Projekt 3D-skrivare - SolidAvenger

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
strombom
Kontakt:

Inlägg av strombom »

JBV: Det är nog den här du tänker på: http://www.contourcrafting.org/

Edit:
Solidsmakarnas maskin ser ut att vara från Z-corp. Den gör precis som min maskin är tänkt att fungera, dock har de lagt ner lite mer resurser i materialutveckling. Jag har för mig att de har fast epoxi som pulver och matris eller härdare i bläckstrålepatroner (blandade med färg).
Senast redigerad av strombom 4 februari 2007, 22:26:45, redigerad totalt 1 gång.
JBV

Inlägg av JBV »

Jag kom just ihåg att jag hade läst om en intressant maskin som verkligen kör med gips! Så jag lyckades leta reda på länken: http://www.zcorp.com/products/zcast.asp

"ZCast powder is a blend of foundry sand, plaster and other additives suitable for casting low temperature metals."
Användarvisningsbild
strombom
Kontakt:

Inlägg av strombom »

Vid 1:50 kan man se hur den fungerar:
Användarvisningsbild
zeus

Inlägg av zeus »

Ska höra med mina lärare imorrn, har något minne av gips och alu.-gjutning... Återkommer.
Användarvisningsbild
strombom
Kontakt:

Inlägg av strombom »

zeus: trevligt

En bättre film:
peter555

Inlägg av peter555 »

Det var en faschinerande låda.
jeda007
Kontakt:

Inlägg av jeda007 »

Hoppas verkligen du får till det!
Mycket intressant!
Användarvisningsbild
RasmusB

Inlägg av RasmusB »

Har tänkt på nåt liknande, men inte kommit på idén att använda bläckstråleutrustning! Skulle ju (i min lilla skalle) vara optimalt för att få till riktigt bra precision med billiga delar... :)

Jag inbillar mig också att skulle bli ganska "enkelt" (om du ursäktar uttrycket) att fixa ihop en applikation som tar en genomskärning i xy-led av en solidmodell, skapar en bild för utskrift, och sen bara skickar det till en skrivare. Kunde man göra det vore det ju perfekt... modifiera en billig skrivare från att mata ett papper framåt till att svepa över gipspulvret... sänka pulvret mellan varje "bild" som man "skriver ut"... riktigt kul idé! :)
Användarvisningsbild
strombom
Kontakt:

Inlägg av strombom »

Kul att du också funderat i dessa banor. Mjukvaran har jag knappt hunnit fundera över än, tänkte att det kanske finns något open source från reprap eller fab@home, men det är nog för mycket att hoppas på ;)

Angående skrivare, det är ju i princip det jag bygger ^^

Nu har jag börjat fräsa ut plattorna i varje fall, men det är många delar, så det kommer nog ta ett par veckor i min takt :)

Någon som har tips på var man köper plastskivor billigt? 2.5mm eller 3mm tjocka helst, mina börjar ta slut.
Användarvisningsbild
RasmusB

Inlägg av RasmusB »

Jo jag förstod det, men jag fattade ditt första inlägg som att du skulle bygga ett 3d-huvud till din nc-fräs? Jag menade att man skulle kunna lyfta ur en skrivare ur sitt chassi, modifiera drivningen så att allt rör sig istället för ett papper, och bygga en pryl som höjer / sänker pulvret... jag har nämligen ingen fräs att montera nåt på ;)

På så vis skulle man kunna få den att se ut som en helt vanlig skrivare för operativsystemet och bara "skriva ut" en bild för varje lager :)
Användarvisningsbild
strombom
Kontakt:

Inlägg av strombom »

Aha du vill slippa drivrutin, och cnc.

Nåväl, jag har funderat på om man kan fixa plugin till mach3, jag har dock inte undersökt saken närmare. Det är knappast den svagaste länken i det här projektet. :roll:
Användarvisningsbild
RasmusB

Inlägg av RasmusB »

Precis :) Lite lite nc skulle det ju kunna bli för att sänka bordet mellan varje "utskrift" men det är ju knappt värt namnet... :P

Känns som att man skulle kunna få bättre upplösning genom att använda en färdig skrivare, men det beror ju också på om gipspulvret beter sig som vi alla hoppas att det gör...
Användarvisningsbild
strombom
Kontakt:

Inlägg av strombom »

Första delen klar... 100 to go.

Bild
Användarvisningsbild
strombom
Kontakt:

Inlägg av strombom »

Andra delen klar... 99 to go.

Bild

Jag antar att det syns att mina plattor är halvt begagnade och repiga :?
Användarvisningsbild
RasmusB

Inlägg av RasmusB »

Kvittar väl, när printern är klar kan du ju göra nya, repfria plattor i den ;)
Skriv svar