Det här låter som att bromsljuspolen (+12V) på bilen kopplats ihop med polen på vagnen som vanligtvis vill ha spänning som varieras med reostat från bilens bromssystem/hydraulikVale skrev: ↑29 september 2025, 19:06:04 Har problem med bromsarna på en husvagn med elektriskt broms från slutet av 60-tal, hade tidigare 3poliga kontakten till bromsen och en 6polig till belysningen som jag nu kopplat tillsammans till en 13polig. Har kopplat till bromsljuset (54) via relä och har även via 13poliga konstant ström (via bilen). Nu till problemet, bromsarna går bara på max och vagnen tvärbromsar så fort man rör bromsen. Jag har väldigt begränsade kunskaper inom området, vad är det smidigaste/bästa att göra för att ”mjukna upp” bromsarna på vagnen eller att bromsarna styrs beroende på hur mycket man bromsar med bilen. Är ute efter den enklaste lösningen då mina kunskaper som nämnt är väldigt begränsade .. tack förhand![]()
Linde elbromsar
Re: Linde elbromsar
Jag gav upp förra året men försöker nu desperat felsöka inför besiktning. All elektronik i vagnens styrbox funkar fint. Givaren i dragstången fungerar bra - på arbetsbänken samt vid en enda inbromsning. Bromsarna låser när jag kopplar in externt batteri direkt i bromsarna, men det upplägget bränner säkringar upp till 15 amp. Högre har jag inte vågat gå. Resistensen på mina bromsmagneter verkar vara ca 0,8 ohm. Ohms lag säger att bromsarna då bör dra ca 15 amp. Dock varierar resistensen så det kannbli upp emot 30 amp. Jag har köpt en begagnad magnet som mäter 3,5 ohm som fortfarande ligger på arbetsbänken. Min teori är att LE-1 enheten i draget blir överbelastat. För det funkar igen om jag kopplar bort ström/stänger av bilen och kopplar in och bromsar lite senare. Kan elektromagneter tappa sitt motstånd, eller smiter strömmen förbi på något annat sätt?
dom kan ha blivit för varma så isoleringen gått sönder och blivit kortslutna
har du extra så byt
beroende på hur dom är byggda kan man kanske linda om dom som är brända
har du extra så byt
beroende på hur dom är byggda kan man kanske linda om dom som är brända
Ja, dom verkar helt slut. Det har gått varmt och gummit är knaprigt...
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.