Ericsson BMR DC/DC power module

Övriga diskussioner relaterade till komponenter. Exempelvis radiorör, A/D, kontaktdon eller sensorer.
Simon
Kontakt:

Ericsson BMR DC/DC power module

Inlägg av Simon »

Hej forumet!

Jag har hittat en pryl som jag tänkte använda som 24V-12V converter.
Jag kan inte hitta något lämpligt datablad på nätet så jag har fått gissa mig till hur den fungerar.

Jag tror jag lyckats lokalisera IN+ och IN-
Och out GROUND och OUT 5V och OUT 12V

Bild

Mitt problem är att när jag mäter på outputsen så finns där 5.8V och 14,8V och jag behöver 7-12V till ett litet kretskort. Jag vågar inte använda 14,8 för då kanske mitt lilla kretskort går sönder.
Jag kan inte använda ett motstånd heller då min krets varierar i ampere.

Jag provade att mäta på båda pluspolerna tilsammans och då visar multimetern 9V (14,8 minus 5,8 ) men kan jag använda (belasta) den spänningen?

Är det någon som har sett något liknande som har några tips?
Jag är rätt så grön på elektronik så keep it simple!

Hälsnigar, simon
sodjan
EF Sponsor

Inlägg av sodjan »

Komplettera med en vanlig 7808 (t.ex).
PatrikB

Inlägg av PatrikB »

Kan ta och titta i databladet åt dig, dock inte förän på måndag.
Loial

Inlägg av Loial »

Mäter du upp spänningarna helt obelastad? Testa med en lätt last annars. EDIT: se nedan.

Tror förresten dom där DC/D-modulerna har en adjust, är inte 100 på om dom med dubbel spänning har det. Kan kolla upp det imorgon...

EDIT: Japp, även den här har en adjust. Man ansluter ett motstånd mellan ben 8 och 9, svårare än så är det inte.
Vad jag förstår är 5 och 12-volten proportionella mot varandra, dvs om man justerar ner 5-volten så justeras 12-volten ner lika mycket (procentuellt).

Den här formeln bestämmer värdet på motståndet:
R = 6,42*(5,05-Vo) / (Vo-4,29)
Vo=önskad utspänning på 5-volten.
Räknat på 11 volt på 12-volten (5V => 4,63V) fick jag ett värde på 7,9 kOhm.

Jag såg även en möjlighet till att du får för hög utspänning: önskar man dom nominella utspänningarna ska ben 8 och 9 kortslutas. Men du bör ha en liten last ändå, testa att ansluta cirka 200 till 500 ohm på 5-volten.
Simon
Kontakt:

Inlägg av Simon »

Tack för bra svar!

Ja, jag har mätt spänningarna helt obelastade. Jag provade med liten last och då fick jag helt andra resultat. Så enkelt var det.
Man lär sig något nytt varje dag!

Jag kunde ändå inte låta bli att prova adjusten. Om jag ansluter ett motstånd (8,2kOhm) mellan ben 8 och 9 så ökar utspänningarna något. 14,8V obelastad blev 15,5V.
Jag provade inte att mäta med en last när jag testade adjusten. Det kanske var det som ställde till det.

Hälsningar, Simon
Skriv svar