Atmel AVR Dragon vs Atmel STK500 Starterkit
Atmel AVR Dragon vs Atmel STK500 Starterkit
Vilken av dessa har jag mest nytta av?
Jag har ingen serieport på den datorn jag utvecklar på så första tanken var just Dragon men vilken är mest flexibel?
/Henke
Jag har ingen serieport på den datorn jag utvecklar på så första tanken var just Dragon men vilken är mest flexibel?
/Henke
-
Eddie:
STK500 och Dragon är två olika saker.
STK500 är mer eller mindre ett utvecklingskort med inbyggt programmerare. Kortet stödjer alla kretsar (169 och 128 via dotterkort).
Dragon är en ISP/HW/PP/JTAG programerare, men funkar bara med nyare kretsar. Den har stöd för ICE/ICD via debugWire (och JTAG?). Funktionen är mycket använbar och finns annars bara på betydligt dyrare kort. Funkar dock inte med > 32K mikron
själv jobbar jag med laptop + dragon
STK500 och Dragon är två olika saker.
STK500 är mer eller mindre ett utvecklingskort med inbyggt programmerare. Kortet stödjer alla kretsar (169 och 128 via dotterkort).
Dragon är en ISP/HW/PP/JTAG programerare, men funkar bara med nyare kretsar. Den har stöd för ICE/ICD via debugWire (och JTAG?). Funktionen är mycket använbar och finns annars bara på betydligt dyrare kort. Funkar dock inte med > 32K mikron

själv jobbar jag med laptop + dragon
Kör STK500 med USB<->Serieport, Har bara USB1.1 på min bärbara, funkar bara bra.
Har dock märkt att när jag switschar mellan konsollprogram för rs232 och AVRStudio kan serieporten låsa sig ibland, men då drar jag bara ut USB<->Serieport från USB:n och sätter in den igen så är låsningen borta.
Jag är alltid nogrann att stänga av Programmeringsfunktionen i AVRStudio när jag switschar till mitt konsollprogram, och tvärt om, så det är inte programmet som låst den för att jag inte disconnectat serieporten.
Mycket möjligt att det är värdelöst konsollprogram bara, heter Terminal tror jag...
Har dock märkt att när jag switschar mellan konsollprogram för rs232 och AVRStudio kan serieporten låsa sig ibland, men då drar jag bara ut USB<->Serieport från USB:n och sätter in den igen så är låsningen borta.
Jag är alltid nogrann att stänga av Programmeringsfunktionen i AVRStudio när jag switschar till mitt konsollprogram, och tvärt om, så det är inte programmet som låst den för att jag inte disconnectat serieporten.
Mycket möjligt att det är värdelöst konsollprogram bara, heter Terminal tror jag...
Fler än jag som sitter på en stenåldernsdator med USB 1.1 ;)PeotryD skrev:Kör STK500 med USB<->Serieport, Har bara USB1.1 på min bärbara, funkar bara bra.
/Henke
-
- EF Sponsor
Det vill säga?thepirateboy skrev:Det går bra att progga > 32K mikron med Dragon men inte debugga. Men som sagt, det går inte att jämföra Dragon och STK500. Hade jag haft mycket komponenter hemma samt kopplingsdäck etc. hade jag tveklöst valt en Dragon, annars inte.
För mig med minimalt antal komponenter hemma nu så är det STK500 som gäller ändå?
Inte så mycket priset som avgör utan mer nyttan jag har av den ena eller andra komponenten så att säga.
/Henke som inte är Eddie det är bara så att jag inte får regga mig här för datorn kastar ut mig hela tiden.
-
- EF Sponsor
Ett annat allternativ är Miklobits JTAG-TWICE länk, som fungerar både som med STK500 protokoll samt JTAG. Faktiskt helt ok för priset! Det står dessutom på deras hemsida att snart kommer det en uppgradering till JTAG MKII. Har det visserligen stått ett tag nu...
Pris: 20euro (kit) eller 35 euro (assembled)
Pris: 20euro (kit) eller 35 euro (assembled)
Nu fick jag äntligen regga mig, gjort exakt samma sak 20ggr men nu kom jag allt inthepirateboy skrev:Ja, jag skulle isåfall föreslå STK500 trots att den inte har möjlighet att debugga.

Inte debugga?
Sitter och leker med programvaran nu, alltså AVR Studio 4.13 BETA och där kan jag ju se vilka register jag påverkar och vad som skrivs till dessa. Vad är det för debugging du tänker på som jag inte får med i STK500?
/Henke
-
- EF Sponsor
Jag menar att debugga mot din krets. Att använda simulatorn i AVR-studio räcker oftast men ibland är det mycket smidigt när man felsöker att t ex kunna sätta en breakpoint eller att single steppa, och köra programmet i din krets. Du kan då t ex se olika minnen samt ingångar hur de ser ut i "verkligheten". Är pinne x verkligen aktiverad, har någon data kommit in på uarten är t ex saker som du inte kan se i simulatorn.