säter skrev: ↑17 juli 2026, 13:07:01
mr.olle.norell skrev: ↑17 juli 2026, 12:27:47
Invertertekniken kom ju redan på slutet av 70-talet inom svets
Genesis var väl de första bärbara invertersvetsar som var riktigt bra?
Inte hört om Genesis, men är det det italienska företaget Selco? De verkar ha en modell som heter Genesis, men jag har aldrig kommit i kontakt med Selco tyärr. Har sett någon på annons, men Selco verkar finnas här och där, men är nog inte så stort i Sverige vad jag vet. Kanske var vanligare förr?
CMPS: Ja, jag vet inte hur det interna kortslutningsskyddet fungerar exakt på invertersvetsar...
På analoga linjära förstärkare för signaler (inte PWM), tex audioförstärkare, där brukar ju lasten (högtalaren) sitta i mitten av en typ H-brygga, och den andra anslutningen till jord. Detta för att kunna få AC på utgången.
Byggde man så med kraftelektronik-komponenterna direkt mot lasten i en svets-applikation skulle ju utgångssteget brinna upp direkt.
Nu är ju svetsinverterar PWM och inte direkt jämförbart mot analogförstärkare, som ju heller inte skulle få så bra verkningsgrad vid 25-50% av max effektuttag och vissa problem med kylning och effektuttag...
Har tittat lite på schemat till en annan finsk Kemppi jag har. Den är trefas, men det är ju bara likriktaren på ingången som har sex dioder för trefaslikriktning mot 4 dioder för likriktning av enfas 230V på den här lilla invertern.
Efter likriktningen glättas DC-vågen, särskilt på 230V-maskinen. 400V-maskinen får ju snällare vågform, men den kanske glättas lite ändå...
Denna spänning går genom antingen mosfet (lite äldre) eller IGBT (lite nyare) switchtransistorer som matar HF-transformatorn.
Lindningsförhållandet i HF-transformatorn är ju fast, så omsättningen kan man nog inte påverka, men man ändrar ju längden på plustågen, ja switchmode-teknik som alla vet...
Svetskablarna, jord och elektrod-klämma sitter på sekundären, en grov lindning med ganska få varv. Där sitter också ofta en återkoppling, och det jag sett är strömavläsning så maskinen kan konstantströms-reglera (constant current) i fallet med manuell bågsvetsning med pinne (MMA-svetsning) som är en konstantströmstyrd-process, precis som TIG också är. MIG/Mag verkar vara mer reglering av spänning, och strömmen kommer som en funktion av vilken gastyp, argon/Co2-mix, bågavstånd, material och främst svetstrådens tjocklek. Grov tråd driver högre ström.
På detta sätt med kraftelektroniken på primär-sidan är ju kraftelektroniken inte direkt exponerad mot svetsens utgångskablar, men det ställer nog krav på regleringens snabbhet att ställa ner snabbt om den märker att pinnen sugit fast.
Nu är kanske nästan alla switchmodeaggregat byggda på det här sättet, kraftelektroniken på primärsidan, och de tidiga svetsarna som brann upp också...
Vi sög fast en del vid övningssvetsningen som man ju gör i början, maskinen brummar lite men den håller!