Wood’s luftavfuktare, smäller och klonkar från kompressorn

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
MNorrgren

Wood’s luftavfuktare, smäller och klonkar från kompressorn

Inlägg av MNorrgren »

Hej

Gammal wood’s 28 luftavfuktare, har utvecklat ett otrevligt missljud. Jag har nog egentligen enkäten aning om vad som är fel, men vill gärna dubbelkolla med er och kanske få förlag på åtgärd. Eller om det är att skrota den…
Wood’s DF28-F luftavfuktare

Står den platt på marken så smäller den och klonkar mekaniskt från kompressorn. Konstant ljud, ja typ som om vevaxeln slår i kompressorhuset. Lutar jag hela maskinen framåt så slutar den att låta.

Jag gissar att själva kompressormotorn har trillat ner från upphängningen inne i huset. Den fungerar egentligen, det rinner kondensvatten från den så den avfuktar ju så. Men det går ju inte att ha den såhär. Dels farligt för kortslutning och ja, för den är trasig.

Men, kan denna teori stämma? Finns det alternativ att fixa/laga detta? Det är så ”enkelt” som att i så fall byta ut kompressorn?! Är detta ens lönt och värt det?

Jag har faktiskt en kompressor från ett kylskåp ståendes, helt fungerande. Men är det värt det?

Hade helst bara köpt en ny… men pga många liter färg till huset så går inte det. Får sälja mig själv eller kroppsdelar för att det ska gå..

Och nä, jag har inte en tanke på att göra något sånt själv! Såklart!

Användarvisningsbild
petertub
Kontakt:

Re: Wood’s luftavfuktare, smäller och klonkar från kompressorn

Inlägg av petertub »

Det kan vara upphängningen som "satt sig" och fått kopparrören att gå emot varandra. Öppna och kika !
Är det så kan man försiktigt böja rören så de inte slår i varandra.
Användarvisningsbild
MNorrgren

Inlägg av MNorrgren »

Har faktiskt öppnat och kikat, känt på kompressorn och den skakar och hoppar, låter mycket. Men bra tips, tack för det. Ska kika igen för säkerhets skull!! Tack!! :)
Användarvisningsbild
MNorrgren

Inlägg av MNorrgren »

Kan den stå lutad i sisådär en 15 grader så går den ju att köra… då slutar det skramla?!?!
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av TomasL »

Interna upphängningen i kompressorn är trasig (själva kompressorn hänger på ett antal fjädrar inuti huset), bara att skrota.
Användarvisningsbild
MNorrgren

Inlägg av MNorrgren »

Tack, ja hade en aning om det. Typiskt. Trist!

Är det kostnadseffektivt att byta ut kompressorn? Jag har som sagt en schysst. Eller faktiskt 2 stående, kan man be en kyltekniker suga ut gas, sätta in en ny gammal kompressormotor sedan fylla systemet igen?

Eller det är bara önsketänkande från min sida?
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av TomasL »

Beror ju på vad du betalar han för det, sedan kostar ju köldmediet en del, typ nästan en dags jobb, tömma 2 maskiner, löda loss 2 kompressorer, löda dit en ny, läcktesta vacuum och fylla på, nja, blir nog dyrare än att köpa en ny.
Användarvisningsbild
Glenn
Kontakt:

Inlägg av Glenn »

Det blir ju rätt "för dyrt" när dom är hyfsat billiga begagnade.

Jag fick iofs 2000 för min begagnade Woods, tror till och med det var en DF-28.

Den kom med huset då tidigare ägare hade använt den för att fukta av krypgrunden innan en "riktig" absorptionsavfuktare installerades.
Skriv svar