Smart styrning av TFE 220M takfläkt - allmänventilation

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Moggzor

Smart styrning av TFE 220M takfläkt - allmänventilation

Inlägg av Moggzor »

Jag har en Systemair TFE 220M takfläkt för husets frånluftsventilation (badrum, tvättstuga och kök).

Fläkten styrs idag med en ABB 2299AG varvtalsregulator (0,1–1,0 A). Fläktens märkdata är 230 V, 0,47–0,7 A och 108–158 W.

Mitt mål är att få:

Av
Låg hastighet
Mellanhastighet
Hög hastighet

styrt via Home Assistant/Google Home.

Jag vill helst behålla den befintliga TFE 220M eftersom den är relativt ny.

Jag har tittat på:

Tuya-fläktregulatorer
MHCOZY 4-kanals relä
5-stegs transformatorregulatorer
0–10 V-styrning

Men jag har inte hittat någon bra lösning som är avsedd för AC-ventilationsmotorer.

Finns det:

Någon smart regulator som kan ersätta ABB 2299AG?
Någon transformatorregulator med externa styringångar eller 0–10 V som passar TFE 220M?
Någon beprövad Home Assistant-lösning för att få 3 hastigheter + av på en AC-frånluftsfläkt?

Alla erfarenheter och produktförslag uppskattas.
Användarvisningsbild
CPMS

Re: Smart styrning av TFE 220M takfläkt - allmänventilation

Inlägg av CPMS »

Inte det lättaste att lösa billigt, eftersom nästan alla fjärrstyrda dimrar jag hittar verkar vara avsedda för ljus, inte induktiva fläktmotorer.

En mer korrekt lösning borde vara en riktig fläkthastighetsregulator för enfas spänningsreglerbar motor, t.ex. Sentera EVS-1-15-DM 1,5 A:
https://www.sentera.eu/

Den styrs med 0-10 V, och 1,5 A räcker gott till en fläkt märkt 0,47-0,7 A.

Sedan använder man valfri 0-10 V-smartpuck, Zigbee/WiFi/Thread beroende på vad man vill integrera i Home Assistant.
https://www.styrahem.se/search?q=0-10V&x=0&y=0

Då gör smartpucken bara styrsignalen, medan Sentera-regulatorn gör själva motorstyrningen på 230 V-sidan. Det är mycket bättre än att försöka använda en vanlig LED-dimmer.

Då kan hastigheten styras via Home Assistant, och vill man ha fasta lägen som låg/mellan/hög/max är det bara att skapa fasta procentvärden i HA
eller med fysiska öka/minska knappar kopplade till pucken.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av TomasL »

Använd en stegtrafo, mindre oljud i fläktmotorn
Moggzor

Inlägg av Moggzor »

CPMS skrev: 2 juni 2026, 09:14:25 Inte det lättaste att lösa billigt, eftersom nästan alla fjärrstyrda dimrar jag hittar verkar vara avsedda för ljus, inte induktiva fläktmotorer.

En mer korrekt lösning borde vara en riktig fläkthastighetsregulator för enfas spänningsreglerbar motor, t.ex. Sentera EVS-1-15-DM 1,5 A:

Tack för infon. Har faktiskt haft den ideen men lyckades inte hitta var jag kan köpa en transformator som kan styras med 0-10 v. Till exempel entera EVS-1-15-DM 1,5 A: eller vad den kostar. Gick på deras sida. Men var tvungen att skapa ett konto för att se priserna.

Jag har funderat på om den här kan fungera. https://www.expert4house.com/de/intelli ... CYEwJsVGd4
Tuya WiFi-fläkthastighetskontrollbrytare med RF 433MHz
Användarvisningsbild
FormerMazda

Inlägg av FormerMazda »

Du har ju kikat på:

* MHCOZY 4-kanals relä
* 5-stegs transformatorregulatorer

Dessa två med lite enkel hopkoppling gör det du vill.

Den enda risken är om två reläer drar samtidigt, antingen får man anta att det aldrig kommer ske, eller så får man bygga bort det elektriskt.

Det är koppling med starkström, och med det ska man veta om riskerna och bara göra det man är säker på att man kan göra säkert.
Så har jag sagt det med. :)
Användarvisningsbild
CPMS

Inlägg av CPMS »

En vanlig transformator kan normalt inte styras, en Variac kan man styra men då krävs något som kan snurra på axeln. :)

Det finns ju en väldigt behändig uppfinning som heter TELEFON, man kan använda den för att prata med människor som inte är inom skrik-avstånd och man skulle ju kunna tänka sig att exempelvis fråga efter hur mycket något kostar. :)

Tuya-switchen borde fungera om den är konstruerad för samma motortyp som du har på taket, den är ju gjord för motorstyrning 0,7A och om du köper EU versionen även lampstyrning 10A.
Dimmring av motor och dimmring av ljus brukar ske på olika sätt men till det priset skulle jag nog prova.

Om syftet är att få in den i Home Assistant hade jag personligen varit lite försiktig med Tuya. Många får det att fungera, men Tuya bygger ofta på molnintegration medan många Home Assistant-användare föredrar lokala lösningar som ESPHome, Shelly eller Zigbee. Den viktigaste frågan är dock fortfarande om regulatorn verkligen är avsedd för samma motortyp som sitter i ventilationsaggregatet idag.
Moggzor skrev: 3 juni 2026, 07:37:43
CPMS skrev: 2 juni 2026, 09:14:25 Inte det lättaste att lösa billigt, eftersom nästan alla fjärrstyrda dimrar jag hittar verkar vara avsedda för ljus, inte induktiva fläktmotorer.

Tack för infon. Har faktiskt haft den ideen men lyckades inte hitta var jag kan köpa en transformator som kan styras med 0-10 v. Till exempel entera EVS-1-15-DM 1,5 A: eller vad den kostar. Gick på deras sida. Men var tvungen att skapa ett konto för att se priserna.

Jag har funderat på om den här kan fungera. https://www.expert4house.com/de/intelli ... CYEwJsVGd4
Tuya WiFi-fläkthastighetskontrollbrytare med RF 433MHz
Användarvisningsbild
FormerMazda

Inlägg av FormerMazda »

"En vanlig transformator kan normalt inte styras"

Men en stegtrafo bryr sig inte om det är omkopplare eller reläer som kopplar in lindningarna.
Så på så vis kan den styras. :)

För förtydligande bara.
Användarvisningsbild
CPMS

Inlägg av CPMS »

I min värld innebär "styrning" att man med någon form av insignalen ändrar tillståndet hos det man styr.

När trådskaparen frågade efter en transformator som styrs med 0–10 V tänkte jag därför på en enhet som har en faktisk 0–10 V-ingång, inte på en stegtransformator där externa reläer växlar mellan olika lindningsuttag.

För rättelse bara..
Skriv svar