Material + viktiga komponenter:
Gammal väckarklocka
AVR ATmega8
LM2623 2A Step Up Regulator
XC6203 3,3V Low Dropout-regulator
Nokia 3310 LCD
Summer från gammalt modem (Högtalaren behövde mer kraft och jag hann inte fixa en bättre förstärkare)
Kort beskrivning:
Började med en väckarklocka som faktiskt kom från brorsan. Den var ganska perfekt för inuti fanns en hel del utrymme och utanpå fanns en mängd olika reglage och knappar. En kort summering av dom alla:
- Snurrplatta på ovansidan som tidigare var till för att ställa in tid.
- Två knappar på ovansidan.
- Ett tvåsteg-reglage på vänstra sidan som visade sig kunna justeras för att ha 4-steg genom att kapa ett par piggar.
- Ett tresteg-reglage på högra sidan.
- Även en knapp på högra sidan.
- Dessutom fanns det brytare i båda fötterna på undersidan som kunde användas.
Displayen kunde tyvärr inte användas eftersom hela klockan satt på kortet så jag tänkte att det är lättare att bygga en egen.
Bilder:

Såhär såg den i alla fall ut innan mina ingrepp.

Har här sågat ut plexit (med skyddsplast kvar) och experimentkortet. Skruvhålen i väckarklockan passade perfekt.

Experimentkortet med i princip alla komponenter. Kunde ha gjort kortet lite mindre men det passade perfekt såhär.

Programmerade AVRen med en bootloader så att jag kunde programmera genom COM-porten. För att inte ta upp onödigt mycket plats i metronomen så konstruerade jag en liten programmeringsadapter som synd på bilderna nedan. På adaptern sitter en MAX233 och en knapp för att resetta AVR-kretsen. I kabeln som går till metronomen går 5V, GND, Reset, Rx och Tx.

Kontakten passade perfekt precis under locket för batterierna. Det går att koppla in kabeln och ha metronomen ståendes på bordet som vanligt. Det var väldigt smidigt under mjukvaruutvecklingen eftersom jag kunde använda datorn för att debugga och skicka kommandon utan problem.

För att LCDn skulle sitta snyggt fräste jag ur en grop som LCDn kunde ligga i. Blev inte helt perfekt men tillräckligt bra. Det svarta längst ner är en pappersbit som jag skrivit ut helt svart på fotopapper att ha som bakgrund bakom plexiglaset.

Kortet för lysdioderna som blinkar.

Insidan av metronomen med allt monterat och klart.

Resultatet på utsidan. LCDn sitter lite snett men jag hann inte fixa det innan metronomen skulle levereras.

Bifogar även ett litet schema på skapelsen. Inte så mycket speciellt egentligen.
När det gäller mjukvara så är den faktiskt inte klar på långa vägar. Hann inte med den delen så just nu är det bara en snygg låda som inte gör något.
Nu ska jag sätta mig programmera så att brorsan faktiskt kan använda den

//Simon