Hej alla.
Några dagar sen jag skrev till er nu.
Har hänt mycket sen dess. Jag har köpt en EasyAVR4 som jag skrev om innan. Den bestäldes ifrån england. Hittade ingen som sålde den i sverige. Men jag har inte fått den än
men med lite tur så kommer den väll imorgon. Eller i början av nästa vecka.
och har också köpt en STK-500 som jag hämtade igår kväll. Så nu sitter jag och försöker komma på hur den fungera så att jag kan börja skriva lite kod till den.
www.saltvattensguiden.se jap. Det forumet känner jag mycket väll till. Finns två forum jag hänger på detta givetviss... dok så är jag rätt så ny här. Samt så är det saltvattenguiden.se
när du skickade länken till till plc 720 liters akvarium så vet jag vem du är...
läsa om det projektet för väldigt länge sedan. Dock så har du söttvatten. Och inte saltvatten. Men flera av sakerna är samma när det gäller en styrdata.
Sen det pic projektet som dem håller på att bygga just nu på forumet.
det var det som fick jag mig att starta upp mitt egna projekt... innan har det bara varit tankar i huvudet. Nu blev det att jag köpa lite saker som jag behövde och har börjat med projektet praktiskt.
Varför gör jag inte då som dem gör i deras projekt.
Finns en hel del saker som jag kunde skrevigt här, men några av dem viktigaste sakerna är.
jag vill lära mig avr/pic programmeringen själv.
jag har ett väldigt stort akvarium där jag vill kunna styra allt till 100%, deras projekt handlar än så länge om att styra lamport och läsa värden ifrån sensorer.
Mitt system kommer att bli större då jag har fler saker att övervaka, samt kommer jag bygga detta projekt i steg. Ett av stegen som kommer byggas in är ström övervakning.
ifrån min el central har jag två faser som går till akvariumet. Båda två sitter efter Jordfels BR. En av dem går till lampsystem, den andra går dill akuta saker som måste vara igång för att fiskarna ska överleva. Jag kommer sätta in en sensor som kollar om det finns ström i dessa faser. Om inte ska den skicka ett larm till mig. OCH,,,, nu till ett stort OCH......... om jag har 2 faser. Pump1 är jätte viktig för akvariumet för att det ska överleva, pump1 är kopplad till fas 1. Och fas 1 ström försvinner ska ett relä slå över pump 1 så att den tar ström ifrån fas 2.