Dök upp en Spitfire Mark II på Tradera för ett tag sen som jag ropade hem. Jag har ett nostalgiskt minne från tror det är strax innan tonåren där jag är hemma hos en av dåtidens äldre CB veteraner som har en sådan stående med, om jag minns rätt, en Turner +2 Bordsmic. En sådan radio var ju helt ouppnåelig på den tiden men nu då, är det lika kul att mecka radio som på den tiden? Jo en Spitfire mark II kan jag lägga lite mecktid på. Det är ju en rörstation, hur cool som helst tycker jag
Skick
Får sägas skapligt. Inte anskrämligt dåligt. När det ser lite OK ut är det roligare att fortsätta.

Men detta exemplar har gått "hårt". Den har haft ett selektiv monterat så den lär ju stått på dagarna i ända tills den till sist ersattes med något modernare.
När man ersatte radion ryckte man bara ur selektivet så det finns ett flertal lösa sladdar inuti och någon utan lödkunskap har kopplat ihop kablar genom att tvinna ihop kablar tex på flätan till ena högtalarledningen och en annan tråd in i kanalomkopplaren.

Schema
Denna radio kommer i ett flertal smaker (som det brukar göra). Just denna från Svensk Radio och och den som är från Cardon import har jag inte hittat schemat på. Men det finns andra varianter som bygger på samma chassi. Chassit kommer från Panasonic där mottagare och sändare skiljer sig väldigt lite åt mellan modellerna. Medans LF(modulation)/PTT/Filter är sånt som konfats olika för olika marknader och försäljningsnamn.
Jag hittar två scheman som tillsamman beskriver relativt mycket för att man ska förstå radion.

De lösa kablarna hör till CB/PA switchen och Robyn schemat som var ganska enkelt att hitta har en annan design än min Spitfire. Teaberry varianten får jag hjälp att hitta schemat på från en FBgrupp och det schemat stämmer bättre och hjälper mig avlägsna de lösa kablarna och kopplat ihop som det var tänkt från början.
Mäta
Innan jag slår på någon ström så mäter jag alla lytar. Dom verkar alla vara OK men några mäter lite högt. Låter det vara tillsvidare. Mäter alla motstånd. Majoriteten av motstånden är en modernare 1/2w typ och dessa mäter perfekt allihop. Det finns några få gamla kolmotstånd. De mäter ok förutom ett eller två men det får vara för jag tror inte de är kritiska. Alla dioder mäter också OK.
Det är alltid enkelt att mäta i en rörkonstruktion eftersom att aktiva komponenter utgör isolation när dom inte glöder.
Ingen magiskt rök
Radion har två powerbrytare, en i squelchen som tänder glöden och en i volymen som slår på högspänningen. Ingen rök kommer ut och i högtalaren hörs en svagt sus, Yes!

Trycker jag in PTTn som kommer det ut ungefär 0,4W.
Men efter någon minut sådär så tystnar mottagaren. Det här är repeterbart. Mottagaren mer eller mindre dör efter en lite stund. Det går att leta fram att en spänning som första minuten ligger på +volt sedan sjunker och går negativ.
Ett MFrör är slut
Ett av MFrören är inblandad i den sjunkande spänningen och sätter jag röret i rörprovaren så kan jag se att röret mäter annorlunda efter upprepade mätningar.
Så jag efterlyser ett rör här i forumet
Och med det nya röret så lever mottagaren upp.
Första QSO
Kör ett första QSO. Funkar trots mina futtiga 0,4W. Modulationen sägs va klen men ändå, Spitfire:n lever
Självsvängning
Nått är knas med PTT relät. ibland blir det fet självsvängning i LF steget för relät kopplar inte om micLF/rxLF som det ska. Jag ser att det är olika lösningar för det i Robyn vs Teaberry. Det här är nog ett patentfel som man byggt bort med tiden. Så jag opererar in en annan ösning där jag styr HT till micförstärkaren istället för att switcha LFsignalerna.

Verkar funka OK. Byter ECC83 röret som verkar lite trött. Nu blir också modulationen bättre och den inbyggda kompressorn i Spitfire:n fungerar också som den ska. En egenskap med denna kopplingen är dock att den 0,47 kondingen håller micförstärkaren igång typ 0,5 sek efter man släpp PTTn. Mikrofoner som inte kortsluter micsignalen ger då upphov till en kort rundgång när man släpper PTT. Jag får leva med det en stund. Det funkar.
0.4W->3.5W
Provar att byta HF slutstegsröret, en EL84. Det hjälper för nu får jag ut 2W istället för 0,4W. Mäter upp hela sändarkedjan utan att röra några trimspolar och allt verkar ok signalmässigt. Provar då att trimma Plate och Load och då får jag ut 3-3,5W bärvåg. Det får anses OK. Modulationen är fortsatt OK så radion går nu skapligt.
S-metern ger vettigt utslag som motsvarar sändeffekten.
Trimmar sändningsfrekvensen
Skruvar in den för sändarens samtliga kanalers gemensamma 11MHz kristall så sändaren ligger så nära jämna 5kc på samtliga kanaler. Kristallerna sprider ju lite men inte mer än +-500Hz. Det får duga.
Rengöring
Plockar ner frontpanelen och rengör. Rengör även kanalväljaren och nu får jag liv i några kanaler som varit döda före rengörningen.
Rör inte mottagaren
Tack Marta för ditt tjat i olika trådar om att inte börja trimma MFspolar hej vilt. Mottagaren har i orört skick en helt OK känslighet. Jag hör det mesta lika bra i Spitfire:n som i min "moderna" CBradio. Det finns förvisso en beskrivning hur man ska gå tillväga för att trimma MFen i den manual som finns till Robyn varianten men jag låter spolarna vara. Jag kommer bara knäcka feritkärnorna tänker jag
Mottagaren har en Tune kondensator på fronten. Den är ganska användbar faktiskt. För man kan tuna till bästa SNR utan att påverka sändaren.
S-metern verkar ge rimligt utslag. Går att skruva in på baksidan av radion.
Kanal 1-4 funkar inte
En av kristallerna är nog kass för kanal 1-4 får jag inte igång. Det kan jag leva med.
Huvudpunkterna i RetroRepet
3st rör bytta.
Sändaren trimmad.
Mindre ombyggnad av RX/TX switchningen.
Lite allmän kärlek med kontaktspray och tvätt
QRV på K22

.