Snabb DSP med flyttalsprocessor?
- bengt-re
- EF Sponsor
- Kontakt:
Snabb DSP med flyttalsprocessor?
Finns detta ?
minst 400MIPS
minst 3MFLOPS(32-bit)
minst 512kB ram
Eller är det bara en kompex dator som gäller?
Texas Instruments TMS320c30 klarar flyttalskraven
Blackfin klarar heltalsbitarna
Finns det någon på marknaden som klarar båda bitarna ?
Glömde jag att säga att 2,5W var max strömförbrukning.....
minst 400MIPS
minst 3MFLOPS(32-bit)
minst 512kB ram
Eller är det bara en kompex dator som gäller?
Texas Instruments TMS320c30 klarar flyttalskraven
Blackfin klarar heltalsbitarna
Finns det någon på marknaden som klarar båda bitarna ?
Glömde jag att säga att 2,5W var max strömförbrukning.....
500instruktioner?
Kan aldrig tänka mig att en optimerad floating point skulle ta 500instruktioner på en blackfin, en optimerad multiplikation på avr tar 150 instruktions cyklar. och där tas den största delen av multiplikation och additioner instruktioner (efter som den bara hantera 8bitar åt gången)
Jag skulle snarare kunna tänka mig 50instruktioner vilket skulle kräva ca 150mips... så ca 400+50*3~550mips...
Kan aldrig tänka mig att en optimerad floating point skulle ta 500instruktioner på en blackfin, en optimerad multiplikation på avr tar 150 instruktions cyklar. och där tas den största delen av multiplikation och additioner instruktioner (efter som den bara hantera 8bitar åt gången)
Jag skulle snarare kunna tänka mig 50instruktioner vilket skulle kräva ca 150mips... så ca 400+50*3~550mips...
Troligt vis syftar han på IEEE-754 Single precision floating point. Ja visst finns det andra "standarder", men den här är klart vanligaste...sodjan skrev:> Jag skulle snarare kunna tänka mig 50instruktioner.....
Är det inte lite svårt att svara på det utan att veta det faktiska
flyttalsformetet ? Specen i första inlägget säger bara "32 bit",
men hur är det fördelat på mantissa och exponent (t.ex) ?
Dessutom skulle det inte göra så stor skillnad om mantissa och exponeten skulle var i någon annan storlek, om du tänker efter.... ^^
- grapetonix
varför inte en FPGA?
http://www.opencores.org/projects.cgi/web/fpu/overview
Jag ska bygga en DIY synt och har funderat på att skippa DSPn helt. En ARM + en halvstor FPGA är både billigare och snabbare. och så kan jag använda samma plattform i en massa andra projekt...
http://www.opencores.org/projects.cgi/web/fpu/overview
Jag ska bygga en DIY synt och har funderat på att skippa DSPn helt. En ARM + en halvstor FPGA är både billigare och snabbare. och så kan jag använda samma plattform i en massa andra projekt...