Lysdioder och backspänning?

Lysdioder, Optiska sensorer, Fiberoptik, Displayer, Lasrar, Optiska kopplare
Användarvisningsbild
Marta
EF Sponsor
Kontakt:

Lysdioder och backspänning?

Inlägg av Marta »

Jag nästan skäms för att ställa en såda här "nybörjarfråga", men hur är det med lysdioders tålighet för backspänning? Har alltid hört att 5V skall gå bra, men måste nu veta säkert.

Databladet säger 5V Abslute Maximum Rating, avsnittet med normala specar saknas p.g.a. ELFA's misstag att scanna samma sida dubbelt. Det är AlGaInP-dioder det gäller, kanske någon vet en generell siffra för sådana?

Problemet är brist på pinnar på PIC, därför måste knappar och LED-display dela. Skall den inbyggda pull-upanvändas med gemensam anod displayer är där inte mycket att göra, det är inte acceptabelt att siffrorna påverkas av knapparna. Med gemensam katod hade läget varit 0.6V bättre.

En följdfråga, finns det några lättåtkomliga drägligt prissatta displayer med gemensam katod och högeffektivt material som lyser bra vid läg ström?

Det är dessa displayer hos ELFA det gäller. Best.nr: 75-507-00

Edit: OJ, vad jag är vimsig nu, som en yr höna. Det ÄRju gemensam katod på de ELFA har... Nåväl, frågan kvarstår eftersom daabladet är trasigt, pallar de c:a 4.4V baklänges under lång tid?
Mindmapper

Inlägg av Mindmapper »

Koppla på!

http://www.everlight.com/pdf/S315SURWA-S530-A3.pdf

Har aldrig provat någon längre tid. Men brukar ofta identifiera segmenten med att lägga 5V i serie med en resistor och peta på stiften. Många gånger lyckas man få backriktning också. Har hitills aldrig knäckt någon i backriktningen.
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Jag utvecklade ett matris-kort för några år sedan och pga. lite outsourcing blev drivningen på 6V. detta var ett problem då det betydde att ett större antal LED lugnt och säkert pajade.

Deras max. rating var 5V, jag tror dock inte att 4,4V är ett problem, i ett annat fall var backspänningen 4,2V och de har fungerat klockrent under många år.
Användarvisningsbild
Marta
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Marta »

Nja, det står ju absolute maximum ratings 5V och då skall den ju tåla att man "petar till" den med denna spänning. Frågan är vad som händer efter en längre tid under dessa förhållanden. Nu blir det bara 4.4, så det är ju lite bättre. Hur som helst, det är väl en omöjlig fråga att svara på för de flesta. Hoppades här var någon med praktisk långtidserfarenhet av detta.
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Nåja, mitt inlägg var bara baserat på 5 års erfarenhet så det var ju inte lång tid....
Användarvisningsbild
Marta
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Marta »

Tack för det Icecap, då vet jag att det gäller att hålla igen... De är anslutna till en PIC och kommer att ha katoden på 1 samtidigt som anoden dras till 0 genom en 1N4148 och 1k motstånd, dessutom endast medan en återfjädrande knapp är nedtryckt..
Mindmapper

Inlägg av Mindmapper »

Icecap skrev:detta var ett problem då det betydde att ett större antal LED lugnt och säkert pajade.
Jag tolkar detta som att inte alla pajade. Var det övervägande delen eller?

Jag håller på och försöker långtidsprova LED i framriktningen och det går att krama på rätt bra i framriktningen utan att dom dör alltför snabbt. Dubbla strömmen inget problem än så länge 6000h,
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Det var kanske 5-10% och det var backspänningen som dödade dom. Vi pulsade dom med 120mA utan problem.
Användarvisningsbild
Tony

Inlägg av Tony »

Den angivna spänningen anger när genombrott sker, begränsar man strömmen håller de antagligen.
Det verkar som att lysdioder tål (nästan) lika mycket ström i backriktningen som i framriktningen.

Testat exempel (korttids test 5s):
[Orangeröd 180mCd 3mm] vid 230VAC med lämplig resistor; Ok
samma LED vid 15VDC utan resistor; *PANG*
2st av ovan i antiserie med resistor till 230V; Ok

Spänningsfallet i backriktningen är större än i framriktningen så i praktiken blir Ireverse lägre än Iforward.

Sen om samma gäller för alla LED's ?
Användarvisningsbild
Marta
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Marta »

Det säger inget alls om hur de håller i längden. Även om de pallar ett litet tag så kanske prestanda degraderas. T.ex. om man nvänder bas-emitterdioden i en trissa som zener så degraderas den, så halvledare kan även försämras långsamt.
Mindmapper

Inlägg av Mindmapper »

Tony skrev:Det verkar som att lysdioder tål (nästan) lika mycket ström i backriktningen som i framriktningen.
Omöjligt :!: Dioder leder i ena riktningen. I den andra släpper de bara igenom en pytteliten läckström.
Tony skrev:Testat exempel (korttids test 5s):
[Orangeröd 180mCd 3mm] vid 230VAC med lämplig resistor; Ok
samma LED vid 15VDC utan resistor; *PANG*
2st av ovan i antiserie med resistor till 230V; Ok
Antiserie tror jag ej :?: Antiparallell kanske! I så fall sitter de parallellt med varandra åt olika håll. Detta innebär att den ena alltid leder i framriktningen (utom vid nollgenomgångar). Om den ena leder får den andra aldrig högre spänning än den andres framspänning.
Tony skrev: Spänningsfallet i backriktningen är större än i framriktningen så i praktiken blir Ireverse lägre än Iforward.
Verkar ha blivit lite fel, se första stycket om läckström.
Användarvisningsbild
Marta
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Marta »

Mindmapper, nu pratar Du allt i nattmössan.

Ddioer leder inte i backriktningen upp till en viss spänning. Överstiger man denna så säger det tjoff, höljet spricker och den magiska röken pyser ut. Detta förutsatt att spänningskällan har hyfsad strömkapacitet. Är strömmen begränsad så går deten mindre ström, vad skadan blir är osäkert. Hur som helst, dioden mår inte bra om det är en vanlig diod.

Zenerdioder är gjorda för att drivas med genombrott i backriktingen. Det finns även likriktardioder som skall kunnka återhämta sig efter ett genombrott. Lysdioder i backriktningen uppför sig som en zenerdiod om strömmen är begränsad, hur den mår av det är däremot ännu en öppen fråga i denna tråd.

Tilläg: Titta på databld för t.ex.: 1N400?, det som primärt skiljer dessa åt är justhur mycket spänning man kan lägga på i backriktningen innan den drabbas av genombrott.
Mindmapper

Inlägg av Mindmapper »

Ursäkta, jag var inte tydlig.

Jag har aldrig tänkt på lysdioder som zenerdioder. Inte likriktardioder heller.

Det vore kanske dags för en ny parameter i databladen. Irmax.
Maximal ström i backriktningen innan genombrott och/eller utarmning.

Tony: Ursäkta, jag tänkte inte på att du menade efter genombrott.
Om jag tog fel i tolkningen av antiserie, måste du rätta mig!
Användarvisningsbild
Tony

Inlägg av Tony »

Antiserie = serikopplade fast vända åt olika håll.

Tack vare att den backspända LED'en får genombrott så lyser den andra.
Användarvisningsbild
bengt-re
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av bengt-re »

Vissa lysdioder går att använda som brusgeneratorer - backspänn dioden med en så pass hög spänning så att genombrott sker och begränsa strömmen rejält med ett motstånd - en kopplingskondensator vid punken mellan resistor och lysdiod och du har en utmärkt brusgenerator.... Tricket fungerar med många bipolära transistorer också - inga garantier på funktion och inget jag skulle designa in i något som skulle massproduceras - men användbart ibland då både lysdioder och transistorer ger mer och "bättre" brus än zenerdioder.
Skriv svar