Köpte för ett år sen ett utvecklingskort för AVR, easyavr3 från
mikroelektronika som jag inte orkat leka så mycket med, men nu har jag hittat
ett perfekt projekt att börja med.
Tänkte bygga en led-kontroller för en radiostyrd bil, en eldriven driftbil, eller en eldrift driftbil... nä, nu driftar jag iväg.
Utgångspunkt: http://www.morfars.dk/rc/lyss-extreme-p ... anguage=en
Tänkte ha följande funktioner: Bromsljus styrt från trottlekanalen, fram och
bakljus kontrollerat av kanal 3 som är ledig. Möjligtvis kontroll av
drivackens spänning och signalering på något sätt.
Det vore trevligt att få alla LED'arna inkopplade på separata ben på mcu'n så man kan göra ett flashigt init() anrop.
Jag har ganska bra koll på programmeringen utav mcu'n men skulle behöva hjälp med att göra ett schema med alla andra komponenter.
Tänkte använda följande schema som grund för inkopplingen mot RC systemet,
med skillnaden att jag ska använda inkommande +6V från RC mottagaren alternativt drivacken som är på 7.2 - 8.4V för drivning av kretsen,
sen måste den modifieras då jag har 2st kanaler som ska läsas av.

Finns även C kod för AVR'en på hans sida (http://www.jiggerjuice.net/electronics/ ... oller.html).
Tanken är att ha 2st framljus, 4st bakljus varar 2st är bromsljus, samt möjligtvis 4st blinkers.
Just nu har jag bara en ATMEGA16 för labb men vet inte vilken krets jag kommer använda i slutänden.
Storleksmässigt så kommer inte ATMEGA16 vara för stor eftersom det är en 1:10 bil.
Eftersom jag har ytterst dålig koll på elektronik och olika komponenter så
tänkte jag om det går driva LED'arna direkt från i/o portarna på mcu'n,
vilket om jag räknar rätt innebär att jag kommer behöva 6-10st för LED's samt 4st för RC systemet.
Har suttit i 1h med EAGLE programvaran och kommit så långt att jag satt
ut en ATMEGA16 och några LED's, men det tar tid att försöka få ihop något
med det programmet när man inte är van!

Kommentarer mottages gärna, kommer som sagt behöva hjälp med allting förutom själva mcu