PIC18F8527 utvecklingskort

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
RasmusB

PIC18F8527 utvecklingskort

Inlägg av RasmusB »

Nu är det saker på gång igen! :o

Som utlovat kommer nu fortsättningen på den här tråden. Hmm... november förra året ser jag. Aja, ingen som kan anklaga mig för att ha bråttom iallafall. :roll:

Inlägget idag blir bara en liten "teaser" eftersom jag lyckades krångla till min beställning från ELFA... men jag tänkte påbörja tråden redan nu. Vill inte vara ensam om att vänta otåligt. ;)

Här kommer iallafall en bild på vad jag pillat med så här långt.

Komponent

Edit: Får inte till img-taggen... ledsen att tvinga er att klicka i onödan! :?
Senast redigerad av RasmusB 15 februari 2007, 14:09:54, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
Limen
EF Sponsor

Inlägg av Limen »

Vad är det för skräp du har på nageln? Ser ut som en flugskit ^^ Hur i helsike löder man något så litet?
Användarvisningsbild
Fritzell

Inlägg av Fritzell »

0603 motstånd ser det ut som :). Jag brukar löda med mejselspets + pincett och nån form av förstoringsglas
Användarvisningsbild
Henry

Inlägg av Henry »

Är det inget petigt så brukar jag köra 0603 med nål som jag petar den rätt med. En pincett är för stor tycker jag så man ser inte riktigt vad man gör och dessutom går det inte heller att placera en om det är tätt mellan komponenterna, så jag plockar upp komponenten med ett finger och håller den över det stället den skall vara på och väntar någon sekund tills den släpper. Använde nål på den nedersta kretsen på bilderna här numera har jag dock en bättre kolv med smalare spets så det hade blivit bra bättre lödningar. Då jag är närsynt så brukar jag inte använda något förstoringsglas eller lupp bara om jag måste se hur lödningarna ser ut. Men med 0402 så kan det nog börja bli lite pilligt för att inte prata om 01005.. Fast dom verkar tyvärr inte heller gå att köpa stycket, Elfa har dom ialf inte. :?

Tappade någon 0603 komponent på heltäckningsmattan och det var inte ens lönt att leta efter den. :)
maxxflow

Inlägg av maxxflow »

Heltäckningsmatta? :eek2:
Har du hört talas om "statisk elektricitet"? :)
Användarvisningsbild
Henry

Inlägg av Henry »

Jodå, jag är fullt medveten om det. Men resistorer brukar dock inte bry sig så mycket om det. :) Skulle egentligen skrivit en heltäckningsmatta då jag inte har det där jag håller på med det hela. Tar dock givetvis på mig ett kvalitets antistatarmband innan jag börjar med något oavsett vilket.
Användarvisningsbild
RasmusB

Inlägg av RasmusB »

Helt rätt Fritzell, 1 st 0603 resistor :)

Bild-url:en kanske avslöjade lite också? :)
Är inte riktigt lika "hardcore" som Henry, jag har faktiskt "fuskat" lite. På skolan har jag tillgång till stereoskop och riktigt trevliga lödkolvar :)

Iallafall: Här ser ni mitt försök till prototyp/utvecklingskort eller vad man nu ska kalla det.

Bild

På kortet hittar vi:
- Spänningsregulator, 3.3v 500mA
- PIC18F8527
- MAX3232
- 25 MHz kristall
- anslutning för ICD2
- SPI-port avsedd för 2.4 GHz radiomodul
- Interface för OLED-display
- 8Mbit EEPROM via I2C-buss

... och det var väl ungefär allt för stunden... :)
Skriv svar