Skärmpolsmotor
-
Krassegrand
Skärmpolsmotor
https://www.byggahus.se/forum/threads/m ... on.581015/
Jag har en tråd på Bygga hus (se länk)
Men tänkte fråga lite mer specifikt om skärmspolemotor.
Kan jag testa den demonterad och hur ska den reagera om jag kopplar på 220V på ingångarna?
Kan jag testa den demonterad och hur ska den reagera om jag kopplar på 220V på ingångarna?
-
alexanderson
Re: Skärmpolsmotor
Vad menar du med demonterad ? Att skilja statorn från rotorn ?
Börja med att mäta strömmen till motorn.
Att be personer du vill ha hjälp av att gå till ett annat forum för att veta vad du vill ha hjälp med känns ... sådär.Krassegrand skrev: ↑22 september 2026, 09:37:36 https://www.byggahus.se/forum/threads/m ... on.581015/
Är motorn avsedd för 220V?Krassegrand skrev: ↑22 september 2026, 09:37:36 Kan jag testa den demonterad och hur ska den reagera om jag kopplar på 220V på ingångarna?
Om det är en skärmpolsmotor som kommer från en fläkt eller annat mindre föremål så är den säkert
avsedd för nätspänning. Om den är gammal kanske för 220V är den nyare för 230. Det spelar normalt
ingen roll om den var avsedd för 220V, den fungerar på 230. Den kan endast gå på växelström. De koppar
skenor som sitter på polerna fördröjer magnetfältet lite just där. Det är så denna tämligen ineffektiva motor
fungerar. Testa den bara ihopsatt. Om den inte kan rotera så blir lindningen mycket varm. Denna motortyp
är billig, tålig, och ineffektiv. Kombinationen av dessa egenskaper är det som gör att man väljer den.
avsedd för nätspänning. Om den är gammal kanske för 220V är den nyare för 230. Det spelar normalt
ingen roll om den var avsedd för 220V, den fungerar på 230. Den kan endast gå på växelström. De koppar
skenor som sitter på polerna fördröjer magnetfältet lite just där. Det är så denna tämligen ineffektiva motor
fungerar. Testa den bara ihopsatt. Om den inte kan rotera så blir lindningen mycket varm. Denna motortyp
är billig, tålig, och ineffektiv. Kombinationen av dessa egenskaper är det som gör att man väljer den.
-
Krassegrand
-
Krassegrand
Jag menar urtagen ur avfuktaren, Inte isärplockad.alexanderson skrev: ↑22 september 2026, 10:30:23 Vad menar du med demonterad ? Att skilja statorn från rotorn ?
Det är ibland lite svårt att förklara när man inte kan visa hur man viftar med händerna.
Hur infogar jag en bild som jag har på min hårddisk? Edit Jag lade in en bild på motorn monterad i avfuktaren.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Senast redigerad av Krassegrand 23 september 2026, 16:47:13, redigerad totalt 1 gång.
-
Krassegrand
-
Krassegrand