Analog elektronik
Analog elektronik
Hur är det med intresset för analog elektronik i dag? Är det någon som sysslar med denna fantastiska del av elektroniken?
- Mizzarrogh
Re: Analog elektronik
Jag vet inte hur det är bland de yngre, men om du frågar vi som håller på med gamla apparater är det ju i högsta grad fortfarande aktuellt.
Håller faktiskt på med en analog linjär PSU just nu till gamla radioapparater.
Håller faktiskt på med en analog linjär PSU just nu till gamla radioapparater.
Analogt blir ju ofta mer direkt utan tidsförskjutning. En digital pryl måste ofta beräkna saker och ting innan det ska till att justera något.
jag gillar analog elektronik, och gör helst det
höll på en del med programering, men fick inte polletten att trilla ner i C och tja orkade inte med det
utan stannade i maskinkod och basic
höll på en del med programering, men fick inte polletten att trilla ner i C och tja orkade inte med det
utan stannade i maskinkod och basic
- HUGGBÄVERN
- Tidigare soundbrigade
- Kontakt:
Eftersom jag ramlat ner i ett kaninhål fullt av syntar är det, i princip, bara analog elektronik som gäller även om mer intrikata och avancerade system drivs av programmerbar logik. Men det är väl så att elektronikvärlden är som baken, lite delad.
- FormerMazda
Generellt skulle jag säga att digital elektronik med dess färdiga moduler och enkla programmering lockar fler unga och nya.
Men sen beror det på ens inriktning och intresse, gillar man som huggis syntar och sånt, då lär man gilla analog elektronik.
Jag personligen är 45år i år, har hållit på med elektronik sen barnsben. Så i början var det analogt men jag visste sällan vad jag höll på med kändes det som.
Runt år 2000 trillade jag på Basic Stamp, och då började det bli kul på riktigt! Idag med ESP32 och (med motvillig förtjusning) AI som hjälp så är det enormt lätt och givande att bygga projekt man bara drömde om för 20år sen.
Men sen beror det på ens inriktning och intresse, gillar man som huggis syntar och sånt, då lär man gilla analog elektronik.
Jag personligen är 45år i år, har hållit på med elektronik sen barnsben. Så i början var det analogt men jag visste sällan vad jag höll på med kändes det som.
Runt år 2000 trillade jag på Basic Stamp, och då började det bli kul på riktigt! Idag med ESP32 och (med motvillig förtjusning) AI som hjälp så är det enormt lätt och givande att bygga projekt man bara drömde om för 20år sen.
Alla digitala system har analoga egenskaper som man måste ta mer eller mindre hänsyn till. Jobbar man med elektronik möts man dagligen av analoga problem, även om man gör en digital pryl.
Som första inlägg på SEF undrar jag vad som föranleder en så generell/ospecifik fråga? Funderar du t.ex. på utbildning?
edit: Förtydligande
Som första inlägg på SEF undrar jag vad som föranleder en så generell/ospecifik fråga? Funderar du t.ex. på utbildning?
edit: Förtydligande
Jag råkade prata med någon som jobbade som analogkonstruktör, han sa att det i princip är omöjligt att anställa nya förutom gamla gubbar, det finns inga vettiga utbildningar i analogteknik/konstruktion sen länge.
Gissar att hobbytillväxten inte är så stor heller.
Gissar att hobbytillväxten inte är så stor heller.
Det är ju så att all digital elektronik är analog när man grottar ner sig tillräckligt långt.
Fortsätter man neråt blir det fysik, och i slutändan blir det abstrakt matematik.
Fortsätter man neråt blir det fysik, och i slutändan blir det abstrakt matematik.
Förutom andra perspektiv som redan lyfts:
När digital teknik inte fungerar behöver man ofta dyka i de analoga detaljerna för att förstå varför. Analysera under och överslängar i samband med flanker på signalen, verifiera nivåer på signaler och undersöka stabilitet på matningsspänningarna. Man kan inte prob:a hur som helst i ett digitalt system med snabba flanker. Att bara ansluta en oscilloskop-probe på rätt sätt och att kunna tolka det man ser kräver eftertanke.
Analog elektronik har en given plats i design av switchande DC/DC omvandlare.
Det är lätt att fastna i vad tekniken kan åstadkomma på en högre nivå, med kraftfulla mikrokontrollers och FPGA:er osv, men i grunden är signalintegritet, bra kraftförsörjning och många andra små detaljer, viktigt - annars fungerar lösningen som helhet dåligt.
När digital teknik inte fungerar behöver man ofta dyka i de analoga detaljerna för att förstå varför. Analysera under och överslängar i samband med flanker på signalen, verifiera nivåer på signaler och undersöka stabilitet på matningsspänningarna. Man kan inte prob:a hur som helst i ett digitalt system med snabba flanker. Att bara ansluta en oscilloskop-probe på rätt sätt och att kunna tolka det man ser kräver eftertanke.
Analog elektronik har en given plats i design av switchande DC/DC omvandlare.
Det är lätt att fastna i vad tekniken kan åstadkomma på en högre nivå, med kraftfulla mikrokontrollers och FPGA:er osv, men i grunden är signalintegritet, bra kraftförsörjning och många andra små detaljer, viktigt - annars fungerar lösningen som helhet dåligt.
Jag byggde analoga audioförstärkare för femtio år sedan. Jag vet inte hur många som gör det i dag. Rena mätdata talar
ju i dag för digitalt, men de flesta bygger väl antingen för att det är kul att bygga och testa egna konstruktioner, eller för
att man har en uppfattning on att analogt ljud är bäst för LP skivor? Hur många i dag håller på med analoga förstärkare, både
förförstärkare tonkontroller och effektsteg?
ju i dag för digitalt, men de flesta bygger väl antingen för att det är kul att bygga och testa egna konstruktioner, eller för
att man har en uppfattning on att analogt ljud är bäst för LP skivor? Hur många i dag håller på med analoga förstärkare, både
HF är ju vanligt med analog byggteknik. Till och med rör ibland. Har en vox valvetronix som har dsp men där själva effekten kommer ifrån rör.
Ljud är ju till sin natur analogt, så en audioförstärkare är väl egentligen alltid analog, även om den kan ha digitala ingångar.zillidill skrev: ↑21 september 2026, 13:00:08 Jag byggde analoga audioförstärkare för femtio år sedan. Jag vet inte hur många som gör det i dag. Rena mätdata talar
Finns det audioförstärkare som inte är analoga? Jag räknar klass-D som analog teknik. Även switchade nätdelar räknar jag som analog teknik.
Finns minst tre små svenska aktörer som bygger högklassig audio-utrustning: Harmony Design, Sybarite Audio och Holographic Audio
"digital" är ju bara en abstraktionsnivå för att slippa bry sig om hur det egentligen fungerar.