Elkonvertera trädgårdstraktor

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
FormerMazda

Elkonvertera trädgårdstraktor

Inlägg av FormerMazda »

Detta kan ju kanske bli en projekttråd vad det lider, men jag börjar med att bara sondera lite.

Kort beskrivning är att jag har en trädgårdstraktor, huskvarna LT125 (bild), som är rensad på allt som har med gräsklippning att göra.
Dess enda funktion idag är att dra runt på mig och diverse släpkärror.
Under huven sitter en briggs 12,5hp, denna driver transaxeln med 5 växlar framåt och en bak.
Grejen är att vad gäller ork så orkar den allt på tomgång på 5:an. Jag har lastat uppåt 400kg på släp och med mig och traktorn och allt blir det summa 7-800kg. Man hör en viss ändring i ljudet på motorn, men kraft finns i överflöd.
Det är ju svårt att säga vad den utvecklar i hk på tomgång, nån tabell visar på att det kanske är hälften eller två tredjedelar. Men med tanke på hur den får jobba (eller inte jobba) så tror jag nån hk egentligen räcker för den farten med all last.

Nu börjar jag få en idé om att elkonvertera den, mest för det är lite kul.
Och effektivast vore såklart en bakaxel med motor i, slippa drivlineförluster så långt som möjligt. Men det blir snabbt dyrt vad jag har sett.
Original växellåda har ju fördelen att redan sitta där med hjulen på, kanske en fördel med växlar, men det är frågan. Förvisso får man väl en riktig krypväxel om man vill. Men en annan fördel är att motorn kan sitta skyddat från smuts och vatten.
Men jag skulle vilja bumpa upp hastigheten på detta med, idag toppar det typ 8km/h. 20km/h vore bättre, och kanske max. Men en dubblering skulle vara fint, det halverar ju tiden till komposten med löven på hösten. :)

Söker man runt lite så finns det ingen ände på sökresultaten, men här är ju ett väldigt prisvärt paket i mina ögon:
https://www.amazon.se/VEVOR-elmotorsats ... rce=1&th=1
Men jag får ju lite känslan av att det är för bra? Är det verkligen 2kW, kommer den släppa ut röken vid lite belastning?

Så jag spånar lite löst, och det här forat kommer ofta med bra vinklar och tips. Kanske finns det kompletta axlar till bra pris som gör att man kan kika på det istället?
Användarvisningsbild
Icecap

Re: Elkonvertera trädgårdstraktor

Inlägg av Icecap »

Har inte kollat på länken - men själv en liten el-motor kan ge en ganska stor effekt ut.

Frågan är dock hur lång tid den kan det innan den överupphettas.
bearing

Inlägg av bearing »

Det viktigaste är att utväxlingen blir rätt. Räkna ut vilket vridmoment som krävs för att starta i backe med 800kg.
alexanderson

Inlägg av alexanderson »

Effektbehovet beror på var du tänkt att köra
Rullmotståndskoefficient
Slät asfalt/Betong 0,010-0,015
Grusväg 0,02-0,04
Djup sand eller mjuk lera 0,1-0,3
Hur stort är det största motlut där du tänkt att köra ?
Om du kan acceptera lägre hastighet när du kör i djup sand, mjuk lera, stort motlut så klarar du dig med en liten motor om traktorn har växellåda.
alexanderson

Inlägg av alexanderson »

bearing skrev: 11 september 2026, 11:13:56 Det viktigaste är att utväxlingen blir rätt. Räkna ut vilket vridmoment som krävs för att starta i backe med 800kg.
Om lutningen är 10% blir dragkraften ca 800N plus gångmotståndet.
Användarvisningsbild
FormerMazda

Inlägg av FormerMazda »

Hm, elmotorsatsen är "märkt" med följande data:
2kW, 48V, 4300rpm

De batterier jag har är 12V 40Ah AGM, så jag kan nog knö in 4st och nå 48V.
Men motordata har jag inte tänkt på, 2kW (~42A) är max man får mata med annars brinner lindingarna?
Eller är 2kW nån form av kontinuerlig max vid fullt varvtal?

För det är så sant, en elmotor kan ju dra mycket, en kort stund väldigt mycket.

Jag tror aldrig jag kommer kunna räkna på nåt sånt, alldeles för många förluster jag inte känner till heller.
Så den bästa data jag har att tillgå är att en 12hk bensin klarar full last lekande lätt på tomgång..

Siffran 800N plus gångmotstånd som jag antar är typ förluster i allt, drivlina, rullmotstånd, glidlagrade hjul mm?
Jag tror den siffran får ökas på en smula då.. :D

Men för vidare beräkningar behöver jag ta reda på växellådans utväxlingar också tänker jag.

Eller så höftar man och upptäcker? På med 2kW motor, sen hoppas man höftat fram en bra utväxling mellan motor och låda.
Original är motorn väldigt nedväxlad mot lådan, ur minnet så skulle jag gissa det är 1/10 på remskivorna. Väldigt höftad siffra dock.
bearing

Inlägg av bearing »

Min googling visar en 465cc briggs och följande utväxling:
1st: 61.8:1
2nd: 30.1:1
3rd: 20.1:1
4th: 15.8:1
5th: 12.3:1

Om vi antar 25Nm från motorn blir det 300Nm på hjulen. Med hjulens diameter på 457mm blir det en drivkraft på 1300N. Låter rimligt att motorn orkar starta ett 800kg ekipage i 10% lutning på femmans växel.

Elmotorn du länkade till hade ett angivet vridmoment på 5Nm, dvs en femtedel, oklart om det är nominellt eller peak. På första växeln kommer den att vara vara lika stark som förbränningsmotorn. Men bara gå 1/5 av hastigheten, då varvtalet 4000 rpm ungefär motsvarar briggsens maxvarv. Effekten är också ungefär 1/5, så det är ungefär 1/5 prestanda du kan räkna med.
Användarvisningsbild
FormerMazda

Inlägg av FormerMazda »

Om vi räknar med de siffror du angivit, så är det ju teoretiskt max 1300N på 5ans växel och man är i vridkurvans topp? Typ fullgas.
Men verkligheten var ju 800kg ekipage som startar på 5:an med motorn på tomgång, och utan större upplevd belastning på motorn.
Så frågan är vad för vrid som egentligen gick åt?

Det lockar att leta rätt på en typ 3,5hp bensinare och se hur det beter sig.
Rostiga handjagare står det ju lite var stans, så det borde vara ett relativt enkelt sätt att se hur långt den effekten räcker.

Förvisso, för 1500kr så har jag en 2kW (2,7hk) el-motor hemma vad det verkar. Resten har jag redan.
Ska jag hålla på och testa och laborera så kan jag ju göra det direkt med den liksom.
Nackdelen är om den är för svag att jag har en motor för 1500kr jag inte behöver sen..
bearing

Inlägg av bearing »

De där motorerna har väl en sån där varvtalsregulator som reglerar förgasarens spjällvinkel. Dvs även om fartreglaget ligger på "tomgång" så kommer den reglera förgasaren till fullt spjäll om belastningen blir hög. En 465cc fyrtaktare kan nog ge 25Nm med fulla spjäll även på låga varvtal.

Du får kolla om någon har "trimmat" någon sån där billig elmotor. Med bra elektronik kan man säkert få ut mer vridmoment kortvarigt. Kanske även med medföljande elektronik. Jag vet som sagt inte om siffran 5Nm är konstant eller peak. Är det konstant bör den kunna ge 10Nm peak åtminståne. Elmotorn bör kunna driva din traktor enkelt på plan mark. Men kanske inte upp för långa uppförsbackar eller i lerig terräng på femmans växel, då får du växla ned.

Om traktorn använder remdrift kan du kanske fixa så att man bara flyttar remmen mellan två olika remhjul för att välja mellan eldrift och fyrtaktsdrift.
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin

Inlägg av mrfrenzy »

Tänk på att elmotorns vridmoment sjunker rejält vid högre varvtal såvida du inte har VFD som kan höja spänningen.
Användarvisningsbild
MNorrgren

Inlägg av MNorrgren »

Det finns ju fler motorer, kanske inget dyrare laget men de är ju otroligt starka och helt brutala!

https://alienpowersystem.com/shop/brush ... 0kv-7000w/

Här är en variant!

Esc till den

https://alienpowersystem.com/shop/esc/c ... -sensored/

Jag kör en 40mm borstlös motor, nerdrevad rejält till min hemmagjorda grästrimmer. Visst, inte alls samma grej men vill mer visa att principen kommer fungera. Denna motor, vad har den 80rpm/volt så du landar väl runt 5400 rpm på 72 volt. Kan vara en idé att kanske ändå gå upp i varvtal , så du har kanske runt 15000rpm på motoraxeln för att dreva ner den 3 gånger. Borde väl få upp vridmomentet bättre.

För övrigt… ska du avveckla bensinmotorn, och om du inte vill ha den mer, skulle jag gärna vara intresserad av att köpa den. Beroende på hur den ser ut såklart. Har en 6hp motor på min gräsklippare och skulle behöva lite effekt i den…
Användarvisningsbild
FormerMazda

Inlägg av FormerMazda »

De där motorerna har väl en sån där varvtalsregulator som reglerar förgasarens spjällvinkel.
Korrekt, dom är självreglerande, så sjunker varvet mot önskat varv så gasar dom själva. Dock hörs det ju, även om varvet är detsamma så går den ju tyngre, och visst hörs en viss förändring, men knappt ingen att tala om.
Men allt detta är upplevt med hörsel, det är inte alls en exakt vetenskap på nån nivå. Så för att veta behöver jag mäta, och det går nog bort, för det tror jag inte jag kan göra tillförlitligt ändå.
Det finns ju fler motorer, kanske inget dyrare laget men de är ju otroligt starka och helt brutala!
Har tänkt på dessa motorer i bakhuvudet, just för dessa siffror. 7kW! Det ska ju räcka!
Dock för det med sig lite problem med att växla ner dom, för en mekanisk låda vill från fabrik ha typ 1600rpm bara. Nu vill jag ju "dreva upp" den så en dubblering gör inget. Mer bör det kanske inte bli dock.
Nu har jag ju några faktorer att ta i beaktande, de batterier jag har är fiamm 12fit40, så jag frågade google och fick till svar att vid 100A last så med intern resistans så får jag typ 43V till motorn, detta ger då strax under 3000rpm. Perfekt för 1:1 mot lådan.
Och vid de spänningarna och lasterna kan jag få 3-3,6kW från motorn. Det borde i mina öron ändå räcka rätt bra.

Men, £490 är nog lite över budget. Särskilt då detta ju bara är en lek, inte ett behov liksom.
Jag skulle ju kunna finansiera med gamla motorn och kanske lite batterier, men det ger ju bara en del av pengarna tillbaka.
Fin motor dock! Och ESC:t lät också riktigt intressant, man får vad man betalar för förstås.
bearing

Inlägg av bearing »

På plan mark är det ju inte någon större belastning, så det låter normalt att motorn inte blir ansträngd.

Beräkningen gällde ju full last med 10% lutning. Som ju är riktigt brant. Som referens är norra sluttningen på hallandsåsen på E6 6-7%, och "göteborgsbacken" på väg 40 vid Jönköping 7%. Där behöver de flesta personbilar växla ned. Och även traktorn med 2kW elmotor och full last. Men det tänker jag kan vara okej. Men beror på terrängen där du tänkt använda eltraktorn. På plan mark lär den orka på femmans växel. Har du mycket backar och vill kunna åka på femmans växel jämt med full last kanske du behöver en större elmotor. Men isf kan du ta bort växellådan helt.
Användarvisningsbild
FormerMazda

Inlägg av FormerMazda »

Man kollar väl lite på worst case och utgår lite från det.
Men med det sagt så kanske ingen backe här är 10% där jag vill dra fullt lastat ekipage oavsett.
För sen blir det ju andra saker som spelar in med, grepp är en. På asfalt går det, men på grusväg eller i skogen får inte en sånhär traktor fäste ändå för sådana lass.
Och kommer man upp så bör det sen gå ner, och jag vill inte ha 800kg att kontrollera nerför med en "broms" designad för gräsklippning som enda säkerhet.. :lol:

Så att växla ner kan jag absolut acceptera så att säga, särskilt när jag vill öka varv på ingående axel för toppfart.
Användarvisningsbild
MiaM

Inlägg av MiaM »

FormerMazda skrev: 11 september 2026, 15:20:48Det lockar att leta rätt på en typ 3,5hp bensinare och se hur det beter sig.
Rostiga handjagare står det ju lite var stans, så det borde vara ett relativt enkelt sätt att se hur långt den effekten räcker.
Tänk på att klippare som man knuffar framför sig har cirka alltid vertikal axel. Om jag fattat rätt så har åkgräsklippare oftast, kanske rent av alltid, horisontell axel. Kvalificerad gissning är att motorerna är gjorda för endera av dessa två användningssätt och det blir dåligt med smörjning osv om man vänder motorn.
Dvs om du provar motorn från en gå-bakom-klippare så är väl risken att du åker på att ha nån slags vinkelväxel.
Eller har din Huskvarna vertikal axel?
bearing skrev: 11 september 2026, 15:38:40De där motorerna har väl en sån där varvtalsregulator som reglerar förgasarens spjällvinkel. Dvs även om fartreglaget ligger på "tomgång" så kommer den reglera förgasaren till fullt spjäll om belastningen blir hög.
Ja, ungefär, fast åtminstone förr var det vanligt att faktiskt ha ett tomgångsläge där motorn gick på tomgångsvarvtal. Förgasarna hade då också separat passage för tomgång och "inte tomgång" så att säga.
Idag med säkerhetskrav (eller frivilliga säkerhetsgrejer) så är det väl ingen mening med tomgång, eller så har det rationaliserats bort, så en ny klippare lär inte ha tomgång. Iaf t.ex. Julas billiga (som läget var för ett par år sen) har ingen tomgång. (Och dessutom så kleggar fögasaren igen varje gång den stått, men det räcker att utan verktyg lyfta locket på luftfiltret och hålla handen över insuget medan man drar ett par gånger i snöret, så suger vakuumet loss sunk i förgasaren, så startar den. Eller ja, den startar om det är sommarväder, men inte om det är typ +3 eller liknande. Men den kostade 900kr i deras fyndavdelning och jag slipper fundera på varför ingen av mina andra tre förbränningsmotorgräsklipappare fungerar (alla med Briggs&Stratton-motor, en Stiga, en Klipp och en MCB/Crescent (!!!) (minns inte vilket, ett av dessa båda namn, som ju gick samman en gång i tiden. Den är nog från mitten av 60-talet; ljuddämparen är stor som en liten konservburk och när det inte är särskilt ljust ute så ser man att avgaspartiklar fortfarande är glödheta när de passerat dämparen, som en slags stillsamt gnistregn...).

Tillägg: Tänk på detta med regler osv. Sätt på en vinsch eller liknande på den så är den juridiskt ett motorredskap klass II och får användas utan att den är registrerad osv.
Eller så monterar du tillbaka klippardelen så är den också ett motorredskap klass II. Juridiskt måste man också ha minst mopedkort eller traktorkort för att få köra en åkgräsklippare (det lär vara en anledning till varför de är relativt ovanliga i Sverige).
(Å andra sidan verkar det inte finnas några krav, mer än att allt görs på säkert sätt, typ allmänfarlig vårdslöshet osv, att framföra ett fordon om man inte är ombord fordonet när det framförs. D.v.s. du kan sätta ratten och övriga manöverorgan på ett 24m långt lastbilsekipage på sidan, ta bort stolarna invändigt osv, och köra den utan körkort och den får framföras av barn osv om jag fattat rätt :) )
Skriv svar