step down, 3V 9A
-
rikkitikkitavi
Re: step down, 3V 9A
Tack för alla intressanta svar!
>rikkitikkitavi
Jag kollade länken du gav. Matade in värdena där, sen har jag "provkört" i LTspice, se bild.
Matade in...
Input Voltage (V): 30V
Output Voltage (V): 3V
Output Current (A): 9A
Switching Frequency: 50 kHz
Inductor Ripple Current (%): 30%
Output Ripple Voltage (mV): 50mV
Kärnan är: Yttermått 42 x 42 x 19,6 mm, Mitt sektionen 19,6 x c:a 13,5 mm, kan inte mäta riktigt säkert för min lindning stör skjutmåttet.
Luftgap c:a 3 mm.
Jag blev lite förvånad att man väljer så stor rippelström som 30% (jag är ny på magnetiska kretsar).
Man får ju då mindre induktans och större kapacitans, och det är kanske bra.
Ska försöka förstå resten också av ditt inlägg.
>rikkitikkitavi
Jag kollade länken du gav. Matade in värdena där, sen har jag "provkört" i LTspice, se bild.
Matade in...
Input Voltage (V): 30V
Output Voltage (V): 3V
Output Current (A): 9A
Switching Frequency: 50 kHz
Inductor Ripple Current (%): 30%
Output Ripple Voltage (mV): 50mV
Kärnan är: Yttermått 42 x 42 x 19,6 mm, Mitt sektionen 19,6 x c:a 13,5 mm, kan inte mäta riktigt säkert för min lindning stör skjutmåttet.
Luftgap c:a 3 mm.
Jag blev lite förvånad att man väljer så stor rippelström som 30% (jag är ny på magnetiska kretsar).
Man får ju då mindre induktans och större kapacitans, och det är kanske bra.
Ska försöka förstå resten också av ditt inlägg.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Nu har jag tagit bort den tillfälliga lindningen jag gjorde, så nu kan jag mäta bättre på kärnan.
Mittdelen är 12 x 19,6 mm (19,6 är bredden på hela kärnan).
Den ena halvan är mittdelen lika lång som ytterbenen, den andra halvan är mittdelen 2mm kortare, =luftgap.
Jag har letat efter datablad, hittade ett med mått som stämmer, (ganska stora mått toleranser).
https://product.tdk.com/system/files/da ... _21_20.pdf
Mittdelen är 12 x 19,6 mm (19,6 är bredden på hela kärnan).
Den ena halvan är mittdelen lika lång som ytterbenen, den andra halvan är mittdelen 2mm kortare, =luftgap.
Jag har letat efter datablad, hittade ett med mått som stämmer, (ganska stora mått toleranser).
https://product.tdk.com/system/files/da ... _21_20.pdf
-
rikkitikkitavi
Det är troligen en E42 kärna. Det behövrr inte vara TDK, N27 är ett gammalt material med många tillverkare. Kärnorna är standardiserade i mått men de kan ha luftgap som inte är standard enligt datablad beroende på anpassning.
Du kan få den här skickad till dig för frakten.
Den var inställd på 6 volt men gick bra att justera ner till 3 volt. Ingen aning om max utström.
Den var inställd på 6 volt men gick bra att justera ner till 3 volt. Ingen aning om max utström.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.