Fast dunkarna var väl nya hade jag för mig, så några rester av benisn borde inte finnas där. Blir det en explostion är det nog inte bensinångor det beror på...
En kompis byggde en sån för massa år sedan, så jag har hört en "basdunk" tidigare. Det låter helt ok så länge man inte försöker få ut för mycket bas, för då vill själva plasten också vara med och spela ...
Skulle tro att en plåtkanisters resonansfrekvens ligger lite tråkigt högt uppe jämfört med en i tjock plast. Men med lite uppstyvning och dämpning så varför inte?
koppla ett 1.5v batteri med ett 5-10ohms motstånd via en kontakt till högtalaren..
slå på spänningen o lyssna hur det lät. för lite dämpmaterial o det låter "dong" i konen när du slår på o av spänningen. Låter det "knäpp" när du slår på och "dong" när du slår av, är det för lite dämpat också.. "det ska helst låta "knäpp" på både av och på.
Illuwatar skrev:Fast dunkarna var väl nya hade jag för mig, så några rester av benisn borde inte finnas där. Blir det en explostion är det nog inte bensinångor det beror på...
Jag tror att ondskehem skämtade när han pratade om explotions risken, Illuvatar. Element, högtalare i detta fallet, kan även vara elradiatorer el. dyl. Elementen alstrar värme och skulle det då finnas benisn kvar, även om det inte någonsin har varit bensin i dem, så blir detta ett halv bra skämt.