'hur många sätt att göra kretskort?

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.
nanopile

Inlägg av nanopile »

JimmyAndersson skrev:nanopile: Kunde du inte ha väntat tills efter jordbävningen innan du tog bilderna? :D
Varje bild ligger på ca 2MB och det är bara 1/3 av den första bilden som går att se utan att bli yr. Lite synd, för det ser ut att vara ett riktigt imponerande pyssel! Skickligt!
Tack Tack Tack, underbart o höra att man gjort något bra :)

Jorbävningen ja, jag blev så exalterad av den att jag var tvungen att fota något :) Skämt åsido, det beror på att kameran jag hadde lånat har så trög knapp att den måste sitta fast när man knäpper annars blir det skakig bild.
Ledssen för det men det där var de bästa bilderna, har en webkamera jag försöker få att fungera, kanske kan bli en film om den kan väckas till liv.

Ganska enkel teknik för o få bra kabelstammar btw, man gör för långa kablar o kapar till rätt längd när man dragit dem ända fram, färgkodningen har hjälpt till en del samt summerfunktionen på en vanlig multimeter.
Användarvisningsbild
Pehr

Inlägg av Pehr »

Senast redigerad av Pehr 28 januari 2007, 19:32:06, redigerad totalt 1 gång.
nanopile

Inlägg av nanopile »

Nu har jag skaffat tunna laminat, 0.1 mm.
De är lite styvare än vanligt A4 papper.
Tror de går utmärkt i vilken bläckskrivare som helst, nackdelen är att bläcket inte fäster.
Men det ät på väg att lösas, har en trave etsprov jag ska undersöka vidare.

Hur lägger man ihop dessa multilayerlaminat?
Klister eller måste man skaffa flytande plast?
Sånt e ju farligt.
Användarvisningsbild
Andax

Inlägg av Andax »

Du kan väl testa med någon gammal laserskrivare med någorlunda rak pappersbana istället för med bläckstråle.
rehnmaak

Inlägg av rehnmaak »

nanopile>>> Var hittar du 0.1mm laminat?
nanopile

Inlägg av nanopile »

Det hittar man hos mönsterkotstillverkarnas leverantörer.
Det andvänds för att göra multilayerkort.
Jag fick lite skräp gratis som blivit över, med repor, veck och misfärgning på sina håll.

Hursomhelst, Jag körde igenom mitt 0.1 mm laminat i min skrivare och det lät som attan när den vände på laminatet men det gick igenom.
Sedan tog jag bort luckan på baksidan o matade in laminatet där, gick precis lika bra när man väl listat ut när man ska mata in det för att inte få felmeddelande om pappersstopp

Tänkte prova o ta lite plasticpadding o sätta ihop några lager till ett multilayerkort.
Kanske man borde ha epoxy men jag vet just inte vad som brukar andvändas.

Testa med laserskrivare, ja gärna, om någon i Stockholm har en laserskrivare att prova i så kan jag komma till skrivaren så gör vi ett prov :)
nanopile

Inlägg av nanopile »

Testat lite till.
Funkar utmärkt att lägga ihop dem med smältlim, det blir inte bubblor av det hela vid lödning.
Tyvärr blir det inte riktigt lika styvt som ett riktigt kretskort men det funkar nog för hemma andvändaren.

Ska se om jag kan ordna till en bättre process o kanske fixa lite bilder på ett hemmagjort multilayerkort :)
Användarvisningsbild
ehf
Kontakt:

Inlägg av ehf »

nanopile

Inlägg av nanopile »

Vad festligt, jo så kan man ju också göra, fast det känns lite bökigt för större projekt.
Jag limmade metall på liknande vis faktiskt.
Skriv svar