Kan inte skriva ut från SD kort i min Anycubic I3 MEGA vskrivare.
-
John Eriksson
Kan inte skriva ut från SD kort i min Anycubic I3 MEGA vskrivare.
Hej Alla.
Har nyss skaffat mig en 3D akrivare. Har lyckats skriva ut en fil med skrivaren kopplad till dator med USB kabel. Använder Cura som slicer. Tänkte prova med ett SD kort. Kopierade filen till kortet, kan se filen i displayen på min Anycubic skrivare. Där tar det stopp. Kan inte göra något från menyn alls den är totalt död finns inget som fungerar. Skall jag gå tillbaka till huvudmenyn måsta jag slå avb och på skrivaren igen. För att skriva ut med USB kabel var jag in i Preferences/configure Cura/general och där markera att jag vill använda USB kabel. SD kort Fat 322 formaterad, 6 MB lagring. Vore tacksma för lite hjälp.
Mvh John Eriksson i Bollnäs.
Har nyss skaffat mig en 3D akrivare. Har lyckats skriva ut en fil med skrivaren kopplad till dator med USB kabel. Använder Cura som slicer. Tänkte prova med ett SD kort. Kopierade filen till kortet, kan se filen i displayen på min Anycubic skrivare. Där tar det stopp. Kan inte göra något från menyn alls den är totalt död finns inget som fungerar. Skall jag gå tillbaka till huvudmenyn måsta jag slå avb och på skrivaren igen. För att skriva ut med USB kabel var jag in i Preferences/configure Cura/general och där markera att jag vill använda USB kabel. SD kort Fat 322 formaterad, 6 MB lagring. Vore tacksma för lite hjälp.
Mvh John Eriksson i Bollnäs.
Re: Kan inte skriva ut från SD kort i min Anycubic I3 MEGA vskrivare.
Jag kan inte Anycubic I3 MEGA, så ta lätt på det jag skriver.
Min bild är att det är lite olika med olika programvaror i skrivarna.
1. För en del programvaror måste kortet sitta i när man slår på strömmen.
2. I en del programvaror finns det kommandon för att "mata ut" och för att "ladda in" kort.
3, En del programvaror kräver att man har valt rätt skrivare (och filament) i slicern.
Testa 1. först.
/π
Min bild är att det är lite olika med olika programvaror i skrivarna.
1. För en del programvaror måste kortet sitta i när man slår på strömmen.
2. I en del programvaror finns det kommandon för att "mata ut" och för att "ladda in" kort.
3, En del programvaror kräver att man har valt rätt skrivare (och filament) i slicern.
Testa 1. först.
/π
-
John Eriksson
Tack för svaret. Har provat en del saker själv. Bemöter dina synpunkter.
1. Testat lite olika varianter men inte hittat något som fungerat.
2. Inte hittat några sådana komandon i Cura.
3. Har valt AnyCubic skrivare och filament i Cura.
John.
1. Testat lite olika varianter men inte hittat något som fungerat.
2. Inte hittat några sådana komandon i Cura.
3. Har valt AnyCubic skrivare och filament i Cura.
John.
Tror inte det hjälper dig, men jag har en äldre model av Anycubic och den mellanlagrar filerna från SD-kortet på egen disk. Vill man skriva ut från SD-kort får man välja tabben SD-kort, annars ser man bara de gamla filerna.
Vilken filändelse sparar du g-kod-filerna med?
Vilken filändelse sparar du g-kod-filerna med?
Cura sätter väl filändelsen som .gcode, om man inte anstränger sig för att få något annat.
I punkterna 2. och 3. i inlägget ovan syftade jag på programmet i skrivaren, inte Cura.
Kan filnamnet ha betydelse? Skapa en .gcode-fil i Cura med ett kort och enkelt filnamn som bara innehåller a-z och 0-9. T.ex. abc.gcode.
/π
I punkterna 2. och 3. i inlägget ovan syftade jag på programmet i skrivaren, inte Cura.
Kan filnamnet ha betydelse? Skapa en .gcode-fil i Cura med ett kort och enkelt filnamn som bara innehåller a-z och 0-9. T.ex. abc.gcode.
/π
Hur stort är ditt minneskort? Tror att max för I3 Mega är 8 GB.
Om ett filnamn innehåller bolstavssekvensen "end" så kan det tydligen orsaka problem...
/π
Om ett filnamn innehåller bolstavssekvensen "end" så kan det tydligen orsaka problem...
/π
-
John Eriksson
Hej.
Mitt SD kort är formaterat som FAT 32 och lagrar 4MB.- Såvitt jag kan förstå så fanns inte "end" med i filnamnet däremot so var det långt (fäste för mätklocka) kanske det ställer till problem. Har nu ändrat namnet till AI3M_FM.gcode. Skall prova skriva ut senare. Jag väljer ingen ändelse utqan den (gcode) alstras av cura.
John.
Mitt SD kort är formaterat som FAT 32 och lagrar 4MB.- Såvitt jag kan förstå så fanns inte "end" med i filnamnet däremot so var det långt (fäste för mätklocka) kanske det ställer till problem. Har nu ändrat namnet till AI3M_FM.gcode. Skall prova skriva ut senare. Jag väljer ingen ändelse utqan den (gcode) alstras av cura.
John.
- långt
- mellanslag
- skandinaviska tecken
4MB måste vara ett supergammalt kort, om det ens funnits så små storlekar på SD-kort.John Eriksson skrev: ↑15 september 2026, 14:07:30 Hej.
John.
Du menar väl 4GB?
-
John Eriksson
Hej.
Har inte kortet med nu så jag kan inte kolla men det var troligen tryckfelsnisse som lämnat sitt fingeravvtryck. Skrivaren kan läsa kortet, vilket är huvudsaken. Har inte hunnit prova än.
John
Har inte kortet med nu så jag kan inte kolla men det var troligen tryckfelsnisse som lämnat sitt fingeravvtryck. Skrivaren kan läsa kortet, vilket är huvudsaken. Har inte hunnit prova än.
John