Transistor
Hej minken och squiz3r.
Kretsen ser bra ut i teorin men...
Tänk er följande scenarie.
En last ligger inkoplad efter reläet. (Kan vara belysningen i husvagnen, komradion, rese TV'n, eller annan valfri last.)
Batterispänningen sjunker och når gränsen.
Kretsen reagerar och koplar bort lasten. (Med hjälp av reläet)
Till följd av minskad last kommer batterispänningen att stiga, och lasten att koplas in på nytt.
Spänningen sjunker igen, och reläet kommer att stå och "klappra".
Jag föreslår att kretsen konstueras om så ett det krävs en manuell knapptryckning för att återställa reläet.
Välj ett relä med flera kontakter (minst 2st, en för återställningen och en eller flera för lasten)
Koppla en kontakt i serie med reläspolen.
Så länge reläet är "draget" kommer det att få ström genom kontakten.
När reläet "släpper" bryts strömmen och reläet kan inte aktivera på nytt.
Kopla en "återstälnings knapp" parallellt med relä kontakten för att kunna återställa den.
Genom ett använda en separat reläkontakt så kommer inte lasten att koplas till återställningsknappen och således kan inte lasten koplas in (räläet drar inte) om spänningen är under gränsen.
Kretsen ser bra ut i teorin men...
Tänk er följande scenarie.
En last ligger inkoplad efter reläet. (Kan vara belysningen i husvagnen, komradion, rese TV'n, eller annan valfri last.)
Batterispänningen sjunker och når gränsen.
Kretsen reagerar och koplar bort lasten. (Med hjälp av reläet)
Till följd av minskad last kommer batterispänningen att stiga, och lasten att koplas in på nytt.
Spänningen sjunker igen, och reläet kommer att stå och "klappra".
Jag föreslår att kretsen konstueras om så ett det krävs en manuell knapptryckning för att återställa reläet.
Välj ett relä med flera kontakter (minst 2st, en för återställningen och en eller flera för lasten)
Koppla en kontakt i serie med reläspolen.
Så länge reläet är "draget" kommer det att få ström genom kontakten.
När reläet "släpper" bryts strömmen och reläet kan inte aktivera på nytt.
Kopla en "återstälnings knapp" parallellt med relä kontakten för att kunna återställa den.
Genom ett använda en separat reläkontakt så kommer inte lasten att koplas till återställningsknappen och således kan inte lasten koplas in (räläet drar inte) om spänningen är under gränsen.
okey men nu är de så att inget kommer belastas från batteriet den ska bara jorda en pinne i ett data interface som ska skicka sms till mig att batteriet börja ta slut så ja kan åka ner dit å stänga ner servrarna som drivs av invertrar om strömmen går... så ja ska ha två likadana så ja kan få först att spänningen är nere på 12 å sen ett till vid 11volt.. jag har så ja kan skicka 4 olika medelande så de blir ett om nät-späningsfall å ett att nätet är tebacks å sen två batteri varningar
- Radioman
- Kontakt:
Ha hasquiz3r skrev: jag har lite bråttom nu men jag kan snart lägga upp en förklaring på det, mina föräldrar sitter o skriker att jag ska komma o äta

När du blir så gammal som mig hinner du f*n inte rita något schema eftersom du sitter och skriker på dina barn att de skall komma och äta maten du lagat.
Rita schema får man göra på nätterna efter alla "måsten". Sedan är man som ett utskitet äpplemos på jobbet

OK.minken skrev:okey men nu är de så att inget kommer belastas från batteriet den ska bara jorda en pinne i ett data interface som ska skicka sms till mig att batteriet börja ta slut så ja kan åka ner dit å stänga ner servrarna som drivs av invertrar om strömmen går... så ja ska ha två likadana så ja kan få först att spänningen är nere på 12 å sen ett till vid 11volt.. jag har så ja kan skicka 4 olika medelande så de blir ett om nät-späningsfall å ett att nätet är tebacks å sen två batteri varningar
Men då kan du ha optokoplare i ställer för reläer. Mindre, smidigare och tillförlitligare.
Men du måste införa lite hysteres (typ en volt elle så, storleken är inte så kritisk) för att undvika att du får oklara omslag.
Sätt ett motstånd på ca 1MΩ eller så mellan opampens utgång (1) och den icke inverterande ingången (3 eller +).
Experimentera för att hitta det optimala värdet.
Hysteres uppstår när man har två olika omslagsnivåer, en på väg neråt och en annan på väg uppåt.
Till exempel när batterispänningen är på väg neråt aktiveras larmet vid 11V och på väg uppåt återställs larmet vid 12V.
På digitala grindar brukar man säga att man har en "schmitt-trigger ingång".
Med en opamp skapar man det enklast med en liten possitiv återkopling.
Det vill säga med ett motstånd mellan utgången och den positiva (icke inverterande) ingången, som jag beskrev i förra inlägget.
Till exempel när batterispänningen är på väg neråt aktiveras larmet vid 11V och på väg uppåt återställs larmet vid 12V.
På digitala grindar brukar man säga att man har en "schmitt-trigger ingång".
Med en opamp skapar man det enklast med en liten possitiv återkopling.
Det vill säga med ett motstånd mellan utgången och den positiva (icke inverterande) ingången, som jag beskrev i förra inlägget.