Fundering om solceller-batteribank-luft/luft

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Haralt

Re: Fundering om solceller-batteribank-luft/luft

Inlägg av Haralt »

Du har nog rätt där Multi Plus har ingen laddning från solceller, utan endast från elnätet.
Men de har sådan apparat du behöver.

Vad för det för takbeläggning på det tilltänkta taket för att montera solcellspaneler?
Korrugerad takplåt, trapetsblecktakplåt(TP20), betongpannor, takplåt imiterande tegelpannetak eller vad?
Användarvisningsbild
FormerMazda

Inlägg av FormerMazda »

Taket idag är eternit, men det kommer bli TP20 inom snar framtid.
Man kanske skulle ringa elon och fråga om han har några takpannor över? :D
Haralt

Inlägg av Haralt »

Jag frågade eftersom vi har en del montagematerial kvar efter solcellspanelmontage på just TP20-takplåt, som vi ev. kan avyttra, om intresse.
TP20-takplåt är det underlag som det är enklast, snabbast och har lägst montagematerialkostnad.
Jag vet, eftersom jag har monterat en hel del solcellspaneler på TP20-takplåt och även på takplåt imiterande tegelpannor.

Bevärligaste takbeläggning för att montera solcellspaneler är betongpannor, är också dyrast montagematerial.
Användarvisningsbild
FormerMazda

Inlägg av FormerMazda »

Tackar ödmjukast för erbjudande/omtanke! :)

Än är väl idén om solceller inte helt skrotad, jag vill fortfarande ha solceller till nånting.
Taket vore lämpligt liksom, bra lutning, riktning och byggnad. Dessutom svart plåt så paneler skulle ju smälta in bättre än mot rött tegel.

Men jag vet inte vad det kommer bli, solceller för mig kommer enbart handla om att se en rimlig payoff.
Kanske kan man twista det med att "kosta på sig" lyxen med att köra L/L till att kyla på sommaren, då utan köpt energi om solen står för den.
Nu har jag inte letat solceller på allvar än, så jag vet inte exakt vad jag ska förvänta mig i kostnad.
Och vad jag än gör så är planen initialt att göra det i egen regi utan att ansluta mot nät.
Haralt

Inlägg av Haralt »

Vi har faktisk några svarta paneler över också, 16 st totalt 6,32 kW
Varje panel har måttet 1736 x 1122 x 35 mm. Helt nya oanvända.
De ger ca 6200 kWh per år i mellansverige. Är panelerna mot söder och taklutning ca 20 grader blir det kanske 10 % mer.
När man har TP20-takplåt är man fri att lägga panelerna i porträtt- eller i landskapsläge. Har han betongpannor blir det i porträtt-läge.
Användarvisningsbild
AndLi
Kontakt:

Inlägg av AndLi »

FormerMazda skrev: 11 maj 2026, 11:07:08
Kanske kan man twista det med att "kosta på sig" lyxen med att köra L/L till att kyla på sommaren, då utan köpt energi om solen står för den.
Jag kör AC heltid från typ Maj/juni till september typ. 24-25 daikin grader inne. Vilket väl är 21-22 mätt med en normalt graderad termometer.

Kostnaden är väldigt låg, jag tror jag konstatera att det är ca 1/10 jämfört med att värma på vintern. Att köra en modern l/l pump som AC är inte dyrt!

Dyrt blir det om man ska installera solceller för att köra den dock 😀

Men jag installerade min l/l på jag vill överleva sommaren kontot. Sen insåg jag att den enkelt klara hela värmebehovet av huset alla dagar det är över -25. De dagarna får man vrida ner ftx aggregatet till min så orkar den med bättre. Besparingen mot tidigare vattenburen el var nog ca 5MWh per år. Nu ligger jag totalt på ca 7MWh per år. Så nu med de moderna höga elpriserna har den ju betalt sig. Det var svårare att räkna hem den 2018 när den beställdes..
Skriv svar