Ändra enhetsbokstav på startenhet i WinXP ?

Elektronik- och mekanikrelaterad mjukvara/litteratur. (T.ex schema-CAD, simulering, böcker, manualer mm. OS-problem hör inte hit!)
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Ändra enhetsbokstav på startenhet i WinXP ?

Inlägg av JimmyAndersson »

Enligt Microsoft så går det inte, men jag har gjort det tidigare.
Tyvärr har den hårddisken gått sönder så jag måste göra om det igen, men jag kommer inte ihåg hur. Någon som vet?

Det var den snabba beskrivningen, nu kommer en mer utförlig. :)

På min dator ser det ut såhär:

HD 1. Primary Master
Partition 1: MusikXP (WinXP-installation, anpassad för musikjobb)
Partition 2: Musik-filer

HD 2. Secondary Master
Partition 1: WinXP (Vanlig installation)
Partition 2: Audiotemp
Partition 3: Extra

Sedan har jag en bootmeny där jag kan välja mellan MusikXP och WinXP.
Väljer jag MusikXP så blir enhetsbokstäverna såhär:

C: MusikXP
D: WinXP
E: Musik
F: Audiotemp
G: Extra
H: DVD-spelare
I: DVD-brännare

Men om jag väljer WinXP i bootmenyn så blir det såhär:

C: WinXP
D: DVD-spelare
E: DVD-brännare
F: MusikXP
G: Musik
H: Audiotemp
I: Extra

Men jag vill att enhetsbokstäverna ska se likadana ut som om jag valt MusikXP i bootmenyn. Jag har som sagt gjort så tidigare, men nu minns jag inte hur. I vanliga fall kan man ju inte byta enhetsbokstav på startenheter.. :)

Funderar lite på om jag ska installera om WinXP-partitionen istället, men eftersom jag vet att det går att lösa på annat sätt och spara någon timma så känns det inte så inspirerande att börja om från början igen.
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Kolla in på:
Inställningar->Kontrollpanelen->Administrationsverktyg->Datorhantering->Lagring->Diskhantering
Högerklicka och man kan välja enhetsbeteckning (efter nästa boot)

Om du vill byta 2 st (t.ex. X<->Y) måste du först göra:
1: X->Z
2: Y->X
3: X->Y

Sedan bootar du om.
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Tyvärr får jag då bara upp "Det går inte att ändra enhetsbeteckningen för start- eller systemvolymen."

Samma sak med både WinXP-partitionen och MusikXP-partitionen.
Användarvisningsbild
Purre
EF Sponsor

Inlägg av Purre »

Systempartion går inte att ändra och lyckas du så skulle jag själv aldrig godkänna det då det kan sluta med att datorn inte startar. Eftersom det i registret står var alla filer och allt möjligt är sparat och byter man då bokstav på hårddisken och det inte blir någe byte i registret förstår man ju att det blir knasigt. Däremot hårddiskar som inte något system eller annat installerat program/spel på ska gå att byta riskfritt, även CD/DVD-enheter ska det gå
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

"Systempartion går inte att ändra"

Som jag redan skrivit tre gånger så vet jag att många (däribland Microsoft) säger att man inte kan ändra en systempartitions tilldelade enhetsbokstav, men det stämmer inte. Att man kan byta enhetsbokstav på andra enheter är ingen direkt nyhet för mig. :wink:

Hur menar du med:

"lyckas du så skulle jag själv aldrig godkänna det"

????

Vad jag vet så behöver du inte godkänna något som jag vill göra på *min* dator....
Användarvisningsbild
Purre
EF Sponsor

Inlägg av Purre »

JimmyAndersson skrev:"Systempartion går inte att ändra"

Som jag redan skrivit tre gånger så vet jag att många (däribland Microsoft) säger att man inte kan ändra en systempartitions tilldelade enhetsbokstav, men det stämmer inte. Att man kan byta enhetsbokstav på andra enheter är ingen direkt nyhet för mig. :wink:

Hur menar du med:

"lyckas du så skulle jag själv aldrig godkänna det"

????

Vad jag vet så behöver du inte godkänna något som jag vill göra på *min* dator....
Nej menade snarare om jag själv skulle lyckas med det någon gång så skulle jag aldrig slutaföra det eftersom risken finns att datorn inte startar efteråt.
Användarvisningsbild
ensten
EF Sponsor

Inlägg av ensten »

Purre har rätt! Det finns allt för många sökvägar i registret som ballar ur och man ska inte räkna med att maskinen startar nå' mer med den inställningen.
Användarvisningsbild
vfr
EF Sponsor

Inlägg av vfr »

Jag är också nyfiken på hur du löst det med alla referenser till bootenheten. Det är en sak att lyckas med att ändra enhet på bootpartitionen men precis som andra skrivit, så fortsätter en massa saker i t.ex registret att peka på den gamla enhetsbokstaven. Hur löste du den biten förra gången? Eller det kanske du inte heller kommer ihåg?

Om du nu hade det som du ville tidigare, hur blev det så här fel?
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

"Om du nu hade det som du ville tidigare, hur blev det så här fel?"

Du hade bara behövt läsa den andra meningen i första inlägget för att få reda på det. :wink:

Men vi kör en repris: :)
"Tyvärr har den hårddisken gått sönder så jag måste göra om det igen"

"Hur löste du den biten förra gången?"

Om jag kom ihåg det så hade jag inte behövt skapa den här tråden. :)
Inte så lätt att minnas en modifiering man gjorde för ca 4 år sedan. Jag brukar vara flitig med att dokumentera, men jag har inte hittat något om detta.

Purre:
"Nej menade snarare om jag själv skulle lyckas med det någon gång så skulle jag aldrig slutaföra det eftersom risken finns att datorn inte startar efteråt."

Aha, då förstår jag. :)
Men när man ger sig på att ändra något sånt här så ska man alltid ta en säkerhetskopia innan. :wink:

Hur som helst så verkar det inte som om någon här vet hur man ordnar det jag söker, så jag ska leta igenom filerna jag räddade innan hårddisk-kraschen för att se om jag sparat någon dokumentation om hur jag gjorde. Annars lutar det åt att jag får stoppa in den gamla hederliga ClearPart-disketten. :D

edit: Hittade inte filerna så det fick bli en ny installation. Nu är allt som det ska igen.
Användarvisningsbild
vfr
EF Sponsor

Inlägg av vfr »

Jo att det var en hårddiskkrash nu, det greppade jag! Är inte helt ding i huvet ännu. :D :D

Det jag menade var att från första början måste du ju ha haft en installation som låg "rätt", direkt efter installation. Sedan blev den "fel" av någon anledning och du lyckades rätta till den. Efter detta någon gång så kraschade disken och jag antar att du läste tillbaka någon form av backup eftersom du återgick till det "felaktiga" läget. Jag var mest undrande över hur den blev "fel" från första början.

Det var ju tråkigt att det blev ominstallation. Jag har förstått att du lägger mycket energi på att få installationen så som du vill ha den, och då blir det ju mycket jobb igen!
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Usch ja, det är en helt del jobb med att få installationen som man vill ha den. Tur att det inte var den WinXP som jag har till musikprogrammen. Då hade jag nog inte varit klar förrän nån gång i vår ...

"från första början måste du ju ha haft en installation som låg "rätt", direkt efter installation."

Precis. Sedan blev det något galet vid ett hårddiskbyte. Det var här som felet uppstod!
Men då lyckades jag rätta till det. Sedan kraschade hårddisken. Jag lyckades rädda det mesta från den och det var tur eftersom jag hade mycket arbete på disken som jag inte hade någon backup på. Pga detta (och lite skräp i form av buggiga drivrutiner från grafikkorts-tester) så valde jag att installera om WinXP. När jag sedan kopplade in en till hårddisk med WinXP (för musikarbetet) så blev enhetsbokstäverna omkastade. Detta märktes bara i den nyinstallerade WinXP. I "MusikXP" var allt som det skulle.

Jag har full koll på hur Windows mappar hårddiskarna och jag planerar alltid noga för hur alla enheter och partitioner ska vara. Tyvärr kan Windows bli lite bråkigt om det inte får bestämma tillräckligt mycket och då uppstår såna här problem. De flesta märker det aldrig, men om man har speciella krav på hur enhetsbokstäverna ska tilldelas så kan problemen dyka upp.
Skriv svar