Någon som vet vad detta är för slags fräsmaskin eller vad? Bilderna är ungefär 100 år gamla. Spindeln ser klen ut så det kanske är någon slags gravyrmaskin
Hittar tyvärr inte alls vad det är men ser ut att kunna vara någonting till att fräsa smådetaljer tredimensionellt i mjuka metaller under hög rotationshastighet och mekanisk matning av bordet och huvudets Z axel.
Kanske någonting relaterat till urmakeri?
Det ser ut att vara två olika, men snarlika maskiner. Om jag tolkar bilden rätt så sitter det en stor trumma upptill på spindeln, antar att det i princip är ett stort svänghjul? Det indikerar ju att bearbetningen som spindeln gör är intermittent.
Så jag gissar på nån slags maskin för att borra rader med hål helt enkelt.
Vore det är fräs skulle en stor roterande massa inte fylla så stor funktion eftersom den kommer att tappa energi hela tiden.
Bordet är ju lite lustigt med T-spår både upptill och på sidorna...
Edit: Nej, nu ser jag att det stora svänghjulet inte sitter på spindeln... Spindeln ser nästa ut att ha hydrualisk drivning? Ser ut som två anslutningar för slang, men inte körde man hydrualik på den tiden?
jag funderar om det kanske är någon typ av kylning eller oljebad till spindeln?
Rent tekniskt sett så hade man ju för visso ganska välutvecklad hydraulteknik redan i slutet på 1800 talet så det är inte uteslutet heller.
Ratten ovan är nog bara för att kunna nolla spindelns Z position manuellt när man vill finjustera?
Edit, eller så är det bara så att man kan komma åt att vrida spindeln manuellt om man behöver, tex för gängning och liknande?
Det skulle också kunna vara någon typ av anordning för att lossa verktyg på spindeln liknande den på en modern maskin så att man vrider på den för att lossa skruvkonan om man använde sådana då?
Senast redigerad av Mizzarrogh 12 juni 2026, 21:19:05, redigerad totalt 1 gång.
Ja, den öser på med allt från stämborr till amerikanska vertikalborrmaskiner...
Edit, Jag provade även att mata in alla tre bilderna i appen tillsammans med en lång rad av instruktionerr men den fick inte fram så mycket vettigt där heller...