Har precis börjat med Eagle och har lite saker jag inte får ordning på.
1. Hur ställer man in storlek på kortet?
2. När jag gör .brd-filen så ligger komponenterna nere i vänstra hörnet. Bredvid komponenterna är en vit rektangulär ram. Är detta själva kortet? Varför hamnar mina komponenter isf bredvid kortet?
3. Vart ställer jag in antalet lager på kortet? Verkar vara default med dubbla lager (får röda och blå banor som korsar varandra hejvilt).
Edit: 4. När jag kört en autoroute, hur gör man för att i efterhand flytta runt komponenterna?
björn skrev:
4. Flyttar dom bara... dock är det rätt bra om man unroutar banorna runt först.
Hur gör man det? Unroutar alltså... Fattar att man skall kunna det men jag hittar inte det... har fått ta bort alla ledningar i schematics vyn istället...
(Ang 2.) Du ställer in "rastnet" till lämplig storlek (är i övre vänstra hörnet och heter Grid) och sen är det bara att rita till den storleken man vill ha.
(Ang 3.) Bra
GrodanB, Klickar på Ripup och sen ledaren som du vill unrouta eller ripup->GO om man vill unrouta allt.
En till fråga: Vart hittar jag en 13mm radiell kondensator? Har kollat genom biblioteken i programmet och på cadsofts hemsida men kan inte hitta någon..
Lånar tråden för ännu en Eagle-fråga.
Om jag har en "oroutad "ledare som går från punkt a1 till b1 men jag vill routa den så att den går mellan a1 till b2, hur gör jag då? b1 = b2 fast på olika ställen på kortet, b2 är längre bort från a1 än b1.
Det går ju att lösa genom att routa ledaren ovanpå en annan tills man kommer dit man ska, men det kan ju inte vara rätt att göra så.
Öhh hoppas ni förstår frågan..