Dina mini-projekt!

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
pi314

Re: Dina mini-projekt!

Inlägg av pi314 »

En del elektronik och en del annat...
Jag har under en tid samlat på mig elektronik som skulle passa till en RC-helikopter med ca 700 mm-blad.
När jag tyckt att priset varit rätt har jag köpt elektronik som servon, motor, flightcontroller (gyro), m.m. Så saknades bara ett helikopterkit och ESC (motorstyrningen). Hittade ett kit på Facebook för några veckor sedan och beställde en 12S (50 volt) 150 ampere ESC på Amazon.

Här är delarna som jag hade innan jag hittade ett helikit och innan jag beställde en ESC av Bezos.
– Flightcontroller
– 20 ampere BEC för strömförsörjning av elektroniken.
– Borstlös motor för 12S (ca 50 volt) ca 5 kW.
– UI-sensor för telemetri.
– RPM-sensor för telemetri.
– Tailservo.
– Tre swashservon.

Elektronik till RC helikopter
delar.jpeg

Så har det plockats ihop och ställts in. Idag var det tillräckligt klart så att det kunde bli en provflygning. Det återstår ännu lite inställningar. Jag har telemetri på RPM, men ännu inte på UI (spänning och momentan och ackumulerad strömförbrukning). Jag har telemetri på spänningen till elektroniken. Flightcontrollern loggar vibrationsdata som jag kan hämta till radion.
Battererna är ett par 6S, 5 Ah LiPo. Seriekopplade till ESC/motor, men 6S till den BEC som strömförsörjer elektroniken.

Från dagens premiärflygning på bakgården.

260801_L700-2_maiden_04.png

Det blåste lite, ca 6 m/s medel och ca 14-15 m/s i byarna, men det var inget som störde. :)

Idag flög jag väldigt försiktigt, men jag har en liknande helikopter som jag loggat upp till ca 210 ampere på vid flygning med 12S (ca 50 volt). :shock:

Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Skriv svar