Bygga styrdator till mitt saltvatten akvarium.

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.
Användarvisningsbild
DeVille
Kontakt:

Inlägg av DeVille »

AVR-processorer kan du prova att sampla från Atmel.
sampla=fråga ifall man får gratis varuprov.

Lägg ut en blänkare köpes i köp/sälj delen på en STK-500.

En lödkolv, nån tång, lite blandade komponenter lysdioder,motstånd,kondingar.
Detta hittar du på clasohlsson eller på kjell.com

Var man köper en STK-500 i malmö får nån därnere svara på. :D

PS. Var är bilderna? DS
*edit* stavning.
lempa
Kontakt:

Inlägg av lempa »

danei skrev:Varför AVR?
Ja du.. Har en kompis som jobbar lite med detta. pratade lite med honom om det och han har endast jobbat med dem gamla pic enheterna. han sa att dem var svåra i vissa delar att jobba med. dem nya 18 serien pic har han inte jobbat med och kunde inte så mycket om dem. därimott så jobbar han dagligen med avr. och den är lättare enligt honom att programmera imott.
därför mitt val att försöka mig på avr.
Användarvisningsbild
bengt-re
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av bengt-re »

AVR eller PIC är ett val. Man kan inte säga att någon är bättre än den andre, det finns skillnader, men att hävda att PIC skulle vara sämre,svårare att programmera eller så handlar om samma typ av åsikt som om man gillar saab eller volvo. Båda gör jobbet, men med lite olika egenskaper.
lempa
Kontakt:

Inlägg av lempa »

Mycket bra skrivigt.
Nu har jag gjort valet att jag vill ha AVR..... och då får jag leva med det. Hoppas ni fortfarande vill hjälpa mig med mitt projekt....
STK-500... vad kostar en sådan och vart i sverige kan man köpa en sådan till ett bra pris.
Jag tittade runt lite på nätet och hittade följande sak.
EasyAVR4 http://www.mikroe.com/en/tools/easyavr4/
är detta något som är bra.
funderade på att köpa en sådan för att testa lite med och lära sig hur det fungerar?
något som har en sådan här som kan säga att dem är bra att ha. Eller är det att slänga 1000 kr i skogen.
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

Har du en kompis som kan AVR så är det det en sak på + kontot för AVR. Men jag kan den inte alls.
Gimbal

Inlägg av Gimbal »

Ingen aning om vilka moduler som är bra, själv kör jag extrem lågbudget dvs den så kallade 4-motstånds programmeraren. Fast är man helt ny på detta så är nog någon form av färdig experimentsats bättre.
Användarvisningsbild
Micke_s
EF Sponsor

Inlägg av Micke_s »

Att gcc finns till AVR tycker jag väger väldigt tungt för AVR:s del.

I professionella sammanhang så brukar man köpa kompilatorer.
Användarvisningsbild
DeVille
Kontakt:

Inlägg av DeVille »

Lempa:

Det kittet verkade intressant.
Bra att ha allt ombord redan.

Det är ungefär samma sak som en STK-500 fast där måste du koppla tex lcd, knappar, tangentbord själv.

MikaelKarlsson här på forumet har gjort några bra moduler, de finns att beskåda på hans www-sida.

Självklart hjälper vi dig vidare. Det är därför forumet finns ju!
foppa

det låter som en bra ide

Inlägg av foppa »

jag jag har själv ett 720 liters akvarium...som jag har plc styrd med en mac90 display.
allt är styrd av plc å det funkar hur fint som helst.
det jag har kvar är att fixa till internet kopplingen på plc samt att få tag på nån nitratgivre med transmitter till ett bra pris.....ja ja
vad jag skulle säga att om du kollar in detta forum så kan du se folk so gjort som du tänker göra

http://www.saltvattensguiden.se/forumet ... php?t=7430
det är min balja

denna tråd är kanske passar dig bättre
http://www.saltvattensguiden.se/forumet ... hp?t=14414

du måste vara medlem på forumet för att komma åt deras bilder om jag minns rätt

foppa :D
lempa
Kontakt:

Inlägg av lempa »

Hej alla.
Några dagar sen jag skrev till er nu.
Har hänt mycket sen dess. Jag har köpt en EasyAVR4 som jag skrev om innan. Den bestäldes ifrån england. Hittade ingen som sålde den i sverige. Men jag har inte fått den än 
men med lite tur så kommer den väll imorgon. Eller i början av nästa vecka.
och har också köpt en STK-500 som jag hämtade igår kväll. Så nu sitter jag och försöker komma på hur den fungera så att jag kan börja skriva lite kod till den.
www.saltvattensguiden.se jap. Det forumet känner jag mycket väll till. Finns två forum jag ”hänger på” detta givetviss... dok så är jag rätt så ny här. Samt så är det saltvattenguiden.se
när du skickade länken till till plc 720 liters akvarium så vet jag vem du är... 
läsa om det projektet för väldigt länge sedan. Dock så har du söttvatten. Och inte saltvatten. Men flera av sakerna är samma när det gäller en styrdata.
Sen det pic projektet som dem håller på att bygga just nu på forumet.
det var det som fick jag mig att starta upp mitt egna projekt... innan har det bara varit tankar i huvudet. Nu blev det att jag köpa lite saker som jag behövde och har börjat med projektet praktiskt.
Varför gör jag inte då som dem gör i deras projekt.
Finns en hel del saker som jag kunde skrevigt här, men några av dem viktigaste sakerna är.
jag vill lära mig avr/pic programmeringen själv.
jag har ett väldigt stort akvarium där jag vill kunna styra allt till 100%, deras projekt handlar än så länge om att styra lamport och läsa värden ifrån sensorer.
Mitt system kommer att bli större då jag har fler saker att övervaka, samt kommer jag bygga detta projekt i steg. Ett av stegen som kommer byggas in är ström övervakning.
ifrån min el central har jag två faser som går till akvariumet. Båda två sitter efter Jordfels BR. En av dem går till lampsystem, den andra går dill akuta saker som måste vara igång för att fiskarna ska överleva. Jag kommer sätta in en sensor som kollar om det finns ström i dessa faser. Om inte ska den skicka ett larm till mig. OCH,,,, nu till ett stort OCH......... om jag har 2 faser. Pump1 är jätte viktig för akvariumet för att det ska överleva, pump1 är kopplad till fas 1. Och fas 1 ström försvinner ska ett relä slå över pump 1 så att den tar ström ifrån fas 2.
Skriv svar