Lura en laddare att ladda

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
jai134

Lura en laddare att ladda

Inlägg av jai134 »

Jag köpte en elcykelladdare på Marketplace för jag behöver en till mitt batteri som har fått en ny BMS. BMS:en är från Daly och har bara två sladdar, common port dvs urladdning och laddning är samma. Batteriet är från en biltemacykel och laddaren till Haibike. Tyvärr funkar laddaren bara med en Haibike har jag fått veta.
All elektronik för laddning finns ju i laddaren så det borde väl gå att lura den att ladda, eller ta bort nåt som hindrar den från att gå igång?
Användarvisningsbild
pi314

Re: Lura en laddare att ladda

Inlägg av pi314 »

Laddning med eller utan balansering
Många laddare kan antingen ladda balanserat eller utan balansering.
Om man låter laddaren balansera så behöver laddaren två kablar för plus och minus och därutöver balanskablar. Balanskablarna gör att laddren ser spänningen på varje steg i dom seriekopplade cellerna och även att den kan korrigera för eventuell obalans.

Vid obalanserad laddning ansluts bara plus och minus.

Exakt vilken laddare är det som du har köpt?

Har du någon dokumentation som beskriver vilka funktioner som finns i laddaren?

Du vill antagligen inte att laddaren balanserar. Jag utgår då från att ditt BMS sköter balanseringen.

Jag skulle försöka gå den här vägen, om laddaren tillåter:

1. Ställ in laddaren för antal celler, lämplig laddström och obalanserad laddning.
2. Koppla laddarens plus/minus till batteripaketets plus/minus.
3. Starta laddning.
4. Kontrollera, för säkerhet skull, att batteripaketet är balanserat efter laddning.

Om laddaren inte kan hantera obalanserad laddning så blir det lite mer komplicerat.

jai134

Inlägg av jai134 »

Tack!
Exakt vilken laddare det är kan jag inte svara på. Det är en laddare för 36V nominellt och 3,6A. För ett li-Ion batteripack på 10S.
BMS:n sköter balanseringen.
Tyvärr är det inte så enkelt som att ansluta röd och svart för laddaren behöver skaka hand med batteriet för att starta.
Laddaren har 4 trådar ut. Röd, gul, blå och svart. Mäter jag på dom har jag mellan svart och blå 11,7V, mellan svart och gul 12V och mellan svart och röd 0V. (Med reservation för att jag blandar ihop gul och blå nu)
Användarvisningsbild
pi314

Inlägg av pi314 »

Finns det någon beteckning eller etikett på laddaren?

Kan du lägga upp en bild på den? Helst där man kan se en beteckning eller etikett?

Det låter, som du skriver, att du måste "lura" laddaren på något sätt för att få den att ladda ett 10S Li-Ion-batteri.

Jag vet inte hur man lurar en laddare av den typ som du har. Med en "universalladdare" vore det bara att ställa in 10S, obalanserat och 3,6 ampere, om det är lämplig laddström.

Google AI har överraskat mig med förvånansvärt bra svar några gånger dom senaste veckorna.

Jag testade detta, men vet inte hur bra svaret är.

Q:
How should the four wires, red, black, blue and yellow, on a 10S, 3.6 ampere bicycle charger be connected to a two wire, red and black, bicycle battery with built in BMS?

A:
[VISA]
Connect the charger's Red wire to the battery's Red wire, and the charger's Black wire to the battery's Black wire. Leave the charger's Blue and Yellow wires disconnected and individually capped off, as these are typically data or indicator wires not required for basic 2-wire charging.

Wire Breakdown & Connection Steps

1. The Power Wires (Connect)
• Charger Red: Positive (\(+\)) charging current. Connect to the battery Red.
• Charger Black: Ground (\(-\)) charging return path. Connect to the battery Black.

2. The Auxiliary Wires (Do Not Connect)
• Charger Blue & Yellow: These are typically secondary signal lines used for communication, a BMS port lock, or a charging indicator light. Because the battery has a built-in BMS, the pack manages the charge termination and cell balancing internally. Tying these into the 2-wire setup can bypass safety features or trigger BMS protection errors.
• Action: Tape off the Blue and Yellow wires individually with high-quality electrical tape or heat-shrink tubing so they cannot accidentally touch each other or any metal parts.

3. Critical VerificationBefore making the connection permanent, it is highly recommended to verify the charger output with a digital multimeter:
(1) Plug the charger into the wall outlet.
(2) Carefully touch the Red multimeter probe to the charger's Red wire and the Black probe to the charger's Black wire.
(3) The meter should read a DC voltage appropriate for a 10S ebike battery (typically between 41.5V and 42.0V.

For a step-by-step visual guide on safely stripping, testing, and replacing e-bike charger wires, watch this tutorial on YouTube.

To ensure you achieve the safest and most reliable setup, could you provide a bit more detail?

• What is the brand or model of the bicycle charger and battery?
• What type of connector is currently on the charger and battery (e.g., XLR, DC barrel, XT60)?
Om Google AI har rätt så tyder väl svaret på att din laddare är defekt?

jai134

Inlägg av jai134 »

Wow! Tackar :-)
Jag lämnade laddaren på landet så jag kan inte kolla nu. Jag får återkomma i ämnet men kan man följa blå och gul bakåt? Kan man hitta nån styrning som går att passera?
Jag återkommer som sagt.
Tack igen!
jai134

Inlägg av jai134 »

17803250661155785667101780736493.jpg
Så här ser etiketten ut.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
jai134

Inlägg av jai134 »

Det finns en video på youtube där batteridoktorn jublar över en kund som har bytt laddporten på batteriet till en tvåpolig. Kunden har kopplat ihop svart och blå samt röd och vit (i mitt fall är den gul inte vit). På det viset lurar han batteriet att ladda från en icke yamaha-laddare.
Nu har jag provat det och det funkar inte. Svart/Blå och Röd/Gul ger 0,1V ut från laddaren. Svart/Gul och Röd/Blå ger 12V. Kopplar jag ihop Röd, Blå och Gul och har svart för sig får jag också ut 12V
jai134

Inlägg av jai134 »

Nå! Uppenbarligen har Yamaha byggt in en funktion för att det bara ska gå att ladda just en haibike så det blir återvinningen nästa.
Skriv svar