Byta batteri till ett par Bose-hörlurar

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
DDD80

Byta batteri till ett par Bose-hörlurar

Inlägg av DDD80 »

Jag har ett par Bose SoundLink 2, köpta för snart tio år sedan. Jag använder dem däremot inte särskilt ofta längre, men yngste sonen brukar vilja ha dem i bilen och då slipper vi andra lyssna på det han lyssnar på. Men på sistone har batteriet blivit kasst, det laddar upp snabbt men nu tar det ca en timme sedan måste det laddas igen och det tar emot att slänga dem och köpa ett par nya utan i stället försöka byta batteriet.

Efter att ha läst denna tråd - - öppnade jag vänsterluren och hittade detta batteri (se bild). Men nu börjar problemen. Jag har förstått att detta med LiPo vs Li-ion är en djungel, men det verkar svårt att hitta ett Li-ion som passar. Alla som ser ut att passa står LiPo på, även om de ligger under Li-ion-batterier på hemsidan. Hittade dock ett på vägen hem på Biltema som jag chansade med, men där händer inget när jag kopplar in det (https://www.biltema.se/bygg/skyddsutrus ... 2000043611)

Dock har jag förstått att den vita kabeln är något särskilt med, och det jag köpte hade två röda och svart. Mätte på alla tre och det verkar som att båda röda är plus, och det enda som händer är när jag kopplar in laddkabeln är att batteriindikatorn på sidan av högerluren lyser rött i ca en minut och sedan slocknar den. Batteriet är dock laddat, har mätt med multimetern och den visar ca 3,6 V men inget händer med lurarna.

Så nästa steg är att köpa ett som har svart, röd och vit kabel och som passar i storlek, till exempel detta: https://www.batteriexperten.com/sv/arti ... w-mfl.html

Det är lite större än originalet, men passar efter att jag slipat bort en liten plastklack i vänsterluren. Tanken är att med ett större batteri kommer batteritiden att öka. Eller är detta dumt? Kommer det bli för varmt om man laddar det, eftersom jag antar att det blir varmare ju längre man laddar det?

Till saken: vet någon om detta kommer att fungera? I min värld borde det göra det, och jag ska ändå köpa ett annat batteri från samma ställe så 99 kr kan vara värt det. Det borde inte vara alltför krångligt kan man tycka, men det var tydligen lite krånglare än vad jag trodde. Och om inte det länkade passar, vet någon något som skulle kunna passa?
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
nifelheim
Den första

Re: Byta batteri till ett par Bose-hörlurar

Inlägg av nifelheim »

Den vita går till en temperatursensor (NTC termistor)
För att kunna slå av laddning om batteriet blir för varmt eller kallt.

Ersättningsbatteriet måste ha en termistor med ungefär samma värde.
Mät upp resistansen vid rumstemperatur respektive när du värmt batteriet i handen några minuter.

Om jag redan hade köpt biltema batteriet hade jag nog undersökt om det gick att transplantera original sensorn.
Den skulle funka bra tejpad utanpå biltema cellen.
Att plocka bort termistorn från det gamla batteriet är en riskfylld operation
som ska utföras på en plats där man förbereder åtgärder att vidta inte om, utan när cellen självantänder. :)
Utomhus, skyddsglasögon, en hink vatten, obrännbart underlag osv. 8)
DDD80

Inlägg av DDD80 »

Där gick för länge sedan gränsen för min kompetens, alltså att byta kretsen. Jag är för dålig på att löda sådant pilligt.

Jag har hittat ett batteri som ska fungera enligt recensionen på Amazon, så jag testar helt enkelt det och chansar igen.

Men det jag inte förstår riktigt är varför det från Biltema inte fungerade bara genom att man kopplar in det? Om den vita är för laddning borde det väl inte påverka att batteriet som sådant fungerar om det är fulladdat? Eller är det inte det om det ligger på 3,6/3,7 V?
nifelheim
Den första

Inlägg av nifelheim »

Den vita går genom ett NTC motståndet till någon av de andra , förmodligen den svarta.
Ladd elektroniken mäter motståndet och räknar ut batteriets temperatur ,
om mätningen visar batteriet är för kallt (tex. under 0) eller för varmt (tex. över 40) låter den bli att koppla in batteriet.
Tar du bort NTC motståndet (låter bli att koppla in den vita sladden)
kommer mätningen ge att batteriet är väldigt kallt (eller att mätningen är trasig) och den kommer vägra.

:)
Användarvisningsbild
MiaM

Inlägg av MiaM »

En fullösning är att ta en powerbank och löda fast +/- från dess batteri till anslutningen som ska gå till batteri i hörlurarna, och sen ev tejpa över laddingången på hörlurarna. Stäng av hörlurarna vid laddning, och ladda powerbanken med sin ordinarie laddare.

(Jag har gjort detta med ett par gamla mobiler med hyggligt resultat. Det vore såklart bättre att byta ut till rätt sorts ersättande batteri, men man tar vad man har och en stor k*k är en klen tröst i ett fattigt hem och allt vad det nu heter :mrgreen: ).
DDD80

Inlägg av DDD80 »

Tack för alla svar, det löste sig genom att jag hittade ett batteri som var lagom stort och som hade en vit ledare, och nu fungerar allt igen. Enda nackdelen (?) är att det är ett LiPo och inte ett Li-ion, men så fick det bli.
Användarvisningsbild
Wirewrap
EF Sponsor

Inlägg av Wirewrap »

Är nån defacto standard på NTCvärdet i batteripackar?
E Kafeman

Inlägg av E Kafeman »

Nej någon standard att lita på finns inte vad gäller NTC-motstånd i LiPo flatpack men resistansen är ofta 10k/25C då det ger praktiskt hanterbar resistans att avläsa.
Ofta än viktigare än resistansen vid 25C vill man veta resistansen vid högre temperaturer för att kunna hantera batteriet när det börjar bli varmt och kunna räkna ut hur mycket varmare det blivit. För det bör man veta B-konstanten för NTC-motståndet. Den konstanten beskriver hur temperatur/resistanskurvan lutar.

Dessbättre är skyddskretsen integrerat i många av de flatpack batterier man köper.
Då slipper man fundera på NTC-motståndets data.
Det integrerade skyddet skyddar vanligen genom att koppla bort batterier vid överladdning, vid för höga ladd och urladdströmmar eller vid för låg urladdningsspänning.
Det finns lite olika lösningar där NTC-motstånd kan vara en del av skyddet.
Screenshot 2026-05-26 at 01-25-10 flatpack lipo protection circuit - Sök på Google.png
Under detta batteriets gula folie kan man se dess inbyggda skyddskretsar.
Typiskt sådant pcb med skyddskretsar med tydligare bild nedan.
2a0113068_3.7v-lipo-batterij-protection-board_900x600.png
En av de bättre IC man kan hitta här är denna: https://mm.digikey.com/Volume0/opasdata ... 2R1A_E.pdf
Det finns lite NTC-data i detta datablad.
Kretsen tillverkas av bl.a Seiko och Ablic.
Det finns enklare varianter t.ex DW01 som ofta hittas i noname flatpack. https://mm.digikey.com/Volume0/opasdata ... 2_DW01.pdf

När jag designar något med behov av liknande batteri väljer jag ofta gamla Nokia-formatet BP-4L:
https://www.batteriexperten.com/sv/arti ... tteri.html
Det är lättare att hantera, lättare att byta, har både integrerade skyddskretsar och tab för NTC-motstånd samt att dess kapacitet ofta är en bra uppgradering om man ersätter äldre flatpack i t.ex hörlurar, fjärrkontroller mm där det ofta finns utrymme för lite större batteri.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
DDD80

Inlägg av DDD80 »

Intressant!

Nu tror jag tyvärr inte att ett Nokia hade fått plats, men antar att du i så fall löder dit tre kablar direkt på batteriet?
E Kafeman

Inlägg av E Kafeman »

Aldrig stött på hörlurar där sådana batterier inte går skapa plats för. Monterar batterier mha dremel :D
Har så att jag kan printa snygga kåpor som täcker eventuell "utbyggnad".
Mina egna "telfonmötes-lurar" printade jag en hållare med klämpassning inkl. anslutning via fjädrande mässingskontakter så att man snabbt kan byta till nyladdat batteri ifall man glömt ladda.
Batteriet räcker nog till flera dagars aktivt tele-samtal, så just därför glömmer man att ladda.
Använder denna Nokia batteritypen i större mängd i annat sammanhang så har alltid sådana på lager men naturligtvis kan man välja mindre batteristorlek anpassat efter befintligt utrymme.
Flatpack duger ju oftast bra och har det inbyggd skydds-elektronik väljer jag att blint lita på+ att skyddet duger även om det saknas en tredje tråd för NTC-motstånd. Behövs NTC-motståndet för att annan elektronik i hörluren ska acceptera batteriet kan man ta motstånd från tidigare kasserat batteri eller chansa på att valfritt 10k NTC-mptstånd duger.
Risken finns att batteriet oavsett skydd kommer fritera mitt öra av termisk rusning i batteriet och sedan följas av öppen eld men riskerna är nog större att gå över gatan än att mitt headset överhettas.

Skulle man varna för något är det nog att löda på batterier, såväl små tabbar som större celler typ 18650.
Kan man inte se vad som är vällött och vad som ger säker isolering och som ger kabel avlastning så att den inte dras eller vibrera av eller på+ annat sätt med tiden skapar lösa sladdar som kan riskera kortsluta batteriet blir dessa lossnade kabelstumpar det som möjligen kan ställa till med strömrusning i batteriet.
De kablar som ibland följer med flatpackbatterier kan vara av låg kvalitet, några få tunna järntrådar som är svårlödda och inte tål så många böjningar. Sådan kabel fungerar ofta bättre med klämkontakter där man inte skalar upp isoleringen.
Risken/problemen är säkert måttliga och vanligaste problemet som kan inträffa är nog just dålig kontakt utan annan dramatik men det är bra att ha det i åtanke om man fixar saker på egen hand.
DDD80

Inlägg av DDD80 »

Men Dremeln har jag använt, men det kändes spontant som att jag riskerade att böja batteriet om det var för stort. Luren är ju skålad samtidigt som batteriet är platt. Om det blir ont om plats tänkte jag att risken är att jag när jag skruvar ihop lurens fram- och baksida böjer till batteriet och sedan blir det farligt på något sätt.

Sedan gissar jag att problemet var just att luren inte gillade den första modellen (den utan vit kabel), eftersom det inte hände något alls. På så sätt var det trevligare när jag fick tag i de med tre ledare, ful-kopplade genom att bara vrida samman de olika och hörde den bekanta rösten "Battery, eighty percent. Connected to..." och så vidare. Jag är för dålig på att löda smått så jag skarvade befintliga kablar med de nya till batteriet. Skalade av, på med krympslang, lödde ihop och satte för krympslangen och värmde. Kanske inte så vackert, men borde fungera. Såg sedan till att inte kablarna böjdes just de mm där lödskarven var, och nu fungerar allt utmärkt!

Dum fråga kanske, men en klämkontakt, är det sådana som det Nokia-batteriet har?
E Kafeman

Inlägg av E Kafeman »

Nokiabatteriet har släta kontakt-paddar. Gjorde fjädrande mässingskontakter av tunna metallremsor som vreds till med plattång. Det är enkelt att sedan bara smälta fast fjädrarna i plasten till höljet som man printat. Sitter bra i plasten (PLA).
Batteriet får plats oavsett storlek men kan fodra en större utbuktning på kåpan.
Värm kåpan med hårfön tills den går forma så att det rymmer valfri batteristorlek eller printa en ny kåpa.
För min "tele-mötes lur" gjorde jag en helt ny utvändig hållare , typ ficka att pressa ned batteriet i med 1 cm av batteriet utanför fickan för att lätt kunna greppas. Fickan föstes i sin tur lätt åtkomlig inuti huvudbygelns mjukfodring. Det gör det enkelt att byta till nyladdat batteri även utan att ta av sej hörluren.

Enkla saker om man har verktygen men det går också att montera ett batteri utan verktyg annat än en rejäl klick smältlim utanpå kåpan. Välgjort och det kan se helt ok ut.
Skriv svar