Hemmatillverkade heatpipes

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.
Användarvisningsbild
bonecrime
Kontakt:

Hemmatillverkade heatpipes

Inlägg av bonecrime »

Tog mig friheten att skapa denna tråd eftersom det verkade finnas intresse för det!

Så jag läste i min högspänningstråd att nån av er som jag inte minns namnet på hade gjort en egen heatpipe. Skulle vara intressant med lite mer info och bilder på den!
Användarvisningsbild
BEEP
EF Sponsor

Inlägg av BEEP »

peter555

Inlägg av peter555 »

Du har två länkar i din högspänningstråd som beskriver dom lite närmare.
Användarvisningsbild
Henry

Inlägg av Henry »

bonecrime: Kan kanske ha varit jag då.

Det var enbart som ett roligt litet enkelt test som jag knepade ihop på en halvtimme eller så så det var inte uppbyggt som dom kommersiella är med rätta vätskor, gaser, täta material och så.

Det var ett 15 mm brett kopparrör (hade bara den bredden i närheten) och i båda ändarna av detta rör hade jag satt speciella schrader ventiler. Ventilen i sig är principiellt exakt samma typ som finns i tex bil och mountainbikes däck men just den jag använde är lite annorlunda i uppbyggnad då denna används inom kyl och frys teknik. Då alla delarna är gjorda av koppar så var det enkelt att löda ihop allt detta och det håller för hyfsat så höga tryck om man gör det hela på rätt sätt.

Jag lyckades sedan efter om och men fylla på med på en okänd mängd flytande gasol i detta rör. Men när jag skakade på det så lät det som det kan ha varit runt en 2 - 3 cm³ och det kändes lagom. När jag sedan testade det hela genom att sätta några cm av ena änden av röret i runt 80 gradigt varmt vatten, så brände jag mig i handen efter bara ca 2 - 3 sekunder på toppen av röret som var ca 4 dm långt. Så det fungerade ju rätt bra, testade dock aldrig vid lägre temp. Visst det var långt ifrån optimerat så det hade nog inte fungerat så optimalt skulle jag tro om man tex satt det på en processor. Men det hade kanske fungerat, vem vet.

Hade röret i handen så sent som i förrgår men nu hittar jag det inte så jag kan ej ta några bilder. Men dyker det upp så kan jag väl ta någon bild på det.
Användarvisningsbild
netrunner

Inlägg av netrunner »

Henry: coolt jobbat. Trist att du inte vägde röret för/efter du fylde det.
Användarvisningsbild
Henry

Inlägg av Henry »

Tackar. :) Väga det hade ju förstås varit ett sätt men jag visste inte vikten per cm³ gasol i vätske fas och jag kände inte heller att ta reda på det då det hela bara var ett enkelt test. Men runt 2 cm³ uppskattar jag med ganska så stor säkerhet att det var i det.
Användarvisningsbild
bonecrime
Kontakt:

Inlägg av bonecrime »

Kul att det funkar att bygga själv. Skulle vara kul att prova, men jag vet inte hur bra det skulle gå att kyla en dator med en såndär hemmagjord sak. :) Eller om jag skulle våga lita på det! :shock:
Användarvisningsbild
Henry

Inlägg av Henry »

Fungerar något gör det säkert men frågan är hur hög temp man kunnat acceptera på processorn. :) Då den jag gjorde var långt ifrån optimerad och inte hade någon kapillärverkan i sig så minskar effektiviteten betydligt vilket gör att tempen på tex en cpu stiger då röret inte kan transportera bort värmen lika snabbt som den tillförs. Men om heatpipen är tillräckligt stor och har tillräckligt med vätska i sig så kan det kanske hända att det fungerar hyfsat. Men jag vet inte riktigt vad en modern cpu ger ifrån sig i effekt men säg en liten bit under 100W kanske, och det är väldigt mycket på en sådan liten yta som snabbt skall transporteras bort för att inte temperaturen skall stiga så mycket.
Skriv svar