HIP4081 krets i EAGLE

Elektronik- och mekanikrelaterad mjukvara/litteratur. (T.ex schema-CAD, simulering, böcker, manualer mm. OS-problem hör inte hit!)
garagenisse

HIP4081 krets i EAGLE

Inlägg av garagenisse »

Hej!

Jag skall försöka mig på det här med att rita ett schema i EAGLE och vill ha tag i ett lib med en HIP4081 krets, så här ser den ut i ett schema jag hittat på nätet:

Bild

Kan nån tipsa mig om vart jag hittar ett lib för den eller måste jag rita in den själv, vad skall jag isåfall utgå ifrån? Enligt databladet står det:

"..packaged in both 20 pin DIP and 20 pin SOIC DIP's..."

Skall jag tex utgå från en "ic-package/DIL20" i EAGLE eller hur gör man egentligen.

Sen en sak till från gröngölingen här, varför hål eller ytmonterat egentligen?

Tacksam för tips!

Andreas
garagenisse

Inlägg av garagenisse »

Hej igen!

Är det ingen som kan komma med lite input, var det en så dum fråga?

Såhär gjorde jag iaf:

Skapa ett eget library i EAGLE och började kopiera en befintlig krets (DIL20) enligt "Japanen's" guide på http://www.interq.or.jp/japan/se-inoue/e_eagle.htm, det blev så här:

Bild

verkar det korrekt?

Det jag undrar lite är det här med package grejen, kan nån reda ut det lite åt mig vore jag glad. Det har väl iaf med mönsterkort layouten att göra och jag funderar lite på hur man tar hänsyn till vilka strömstyrkor osv kretsen har att göra med, i mitt fall är det ju ett par ampere, påverkar det inte "pad'ar" och banor på kortet?

Please, lite input!

mvh Andreas
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

Om pin-namnen och kapselstorleken stämmer så ser det rätt ut.

Att ingen har svarat behöver inte betyda att det var en dum fråga. :) De vanligaste orsaken till att man inte får svar är att de som läst tråden inte vet svaret. Det vore ju riktigt jobbigt om man fick flera hundra svar liknande "Jag vet inte", "Ingen aning", "Är inte säker", "Ska kolla", osv...

Angående strömmen så... vet jag inte. :D (Jag brukar routa mer kritiska grejjer manuellt och se till att banorna är tillräckliga vid hög ström eller spänning.)

Det här med hål/ytmonterat är oftast en smaksak, men det kan också handla om utrymme. Antingen har man inte plats med hålmonterat, (en 30cm MP3-spelare kanske inte vore en hit direkt), eller så vill man helt bygga med ytmonterat för att lära sig eller prova hur liten man kan göra en viss grejj. Titta t.ex på Henry's pyttesmå underverk i Projekt-delen. :)
garagenisse

Inlägg av garagenisse »

Hej, tackar för svaret!

Ja det var ju det här med "kapselstorleken", jag antar att det hänger ihop med package osv... I databladet stod det ju:

"..packaged in both 20 pin DIP and 20 pin SOIC DIP's..."

Om jag då utgår från en DIL20 i EAGLE, stämmer det automatiskt då eller hur fasen vet jag det? Dessa "package" är helt förvirrande för mig! Jag hittar inga 20 pinnars DIP i EAGLE, bara med nåra färre, men det är switchar. SOIC hittar jag överhuvudtaget inte.

mvh Andreas
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

Där är jag tyvärr lika lost tyvärr...

Någon annan som vet?
Användarvisningsbild
flippy

Inlägg av flippy »

Den DIL20 som finns i eagle funkar med HIP4081.
Skriv svar