Magnetventil tryckluft snabb
Re: Magnetventil tryckluft snabb
Den typen menade jag. Köp från nån närmare t ex https://www.amazon.se/s?k=solenoid+valve
men finns nog i svenska butiker med även om amazon är svenskt? det med. Typ 250 kr och du har den på tisdag.
men finns nog i svenska butiker med även om amazon är svenskt? det med. Typ 250 kr och du har den på tisdag.
Fast jag undrar om en sån ventil är fullflödes. Eller är typ servoventil, alltså öppnar en liten ventil som därigenom öppnar en stor ventil.
Båda ventilerna på aliexpress är direktverkande. Du vill ha en pilotstyrd ventil, och definitivt mycket större än 1/8".
Med en direktverkande ventil är det solenoidens kraft som öppnar stora käglan som släpper igenom all luft, det tar ca 30-50 ms för full rörelse (värre ju större ventilen är).
Med en pilotstyrd ventil styr solenoiden en liten kägla som släpper igenom lufttryck som i sin tur trycker undan den stora käglan som öppnar upp huvudflödet, tiden från att huvudkäglan börjar röra sig tills den är fullt öppen blir bara cirka 5ms. www.ijert.org/investigation-of-response ... atic-valve
Om du talar om vad det är för tryck och volym i tanken samt gänga på utloppet går det räkna ut hur lång tid det tar att tömma tanken med olika ventiler.
Med en direktverkande ventil är det solenoidens kraft som öppnar stora käglan som släpper igenom all luft, det tar ca 30-50 ms för full rörelse (värre ju större ventilen är).
Med en pilotstyrd ventil styr solenoiden en liten kägla som släpper igenom lufttryck som i sin tur trycker undan den stora käglan som öppnar upp huvudflödet, tiden från att huvudkäglan börjar röra sig tills den är fullt öppen blir bara cirka 5ms. www.ijert.org/investigation-of-response ... atic-valve
Om du talar om vad det är för tryck och volym i tanken samt gänga på utloppet går det räkna ut hur lång tid det tar att tömma tanken med olika ventiler.
där håller jag inte riktigt med
gäller för elektriska ventiler
men mekanismen för pcp är snabbare
ska man ha flera så skulle jag nog kollat på att göra dom själv enligt pcp modellen, enkla saker om man kan fräsa och svarva
en sak är att ha så litet dödutrymme som möjligt
, minskar spill av tryckluft, kanske inte så bekymmersamt när man har kompressor påkopplat, men det minskar ljudet när man skickar iväg dummyn med
gäller för elektriska ventiler
men mekanismen för pcp är snabbare
ska man ha flera så skulle jag nog kollat på att göra dom själv enligt pcp modellen, enkla saker om man kan fräsa och svarva
en sak är att ha så litet dödutrymme som möjligt
, minskar spill av tryckluft, kanske inte så bekymmersamt när man har kompressor påkopplat, men det minskar ljudet när man skickar iväg dummyn med
Det är skillnad med tryckluft och pcp.
Tryckluft: stor voylm, snabbt visst men stor volym på liten tid är viktigare.
pcp: exakt, liten volym av 150+ bars luft under jättekort tid.
Fast när jag tänker på utformningen av utskjutet kanske det är ganska lika ändå.
Tryckluft: stor voylm, snabbt visst men stor volym på liten tid är viktigare.
pcp: exakt, liten volym av 150+ bars luft under jättekort tid.
Fast när jag tänker på utformningen av utskjutet kanske det är ganska lika ändå.
det är ganska lika
jag är inte ute för att skapa en strid om vilket som är bäst, men det vore intressant att se vilket som funkar bäst i praktiken
beror ju på vad har för parametrar
hur tung dummyn är
vilken area på tryckluftsröret
längd på röret
utformningen av röret
vilket tryck på tryckluften
vi är väl antagligen eniga om att ha på tryckluften längre tid än att dummyn lämnar utskjutningsröret är meningslöst
frågan är hur lång tid som man behöver ha ventilen öppen
ex , jag tippar på att man vill ha dummyn med dess rör så enkelt och billigt som möjligt, hundarna kommer ta sönder dom förr eller senare
och man bör lägga lite mer energi på avskjutningsdelen
som dödvolym, tätning
jag är inte ute för att skapa en strid om vilket som är bäst, men det vore intressant att se vilket som funkar bäst i praktiken
beror ju på vad har för parametrar
hur tung dummyn är
vilken area på tryckluftsröret
längd på röret
utformningen av röret
vilket tryck på tryckluften
vi är väl antagligen eniga om att ha på tryckluften längre tid än att dummyn lämnar utskjutningsröret är meningslöst
frågan är hur lång tid som man behöver ha ventilen öppen
ex , jag tippar på att man vill ha dummyn med dess rör så enkelt och billigt som möjligt, hundarna kommer ta sönder dom förr eller senare
och man bör lägga lite mer energi på avskjutningsdelen
som dödvolym, tätning
Skillnaden är trycket i alla fall. 10 bar mot 150+ bar.
Tygkudden behöver fara iväg med en viss energi
som den får från luften.
Hade det varit 150+ bars luft hade pcp funkat såklart.
Med tryckluft behövs om inte annat en annan dimension på ventilen,
principen kanske kan vara som pcp.
Tygkudden behöver fara iväg med en viss energi
som den får från luften.
Hade det varit 150+ bars luft hade pcp funkat såklart.
Med tryckluft behövs om inte annat en annan dimension på ventilen,
principen kanske kan vara som pcp.
men arean är betydligt större med , 4.5mm luftgevär är ju 0.15 cm2 area
gissar att dummyn har 14mm??? diameter1.5 cm2 , hm, snygga siffrar, tog bara innerdiameter på 16mm vp rör
energin i luftgeväret, säg licensfria 7.5 j
en dummy väger???
0.2 kg
kanske behöver 10 m/s
blir 10 j
10 x i area, blir ungefär delat med 10 i tryck
så 15 bar
tja, kanske fel tänkt och räknat, men låter rimligt
att minska dödutrymmet så hela 8 bar verkar på dummyn gör mycket
gissar att dummyn har 14mm??? diameter1.5 cm2 , hm, snygga siffrar, tog bara innerdiameter på 16mm vp rör
energin i luftgeväret, säg licensfria 7.5 j
en dummy väger???
0.2 kg
kanske behöver 10 m/s
blir 10 j
10 x i area, blir ungefär delat med 10 i tryck
så 15 bar
tja, kanske fel tänkt och räknat, men låter rimligt
att minska dödutrymmet så hela 8 bar verkar på dummyn gör mycket