Liten 3fas motor som lagt av...

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
mikber

Re: Liten 3fas motor som lagt av...

Inlägg av mikber »

Verkar inte få något napp här på närliggande lämplig person/företag som kan hjälpa till......eller?
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor

Inlägg av grym »

finns flera, en är aktiv här, men semestertider kanske
och man bör nog kontakta dom

kanske finns folk i närheten som kan hjälpa

extern regulator skulle jag vänta med, för regulatorn håller motorvarvtalet även vid belastning, väl värt

måste du använda maskinen , så kan du kanske köra den med full hastighet, utan elektroniken
kanske kan man skicka kortet för lagning
mikber

Inlägg av mikber »

Nej jag behöver inte använda den. Jag har en Hegner figursåg också om det skulle behövas figursågas...Jag är maskin-nörd. :lol:
Det är egentligen inte bråttom. Ska nog åka runt en del på semester i södra och mellersta Sverige så jag kan lämna till lämplig person/företag. Men det är ju viktigt att "rätt" person/firma får jobbet.
mikber

Inlägg av mikber »

Jag gissar att du menar att den interna regulatorn är bättre på att ge bra kraft även vid lägre varv än vad en extern regulator kan. Gissar jag rätt?
malman

Inlägg av malman »

Jag tror som du, en kontroller med feedback är att föredra, en extern kontroller utan feedback kommer inte hålla farten när man belastar maskinen lite, så den kommer nog vara ganska kass när man vill köra på låga hastigheter…
mikber

Inlägg av mikber »

Jag kollar runt om jag hittar nån som kan fixa kortet för ett ok pris. Nu vill jag tacka alla 14 som deltagit med inlägg här. Tänk vad mycket människor det finns som är villiga att hjälpa till!!
Jag kommer att återkomma här och meddela hur det går/gick. Jag hoppas jag kan lägga upp en bild på min fungerande Inca Injecta MAX 470 figursåg här inom kort.
Så ett stort tack till alla och ett extra stor tack till malman som bidragit både med ritningar och genomtänkta svar.

Tack! Glenn, CPMS, grym, mrfrenzy, Säter, Prins Valiant, hawkan, malman, alexanderson, SeniorLemuren, rvl, ajje, Mickecarlsson och Xxyzzy !
Användarvisningsbild
Glenn
Kontakt:

Inlägg av Glenn »

mikber skrev: 23 juli 2026, 12:31:59 Då kanske det är läge att gå på SeniorHemulens idé, eller? Finns det firmor som kan reparera kortet tro?
Att bara laga den där ledaren kan nog de flesta med lite lödvana göra, jag skulle kunna göra det åt dej men då måste ju kortet skickas.

Dock kan ju nåt annat ha brunnit också, så det är ju inte säkert att det hjälper att bara laga den, men det är ju en bra början.
Användarvisningsbild
rvl

Inlägg av rvl »

grym skrev: 23 juli 2026, 12:49:35 finns flera, en är aktiv här, men semestertider kanske
och man bör nog kontakta dom
Syftade antagligen på paselfc:
memberlist.php?mode=viewprofile&u=12315

Sen ska ju också den lossnade magneten limmas tillbaka ...rätt polvänd. Jämför hur den drar och knuffar de andra. Försiktighet här också, de brukar vara starka små rackare.
mikber

Inlägg av mikber »

Magneten är kollad och limmad på plats. Troligen finns det komponenter som behövs bytas också. Det är säkert inte bara ledningarna. Det är ju några små fyrkantiga som sitter vid de skadade anslutningarna. Verkar ju inte ha några nummer eller beteckningar. Är det inte svårt att veta vad de då ska ersättas med?
malman

Inlägg av malman »

I detta fallet verkar alla komponenter vara lätt identifierbara..
Motstånd har färgmärkningar, kondensatorer har text, halvledare (triac och ickrets) är redan identifierade utifrån texten på dem, så det skall nog inte vara ett problem så... Databladet på kretsen som länkades till tidigare i tråden hade ett antal exempelkopplingar som visar hur kretsen kan användas, skulle tro att denna kontroller använder någon av dessa mer eller mindre rakt av.

Det som är lite trickigare (men troligen lösbart) är att ickretsen är.så gammal att den slutat tillverkas för länge sedan, å således är svår att hitta hos de vanliga komponentsäljarna. Men såg iaf någon som sålde dem på ebay för typ en 100 + 50 i frakt för 3st.

Om jag gissar vidare, förutom ledningen på kretskortet såg man inga direkta visuella fel på komponenterna så förhoppningsvis är det.mesta ok. Det jag är mest rädd för om något är ickretsen, då den har två anslutningar som kommer från den avbrännda ledaren, som låg på 230v. Den ena sitter kopplad uppåt innan avbrotten, den andra direkt mot terminalen i nederkant som blivit jordad vid incidenten. Dvs kretsen har troligen utsatts för fulla 230v under en kort stund över dessa två punkter vilket den ej lär överleva.

Så jag tror man behöver skaffa en ny ickrets samt reparera ledningsbanan, sen borde man vara hemma... Annars byta ytterligare någon enkel kondensator eller nåt motstånd på sin höjd.

Enkel reparation för någon som är lite elektronikkunnig...

Som sagts tidigare, hittar du ingen lokalt så packa och skicka den till någon här... Jag är inte heller omöjlig om det kommer till det...
mikber

Inlägg av mikber »

Tack för ditt utförliga svar, malman. Jag har slängt ut några krokar hemikring. Jag får se till nästa vecka om jag får napp. Vi höres!
Skriv svar