1802 Bilsnack

Berätta om dina pågående projekt.
1802

Re: Dina mini-projekt!

Inlägg av 1802 »

Viken bil har högst tryck i systemet? Den med 80C eller en med 95-110C? Vilket system börjar läcka först?
På TPI motorn klättrade tempen lååångt innan elfläkten startade. Fullt normalt. Men inte bra för nerverna... Sen gick ett relä sönder, bara att parkera och vänta. Med manuell knapp så låg tempen konstant. Snabbt och lätt att testa funktionen. Termostaten bytt av tidigare ägare till ca 70-80C.

Lillbilen pendlar mellan 90C och 100C. Varmkörd och stillastående. Säkert fullt normalt. Vid köning kring 90C. Blir det fel på elfläkten, så är nog stormkoket nära. Ev har den en varningslampa, som lyser när det är för sent... Den har ingen mätare. Men jag får ut det via OBDII porten. Mitt mini projekt...
Användarvisningsbild
frownlayer

Inlägg av frownlayer »

Du får skapa dig en egen lite tråd nu, istället för att spamma sönder denna.
1802

Inlägg av 1802 »

hawkan skrev: 29 juli 2026, 12:02:36 Låter mest som termostaten fastnat. Har du låtit felsöka?
För att kunna laga, måste man förs ha något trasigt. Tankarna är i förebyggande syfte.
Användarvisningsbild
GeekJoan
Admin

1802 Bilsnack

Inlägg av GeekJoan »

.
Användarvisningsbild
säter

Inlägg av säter »

1802 skrev: 28 juli 2026, 17:07:33 Hallandsåsen Vätternleden är exempel på platser där man med fördel kan börja med full kylning nån kilometer innan.
Ja, långa uppförsbackar är otäckt.
Då värmer automatlådan upp så mycket också.
Användarvisningsbild
frownlayer

Re: 1802 Bilsnack

Inlägg av frownlayer »

Jag tycker ändå att det verkar ganska onödigt att sänka tempen till 80°C. Då koktemperaturen på 50/50 glykol/vatten ligger på ca 108°C. Sen brukar de flesta system vara slutna, och då blir de trycksatta. Ett tryck på 1bar är inte ovanligt. Och det ger en ökning på ca 10°C i koktemp. Så att ligga på 90°C betyder att man ligger ca 30°C ifrån kokpunkten. Det får vara en bra lång backe, en bra varm dag, med mycket last om man ska få en bil med fullt fungerande kylsystem att koka genom att köra upp för backen.
1802

Inlägg av 1802 »

Ett inte extremt exempel. Shoppingbilen pendlar mellan 90-100. Inte mycket reserv. Sen finns det med 110C system som standard.
Är alt i gott skick så funkar det nog. Men är alla bilar det?

Tar det så mycket extra bränsle vid 80C? Klarar inte en modern motorstyrning det så bra, att det får ses som försumbart? Blanda inte in det med termostatlöst. Som för övrigt kräver bokföring för att märkas.

Påminner om det jag hittade gällande körning på varmare platser. Där är det inte konstigt med sänkt motor temp.
Användarvisningsbild
FormerMazda

Inlägg av FormerMazda »

Tror det är två världar som pratar här, den ena är den som kör modern servad/omhändertagen bil, den andra är den som kör bil 70-80 eller tidigare.

Min äldsta bil var en mazda 84, den och alla efter den har alltid legat blick stilla med tempen, oavsett.
Och största värmebelastande bilen bör ha varit min SAAB 9-5, 2,3liter bensinturbo 230hk med automat. Denna drog jag husvagn med på somrarna och det spelade ju ingen roll hur branta backarna var och hur varmt det var ute, tempen låg alltid blick stilla.

Däremot har jag både åkt och kört äldre bilar, och där far tempen runt en del. Så ja, där har man kanske dragit på kupévärmen för att mota lite.
Men då är det ju riktigt "gammal skit" det rört sig om. :)

Jag tror jag vill styrka att behöver man bygga runt bilens system och för-kyla inför en backe så har man antingen en bil med slitet/trasigt system, och/eller en väldigt gammal bil som inte var bra från början.
Och då kan man ju klura på by-pass och annat. Kanske en hjälpfläkt på kylaren också?
Men en backspolning, ny termostat och byte av glykol lär hjälpa en del med.
Användarvisningsbild
frownlayer

Inlägg av frownlayer »

Att gå ner till 80°C på en modern bil brukar inte vara några problem för styrningen. Oftast ligger "spärren" i mjukvaran att motorn är varm efter ca 70°C. Kör man många långa hårda mil med bilen så är det ok att köra på 80°C termostat. Men kör man bara kortare sträckor med låg belastning så kan det mycket väl vara så att motorn aldrig kommer upp i nog temperatur för att göra sig av med kondens i oljan. Och då kan det frysa sönder på vintern. Samt att skummet drar med sig slagg som sätter sig lite överallt i motorn. Det kan beka igen den nedre oljeringen på kolven, och då mister man både kompression och olja. Samt att man kan få bränsle i oljan och det är inte bra det heller.

Vissa nyare bilar har tillochmed programmerat att visa stadigt 90°C på mätaren, även om bilen svänger mellan 80-100°C. Men kopplar man in OBDn så kan man läsa och jämföra. Men det är mest att de inte orkar med nervöst folk som ser att tempmätaren rör sig.

Jag säger inte att man ska lita på alla bilar. Men är det några ingenjörer som har konstruerat motorn med 90°C termostat, så borde man inte ändra på det utan en riktigt bra anledning. Jag tror också att många billigare bilar har färre ingenjörstimmar på motorn än dyrare. Så där finns säkert bilar som lättare kokar pga barnsjukdomar.
Men jag har aldrig upplevt en enda bil där motorn har kokat pga varmt väder och hård körning om nu allt har varit friskt på och runt motorn.
Men jag har haft en bil där normal körning gick bra, med efter 10 minuter på 120-väg fick tempen att stiga fortare än behagligt. Men det visade sig senare att det var problem med topplockspackningen. Så det var därför den skenade.
Prins Valiant

Inlägg av Prins Valiant »

Sedan många år tillbaks brukar termostater ligga på 92-94 C. Kan säga att ifall man sänker temperaturen något, blir kupévärmen svag. På 60-talet och lite in på 70-talet skiftade en del termostat mellan sommar och vinter.

Alla moderna bilar testas och skall klara av följande. Parkera bilen en stekhet dag i amerikanska Death Valley. Just nu är det 49C men kan mycket väl bli 55C. Kör upp ifrån dalen, med full aircon. Klarar bilen detta klarar den resten av världen. Kan tilläggas att det i Death Valley finns skyltar som informerar om att man bör stänga av aircon.
En bil som inte klarade den testen var Volvo 760 med franska V6-motorn.
Användarvisningsbild
säter

Inlägg av säter »

Problemet för mig är att automatlådan värmer upp så mycket i uppförsbackarna.
1802

Inlägg av 1802 »

För att få ha dragkrok på en viss Saab med atutomatlåda, Krävs extra oljekylare.
Användarvisningsbild
Glenn
Kontakt:

Inlägg av Glenn »

Vilken saab skulle det vara ?

Vet annars att audi har så på flera modeller, nån A6 tror jag ? därför kostade en drakgrok typ 25k på den modellen. (Dessutom tror jag man behövde byta nån databox)
Skriv svar