mycke bra sida

gått genom den och den har gett mig många svar och däremot fler frågor med

tack du
bengt-re skrev:Nja, tja, hmm....
3Nm är 3N (vilket av en tillfällighet är ungefär den kraft som en massa på 300gram utvecklar vid jordytan...) 1 meter ut - japp.
Motorval beror på hur mycket kraft du behöver! Sen är det bara att välja drivsteg så att dessa klarar av att driva motorn som du valt.
Jo, stegmotorer har induktans... rätt mycket induktans också - för att uppnå önskad ström vid annat än stillastående så måste spänningen höjas. Det enklaste sättet är att mata motorn med en högre spänning (säg 24-30VDC) och sedan sätta ballastresistorer som begränsar strömmen till max märkström vid stillastående. Det tråkiga med denna enkla lösning heter förluster.... Det drar lätt iväg till 10-tals watt per motor....
Den smarta lösningen är att ha en smart motorstyrning som PWM-ar motorströmmen och spar värme, med lite tur så ger dig din motorstyrning microsteg och annat trevlig också på köpet....
tack för svaret
så man ska ha så mkt matspänning som möjligt... även om motorn går på 6v ? "restspänningen" mste hamna ngnstans ? de e säkert jag som tänker konstigt...
chopperdrivning e de typ PWM eller switchad drivning istället för det traditionella motstånd grejen ? stötte på de begreppet när jag kollade på par drivkretsar
nu till min huvudfråga

jag läste att man har mer torque hållmoment ju högre upplösning man har... jag visste man hade mer hållmoment i halvsteg än i helsteg men har man mer o mer ju högre upplösning man har... 1/4, 1/8, 1/16, 1/32, 1/64 - steg ?
de e nog allt för tillfället

lite klydigt allt detta... trodde jag förstod det en gång men nääääääädå
tack i förhand
MVH