Projekt idé: Ljus-kontroller för rc-bil

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.
Thomas-

Projekt idé: Ljus-kontroller för rc-bil

Inlägg av Thomas- »

Hej,

Köpte för ett år sen ett utvecklingskort för AVR, easyavr3 från
mikroelektronika som jag inte orkat leka så mycket med, men nu har jag hittat
ett perfekt projekt att börja med.

Tänkte bygga en led-kontroller för en radiostyrd bil, en eldriven driftbil, eller en eldrift driftbil... nä, nu driftar jag iväg.

Utgångspunkt: http://www.morfars.dk/rc/lyss-extreme-p ... anguage=en

Tänkte ha följande funktioner: Bromsljus styrt från trottlekanalen, fram och
bakljus kontrollerat av kanal 3 som är ledig. Möjligtvis kontroll av
drivackens spänning och signalering på något sätt.

Det vore trevligt att få alla LED'arna inkopplade på separata ben på mcu'n så man kan göra ett flashigt init() anrop.

Jag har ganska bra koll på programmeringen utav mcu'n men skulle behöva hjälp med att göra ett schema med alla andra komponenter.

Tänkte använda följande schema som grund för inkopplingen mot RC systemet,
med skillnaden att jag ska använda inkommande +6V från RC mottagaren alternativt drivacken som är på 7.2 - 8.4V för drivning av kretsen,
sen måste den modifieras då jag har 2st kanaler som ska läsas av.

Bild

Finns även C kod för AVR'en på hans sida (http://www.jiggerjuice.net/electronics/ ... oller.html).

Tanken är att ha 2st framljus, 4st bakljus varar 2st är bromsljus, samt möjligtvis 4st blinkers.

Just nu har jag bara en ATMEGA16 för labb men vet inte vilken krets jag kommer använda i slutänden.
Storleksmässigt så kommer inte ATMEGA16 vara för stor eftersom det är en 1:10 bil.

Eftersom jag har ytterst dålig koll på elektronik och olika komponenter så
tänkte jag om det går driva LED'arna direkt från i/o portarna på mcu'n,
vilket om jag räknar rätt innebär att jag kommer behöva 6-10st för LED's samt 4st för RC systemet.

Har suttit i 1h med EAGLE programvaran och kommit så långt att jag satt
ut en ATMEGA16 och några LED's, men det tar tid att försöka få ihop något
med det programmet när man inte är van! :)

Kommentarer mottages gärna, kommer som sagt behöva hjälp med allting förutom själva mcu ;)
Användarvisningsbild
Micke_s
EF Sponsor

Inlägg av Micke_s »

Undvik AT90S2313 och ta attiny2313.

För läsa hur mycket du får belasta processorn läs om "Electrical Characteristics" sid 177 i doc2543(Rev. 2543H–AVR–02/05)

Se till att du tänker rätt med H-bryggan.
Rollo

Inlägg av Rollo »

En sån slump!

Så sent som igår trixade jag med blinkers till min R/C-bil.

Jag läser av signalen till styrservot via en PIC som vid ett visst rattutslag blinkar med gula dioder. Fungerade jättebra!

Observera att µC:n måste dela GND med R/C-mottagaren. Annars kommer du inte få rätt värden. Jag vet inte om det alltid är så, men för mig var det så. (16F628, PicBasic, Pulsin)

En fråga bara.. Hur skall du göra med bromsljuset?
En eldriven bil brukar ju som regel börja backa om man bromsar för länge... Tänkte nämligen också fixa bromsljus men jag kom fram till att jag måste läsa av riktningen på hjulaxeln för att få det att se snyggt ut.

Mitt blinkersprojekt startade jag för ca 4 år sedan =) Nu när jag skall sälja RC-bilen blir det färdigställt... Tragiskt!
Men den är fräck som satan, Polisbil "New York style", blinkande ljusramp på taket, blinkers och troligen snart fram- och bakljus.
Användarvisningsbild
RasmusB

Inlägg av RasmusB »

Bilder / video? :)
Thomas-

Inlägg av Thomas- »

Rollo: Tänkte släcka bromsljuset efter 1-2s (nu när du säger det så kanske man ska ha en vit backlampa oxå :)

Så här långt har jag kommit:

Bild

Kommentarer mottages gärna!

Vilka program använder ni för att göra scheman och pcb layout? Blir mer och mer irriterad på eagle ju mer jag använder det. :wall: :shock:

Nu ska jag bara inhandla delarna, tänkte klara mig med att gå till kjell på lunchen, men det får bli att åka förbi elfa också.

Sitter och funderar på att ta Vcc från RC systemet istället för drivacken då jag tror att drivacken kan komma ner mot 6V och då kommer inte 7805'an fungera.

Om jag ska göra om 6V (regulerad) spänning från mottagaren till 5V räcker det med en diod med 1V framspänningsfall då eller måste jag ha ytterligare komponenter?

Edit: ser just att pinne 2 och 3 har hamnat fel på regulatorn
Skriv svar