Min vän har en hyffsat stor segelbåt med en gammal dieselinnombordare och en propeller på ca 40 cm i diameter. När man seglar båten så driver propellern runt axeln ganska bra. Nu tänkte vi testa att bygga en axelgenerator till båten med hjälp av en gammal bilgenerator. Låter detta som en bra idé? Vi måste såklart växla upp varvtalet men vi vet inte hur mycket, hur många varv per minut bör vi minst ha för att få ut något ur en standard bilgenerator?
Tack för hjälpen!
Axelgenerator till segelbåt med innombordare
He he, ja jo. Det kanske vore lite mer optimalt. Båten är en gammal lotsbåt. Eksnipa, 13 m med bogspröt, 11 utan. Fyra segel. Som ni kanske förstår är den inte en grym lättvindsseglare...
Nå, några idéer om minsta varvtal för en bilgenerator? Visst kommer vi bromsa upp båten lite men om vi nu får för oss att korsa östersjön igen utan motor så vore det bra att junna ladda batterierna.
Nå, några idéer om minsta varvtal för en bilgenerator? Visst kommer vi bromsa upp båten lite men om vi nu får för oss att korsa östersjön igen utan motor så vore det bra att junna ladda batterierna.
Sparkade lite i högen i hörnet och fick fram en generator och vevaxelremskiva till en Volvo b230. Utväxling runt 1:2,38 slarvigt mätt.
Tomgång på 900 rpm ger 2140 rpm på generatorn. Då laddar den, men inte fullt. Men man behöver inte höja så mycket innan den ger bättre, 2500-3000 är nog vettigt att sikta på
Sätt en laddningslampa på 5-10 W så börjar den ladda på lägre varv. Laddningslampan i instrumentet brukar vara på 1,2 eller 3 W.
Tomgång på 900 rpm ger 2140 rpm på generatorn. Då laddar den, men inte fullt. Men man behöver inte höja så mycket innan den ger bättre, 2500-3000 är nog vettigt att sikta på
Sätt en laddningslampa på 5-10 W så börjar den ladda på lägre varv. Laddningslampan i instrumentet brukar vara på 1,2 eller 3 W.
Får nog skippa idén om bilgenerator. Den utväxling vi kommer behöva är lite väl energikrävande. Spanar istället lite på att bygga mig en egen "Generator" a la www.otherpower.com , verkar ju ladda på bra vid ganska låga varv.