A och B +GATE output på oscilloskop

Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Inlägg: 30083
Blev medlem: 6 september 2003, 13:32:07
Ort: MadLand (Enköping)
Kontakt:

A och B +GATE output på oscilloskop

Inlägg av MadModder »

Bak på mitt skåp finns två utgångar som heter A +GATE och B +GATE. De ska ge ut 5V över 500Ω. Men vad är det egentligen för signal som kommer ut? A-triggerkretsen ligger på kanal 2, och B-trigger på kanal 1, så jag har proben på 2, och A+ GATE in på 1. Vad jag kan se blir det +5V över hela svepet på skärmen, för att sen bli noll när strålen går tillbaks och börjar om på ett nytt svep, där den blir +5V igen. Vad ska det vara bra för?
Användarvisningsbild
bengt-re
EF Sponsor
Inlägg: 4829
Blev medlem: 4 april 2005, 16:18:59
Skype: bengt-re
Ort: Söder om söder
Kontakt:

Inlägg av bengt-re »

Tja, till att trigga en kamera med?

För att lägga in den signalen på en kanal på ett annat oscilloscop om man mäter en liten del av en komplex signal och tittar i smått på dena scopet och i stort på det andra (typ - titta på en videolinje och för att se var den linjen man tittar på ligger i hela framen som man har uppe på andra scopet)?

För att trigga/enabla en frekvensräknare med den gatetid som ges av svepet?

Vad man brukar ha signalen till vet jag inte, men det var de idéer till vad man KAN använda den till..
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Inlägg: 30083
Blev medlem: 6 september 2003, 13:32:07
Ort: MadLand (Enköping)
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

Tja... jo det kan man ju.

En annan fråga.
Förutom dessa två, en z-ingång samt två uttag för spänning till aktiva probar, finns även en utgång som heter CH2 VERT SIGNAL OUT, och den ska enligt manualen vara en kopia av signalen in på kanal 2, men 20mV vid 50Ω. Men det är den inte. Den är alltid 100ggr mindre än vad jag petar in i kanal 2, plus att den har en DC-offset på +50mV. Vad felas?
Användarvisningsbild
bengt-re
EF Sponsor
Inlägg: 4829
Blev medlem: 4 april 2005, 16:18:59
Skype: bengt-re
Ort: Söder om söder
Kontakt:

Inlägg av bengt-re »

Z-ingång är roligt, synd att det sällan finns idag. Med Z-ingång så kan du förvandla ditt oscilloscop till bildskärm, kör X/Y mode och styr dessa med D/A omvandlare på en pic och lägg antigen digitalt eller en D/A också till Z så kan du rita på skärmen....

Vanligaste användningen för Z ingång är dock att kunna köra scopet som ett PPI. X oxh Y till SinA*sweep och CosA*Sweep samt videot till Z ingången så har du en radarbild på scopet...

CH2 vert out - manualen kanske inte stämmer, något är fel på scopet eller så.. Du har inte med kopplingschemat till scopet i manualen?
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Inlägg: 30083
Blev medlem: 6 september 2003, 13:32:07
Ort: MadLand (Enköping)
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

Jo jag har en hel pärm med scheman. Ska kolla om jag hittar...
Användarvisningsbild
bengt-re
EF Sponsor
Inlägg: 4829
Blev medlem: 4 april 2005, 16:18:59
Skype: bengt-re
Ort: Söder om söder
Kontakt:

Inlägg av bengt-re »

Är scopet gammalt så kan det tänkas att det måste justeras för att få tillbaka noll offset. Skalfaktorn kan tänkas går bygla till olika lägen internt. Är det tämligen exakt en 100/del så känns det som om det faktist skall vara så, men står fel/är fel byglat - Kan vara lite svårt att skapa alla insignaler med tanke på förstärkar-problem. Jag menar du kan ju lägga på en 40V 150MHz signal och det är ju lite jobbigt/dyrt att ha en fin signalföljare som hänger med i det.... För att tala om att det är en skaplig radiosändare - och om du mäter på en radiosändare så vill du väl inte att scopet skall bli en till radiosändare ;)
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Inlägg: 30083
Blev medlem: 6 september 2003, 13:32:07
Ort: MadLand (Enköping)
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

Det är ett Tektronix 475. På insidan av omslaget till servicemanualen står det Copyright Tektronix 1973.
På baksidan av skåpet står det Översyn utförd: 12/10 -76, Tektronix AB.
Sista kalibrering utförd av LM Ericsson 8/4 -87.

Här är delen med utgången i fråga. Har ringat in kontakten med rött till höger.
Vertical Channel Switching
Där såg jag att det faktiskt står 50Ω≈20mV/Div, vilket stämmer lite bättre. :)
Kör jag den signalen direkt in utan avslutningsmotstånd, och sätter V/Div till 20mV, och ställer in V/Div på kanal 2 så sinusen täcker fyra divs, så blir det också 4 divs på kanal 1, dvs 80mV.
Sätter jag ett avslutningsmotstånd på 50Ohm blir det dock exakt hälften, dvs. 10mV/div. Nåja, det verkar stämma bra trots allt. :)

Jag trodde det blev 100ggr mindre, för jag rörde aldrig V/Div på kanal 2, och det stämde ju så bra då... :P
Dock med en offset på +48mV ganska exakt.
Undrar om det är R403 där uppe man ska pilla på... Nej det skiter jag i.
Kopplar jag det till en frekvensräknare spelar det väl mindre roll, då den är AC-kopplad.
Användarvisningsbild
bengt-re
EF Sponsor
Inlägg: 4829
Blev medlem: 4 april 2005, 16:18:59
Skype: bengt-re
Ort: Söder om söder
Kontakt:

Inlägg av bengt-re »

Aha, men det är ju riktigt användbart att den är skalad till vertikal-förstärkaren - nackdelen är ju att du måste veta hur scopet är ställt för att veta vad det är du ser.

Oaktat vilket och varesig man behöver in/utgångar för det man gör just nu, så är det roligt när de finns, för man veta aldrig när man kommer på något användabart att ha dem till !
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Inlägg: 30083
Blev medlem: 6 september 2003, 13:32:07
Ort: MadLand (Enköping)
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

Var bara tvungen att leka lite med x-y-läget :D

Liten film med enerverande ljud 2,8MB DivX.
Användarvisningsbild
bengt-re
EF Sponsor
Inlägg: 4829
Blev medlem: 4 april 2005, 16:18:59
Skype: bengt-re
Ort: Söder om söder
Kontakt:

Inlägg av bengt-re »

Fina kurvor ;)
eriikh
Inlägg: 258
Blev medlem: 5 maj 2006, 10:52:15

Inlägg av eriikh »

Haha, skärmsläckare till oscilloscopet!

Vad är enerverande ljud för något?

/Erik
Skriv svar