesta programvaran är idag egen, både i undercentralerna och i huvudcentralen. Dock återstår det mycket att göra på det området. Med Linux som bas och lite mer minne så kanske det kan bli något mer färdigt system istället i huvudcentralen.
Användarvisningsbild
$tiff
Kontakt:

Inlägg av $tiff »

thobjo skrev:$tiff, det låter helt klart intressant. Vilken typ av nätverk hade du använt? (...)
Har du något tips på återförsäljare av färdiga AVR-moduler?
Det första som dök upp upp i mitt huvud var RS485. Det är gjort för störiga miljöer, långa sträckor och har fortfarande ganska hög hastighet. Dessutom är det ganska lätt att implementera i mindre noder.

Färdiga AVR-moduler? Hmm, har inte hållt ögonen öppna för sådant faktist. Menar du kanske moduler med integrerade solid state reläer och/eller dimmers? Sådant tycker jag är kul att bygga på egen hand... :)
thobjo

Inlägg av thobjo »

Icecap, Jag kollade upp Telefrangs produkter, men dessa var tyvärr något dyrare än Moellers Easy. Jag fick intrycket att dessa produkter är ungefär likvärdiga. Begagnade Easy-moduler säljs dessutom till vettiga priser på eBay.

vfr, Din lösning låter intressant. Jag tycker det låter vettigt att ha en fullfjädrad dator som styrenhet, då man slipper vara låst till en viss tillverkares begränsade funktionsbiliotek.

Det får bli Easy 800-moduler från Moeller. Jag var rätt inkörd på den lösningen redan när jag startade denna tråd. I min enfald hoppades jag nog att någon skull känna till något system där hårdvaran var gratis och som har alla finesser man kan tänka sig. Jag är övertygad om att jag rent kunskapsmässigt skulle kunna ro iland en lösning med en hel del hemmasnickrade lösningar. I dagsläget känner jag (tyvärr) inte "wow vad kul!" inför detta, och då tror jag risken är stor att det inte blir av, eller att det bara blir halvfärdigt.

Nu återstår det bara att hitta en vettig lösning för att kunna styra en dimmer med en 0-10 V signal, men det får bli en ny tråd.

Tack för era synpunkter!
Användarvisningsbild
BEEP
EF Sponsor

Inlägg av BEEP »

Går det att koppla upp en dator till ett Easy 800 system/nätverk eller är man låst till att använda deras programmeringsverktyg?
thobjo

Inlägg av thobjo »

Beep, Just Easy 800-serien har inbyggt stöd för easy-net, som är en proprietär nätverklösning för upp till åtta noder. Om man vill kan man bestycka någon av noderna med ett ethernet-interface, och ansluta en PC med OPC-Server till detta. Med denna programvara kan man, som jag har förstått saken, göra i princip vad man vill med samtliga noder i easy-net-nätverket.
Användarvisningsbild
Stinrew
Kontakt:

Inlägg av Stinrew »

Är du nöjd med en analog 0-10V utgång, eller behöver du flera??
Skriv svar