Projekt 3D-skrivare - SolidAvenger
JBV: Det är nog den här du tänker på: http://www.contourcrafting.org/
Edit:
Solidsmakarnas maskin ser ut att vara från Z-corp. Den gör precis som min maskin är tänkt att fungera, dock har de lagt ner lite mer resurser i materialutveckling. Jag har för mig att de har fast epoxi som pulver och matris eller härdare i bläckstrålepatroner (blandade med färg).
Edit:
Solidsmakarnas maskin ser ut att vara från Z-corp. Den gör precis som min maskin är tänkt att fungera, dock har de lagt ner lite mer resurser i materialutveckling. Jag har för mig att de har fast epoxi som pulver och matris eller härdare i bläckstrålepatroner (blandade med färg).
Senast redigerad av strombom 4 februari 2007, 22:26:45, redigerad totalt 1 gång.
Jag kom just ihåg att jag hade läst om en intressant maskin som verkligen kör med gips! Så jag lyckades leta reda på länken: http://www.zcorp.com/products/zcast.asp
"ZCast powder is a blend of foundry sand, plaster and other additives suitable for casting low temperature metals."
"ZCast powder is a blend of foundry sand, plaster and other additives suitable for casting low temperature metals."
Har tänkt på nåt liknande, men inte kommit på idén att använda bläckstråleutrustning! Skulle ju (i min lilla skalle) vara optimalt för att få till riktigt bra precision med billiga delar... 
Jag inbillar mig också att skulle bli ganska "enkelt" (om du ursäktar uttrycket) att fixa ihop en applikation som tar en genomskärning i xy-led av en solidmodell, skapar en bild för utskrift, och sen bara skickar det till en skrivare. Kunde man göra det vore det ju perfekt... modifiera en billig skrivare från att mata ett papper framåt till att svepa över gipspulvret... sänka pulvret mellan varje "bild" som man "skriver ut"... riktigt kul idé!

Jag inbillar mig också att skulle bli ganska "enkelt" (om du ursäktar uttrycket) att fixa ihop en applikation som tar en genomskärning i xy-led av en solidmodell, skapar en bild för utskrift, och sen bara skickar det till en skrivare. Kunde man göra det vore det ju perfekt... modifiera en billig skrivare från att mata ett papper framåt till att svepa över gipspulvret... sänka pulvret mellan varje "bild" som man "skriver ut"... riktigt kul idé!

Kul att du också funderat i dessa banor. Mjukvaran har jag knappt hunnit fundera över än, tänkte att det kanske finns något open source från reprap eller fab@home, men det är nog för mycket att hoppas på 
Angående skrivare, det är ju i princip det jag bygger ^^
Nu har jag börjat fräsa ut plattorna i varje fall, men det är många delar, så det kommer nog ta ett par veckor i min takt
Någon som har tips på var man köper plastskivor billigt? 2.5mm eller 3mm tjocka helst, mina börjar ta slut.

Angående skrivare, det är ju i princip det jag bygger ^^
Nu har jag börjat fräsa ut plattorna i varje fall, men det är många delar, så det kommer nog ta ett par veckor i min takt

Någon som har tips på var man köper plastskivor billigt? 2.5mm eller 3mm tjocka helst, mina börjar ta slut.
Jo jag förstod det, men jag fattade ditt första inlägg som att du skulle bygga ett 3d-huvud till din nc-fräs? Jag menade att man skulle kunna lyfta ur en skrivare ur sitt chassi, modifiera drivningen så att allt rör sig istället för ett papper, och bygga en pryl som höjer / sänker pulvret... jag har nämligen ingen fräs att montera nåt på 
På så vis skulle man kunna få den att se ut som en helt vanlig skrivare för operativsystemet och bara "skriva ut" en bild för varje lager

På så vis skulle man kunna få den att se ut som en helt vanlig skrivare för operativsystemet och bara "skriva ut" en bild för varje lager