Anders lagar en gammal dator (-relaterad pryl)
Re: Anders lagar en gammal dator (-relaterad pryl)
Ja, 11/03. 11/23 och 11/73 ( J-11 ). samt T-11 ( falcon, den långsammaste datorn jag jobbat med . Den var faktiskt på
ett chip)
Ingen av de andra var "single chip" utan alla hade 2 eller 3 chip monterat på en keramplatta.
Se även wikipedia https://en.wikipedia.org/wiki/PDP-11
ett chip)
Ingen av de andra var "single chip" utan alla hade 2 eller 3 chip monterat på en keramplatta.
Se även wikipedia https://en.wikipedia.org/wiki/PDP-11
Hmmnja.
11/03 är en LSI-11, 11/23 är en F11, och 11-73 är en J11. Sedan finns även T11. Så fyra olika PDP-11-implementationer på "ett" chip.
Och jo, DEC använde både IM6100 och 6120 i olika versioner av DECmate.
11/03 är en LSI-11, 11/23 är en F11, och 11-73 är en J11. Sedan finns även T11. Så fyra olika PDP-11-implementationer på "ett" chip.
Och jo, DEC använde både IM6100 och 6120 i olika versioner av DECmate.
-
kodar-holger
- EF Sponsor
Och 11/53? Också en J11 eftersom det enligt nätet är en nedstrippad 11/73? (Jag har en)
- anders_bzn
- Kontakt:
Jo det stämmer. Det finns fler, som den PDP-11/84 som jag också har.
Ja. J11 användes i 11/53, /73, /83, /84, /93 och /94. Dessutom i Professional-380, samt som processor i en del annan utrustning från DEC, och även i en del produkter från andra företag.
- anders_bzn
- Kontakt:
Jag har gjort lite men inte skrivit något. Först så fick jag tillverkar en ny metallbit istället för den trasiga. Det blir ju sådär bra att bocka 3mm aluminium, men det blev väl lika bra som orginalet.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
- anders_bzn
- Kontakt:
Sen fick jag provstartat PDP-8e med alla korten från 8a. Nu kan man köra SPACEWARS!
Nu laddade jag programmet från min PC. Jag vill nog köra med en riktig terminal sen. Jag tänker att man vill boota från disk (RK05) för att visa att det går, sen ska programmet ska laddas från viken pappersremsa i PC04. För att det går och för att visa.
Nu måste jag puncha ut programmet på veckad remsa men det verkar vara rimligt enkelt all använda PC05 i PDP-11/34 för den uppgiften.
Nu laddade jag programmet från min PC. Jag vill nog köra med en riktig terminal sen. Jag tänker att man vill boota från disk (RK05) för att visa att det går, sen ska programmet ska laddas från viken pappersremsa i PC04. För att det går och för att visa.
Nu måste jag puncha ut programmet på veckad remsa men det verkar vara rimligt enkelt all använda PC05 i PDP-11/34 för den uppgiften.
- anders_bzn
- Kontakt:
Sen måste man ju kunna boota utan att behöva knappa in bootloadern själv. Då behöver man ett kort, MI8E i sin PDP-8e. Kortet har bootloadern sparad i en diodmatris. I oprogrammerad form har kortet dioder i alla positioner. Sen programmerar man in "1" genom att avlägsna dioder. Programmet som knappas in i minnet (jo kortet gör samma sekvens som man själv gör på frontpanelen) kan vara max 32 12-bitars ord. Man konfigurerar var i minnet det ska vara och från vilken adress man ska starta med byglingar. Jag köpte kortet dyrt av en tysk på Ebay...
Kortet under test, det fungerade som det skulle, men var omkonfigurerat för att lägga programmet i field 3. Jag ändrade tillbaks så att programmet landar i field 0 istället. Nu är det programmerat så att RIM-loadern laddas in, det vill säga att man kan ladda programmet från sin teletype (eller seriekonsol) i RIM format. Jag tänker nog bygga om det för att boota från disk istället, senare. Jag vet inte om den enda RK05 skivan jag har använt är bootbar, jag vet inte heller om RK05 fortfarande funderar, nu är det några år sedan jag fixade till den och jag har inte kört den sen. Det var tydligen 2019...
Kortet under test, det fungerade som det skulle, men var omkonfigurerat för att lägga programmet i field 3. Jag ändrade tillbaks så att programmet landar i field 0 istället. Nu är det programmerat så att RIM-loadern laddas in, det vill säga att man kan ladda programmet från sin teletype (eller seriekonsol) i RIM format. Jag tänker nog bygga om det för att boota från disk istället, senare. Jag vet inte om den enda RK05 skivan jag har använt är bootbar, jag vet inte heller om RK05 fortfarande funderar, nu är det några år sedan jag fixade till den och jag har inte kört den sen. Det var tydligen 2019...
- anders_bzn
- Kontakt:
- Mickecarlsson
- EF Sponsor
- Kontakt:
Snyggt jobbat Anders. Visste inte att det fanns ett boot-kort, riktigt kul att se ett sådant.
Häftigt.anders_bzn skrev: ↑12 augusti 2026, 21:42:42 Kortet har bootloadern sparad i en diodmatris. I oprogrammerad form har kortet dioder i alla positioner. Sen programmerar man in "1" genom att avlägsna dioder.
-
Bo.Siltberg
- anders_bzn
- Kontakt:
Tack alla.Mickecarlsson skrev: ↑13 augusti 2026, 09:17:23![]()
Snyggt jobbat Anders. Visste inte att det fanns ett boot-kort, riktigt kul att se ett sådant.
Jag vet inte om det fanns boot-kort för äldre PDP-8/i och L. För PDP-8a (som på bilden) så implementerade man funktionen på ett av hex-korten (KM8AC) i toppen på maskinen (man ser de tre översta korten på bilden i inlägget). Då hade man kommit så långt att man använde två bipolära PROM som dessutom innehöll "alla" boot loaders. Man valde vilken man ville använda med DIP-switchar. Nu när jag testar 8e kortet i 8a (de båda har omnibus så många kort passar i båda maskinerna) så har jag stängt av noot funktionen på hex-kortet