Tonkontroll och Förförstärkare

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
4kTRB

Re: Tonkontroll och Förförstärkare

Inlägg av 4kTRB »

Nu ser det ut som i schemat i princip. Utgångarna ska bestyckas med 78L12 och 79L12 är det tänkt.
8V regulatorn kan behöva kylas men 5V regulatorn och IRF530 kommer klara sig utan.
Utspänningen före regulatorerna hamnar på ca: +/- 15V och det utan att RESET aktiveras.
Vid lägre belastning aktiveras RESET. 400mA dras ifrån matningen på 15V och det mesta går igenom 8V-regulatorn.
24V ut mellan belastningarna om 2x220 ohm.
DCDC_555_NMOS_LTSch_001.jpg
DCDC_555_NMOS_TRACE_001.jpg
DCDC_555_NMOS_Labb_1_001.jpg
DCDC_555_NMOS_Labb_2_001.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
4kTRB

Inlägg av 4kTRB »

Ska även laborera med varianten nedan. Här påverkas pulsbredden och det finns inget som avbryter
pulståget då RESET är inaktiverad. Enligt simuleringen får den här varianten betydligt bättre verkningsgrad.
Nu är inte alltid simuleringar som i verkligheten så det måste testas praktiskt.
DCDC_555_NMOS_LTSch_002.jpg
Användarvisningsbild
4kTRB

Inlägg av 4kTRB »

Har inte testat kretsen ovan ännu. Jag kom på att jag har några Ericsson kretskort med svarta eller om de var blåa små fyrkantiga switchare monterade. Lite osäker på utspänning. Ska leta fram dessa också.
Användarvisningsbild
4kTRB

Inlägg av 4kTRB »

Tog tag i det här bygget på nytt och har byggt i princip exakt så som i schemat på labbdäcket.
Spänningen blir lite väl hög när belastningen sjunker på utgången så där tänker jag mig en
ordinär 7815 eller 78L15 som regulator plus kanske en förregulator till den så inte spänningen
sticker iväg över vad 78-ic:n klarar. Fick tag i en påse små E-kärnor på Amazon och 8 till 9 varv
med emaljerad koppartråd på dessa ger ungefär 100uH. 555 switchar med hög frekvens tills
utspänningen stabiliserar sig och går sedan ner till ca 25 kHz med 27% duty. Det gör att
strömmen som dras med 300 ohm last hamnar med ett medelvärde på drygt 200mA.
Väldigt bra helt enkelt. Det är bara att addera en till primär/sekundärspole i serie för
att få negativ 15V. L3 adderar jag senare och främjar störningar.

Länk till de trevliga små E-kärnorna. Det följde inte med några clips men jag har applicerat 2 buntband runt. Kanske finns någon som har ett annat bra tips?
https://www.amazon.se/dp/B0CPFLR3BB?ref ... asin_title
De har inga fantastiska specifikationer direkt ....Temperaturintervall ‎0-1 Grader Celsius =)
555_DCDC_NyaVarianten_000.jpg
Användarvisningsbild
4kTRB

Inlägg av 4kTRB »

I serie skrev jag men det ska vara i parallell så klart.
Här ser man strömmen som V1 levererar i kombination med vad jag tänkt mig som maxlast.
555_DCDC_NyaVarianten_001.jpg
555_DCDC_NyaVarianten_001_T.jpg
Användarvisningsbild
SeniorLemuren

Inlägg av SeniorLemuren »

Skrev följande till AI :Jag har fått för mig att rörförstärkare som jag växte upp med hade mera "klang" dvs mer innehåll än dagens förstärkare som jag tycker låter lite dämpande. Ljudet verkar inte släppa ut sina vingar fullt ut.

Svar från AI: Din känsla av att rörförstärkare har mer "klang" och att ljudet "släpper ut sina vingar" stämmer väl överens med hur många beskriver skillnaden mellan rör och moderna transistorer. Det handlar oftast om hur tekniken påverkar ljudet på ett sätt som våra öron gillar, snarare än ren mätteknisk perfektion.

Här är de tre främsta anledningarna till att du upplever ljudet som mer levande:
Harmonisk färgning (Jämna övertoner): Rör lägger ofta till en specifik typ av distorsion som kallas jämna övertoner (främst den andra övertonen). Dessa harmonier uppfattas av människan som en förstärkning av musikens grundton, vilket ger ljudet mer "kropp" och fyllighet. Moderna transistorförstärkare är konstruerade för att vara extremt neutrala, vilket ibland kan upplevas som sterilt eller dämpat i jämförelse.

Dynamisk "blomning": Rörförstärkare reagerar ofta mer elastiskt på musikens svängningar. De har en naturlig förmåga att komprimera signalen mjukt ("soft clipping") istället för att klippa den tvärt. Detta gör att ljudet upplevs som mer öppet och att det finns mer rymd runt instrumenten, en känsla av att musiken får mer plats att "andas".

Interaktion med högtalarna: En rörförstärkare har ofta en lägre dämpfaktor än en modern transistorförstärkare. Det betyder att den inte har ett lika "järnhårt grepp" om högtalarkonerna, vilket gör att högtalarens egen karaktär får spela ut mer. Denna interaktion skapar ofta den där organiska och tredimensionella klangen du minns.

Många moderna förstärkare siktar på en "klinisk" återgivning där inget läggs till och inget dras ifrån, vilket tekniskt sett är mer korrekt men känslomässigt kan upplevas som att musiken tappar sin energi och glöd.
Användarvisningsbild
4kTRB

Inlägg av 4kTRB »

Har det något att göra med att rörförstärkare ofta har väldigt hög matningsspänning också?
Jag vet en mikrofonförstärkare med några transistorer som drivs med 30V och ger kanonljud.
30V verkar ju inte motiverat för en mikrofonförstärkare direkt.
opampen

Inlägg av opampen »

Precis! Rören har en lite annorlunda karakteristika. Det går ofta bra att använda färre rör v/s transistorer i en förstärkare eftersom rören går att styra ut betydligt bättre eller mer innan det låter illa eftersom rören har andra deltoner i sin distorsion produkt som örat inte är lika känsligt för jämfört med trissor.

Sen finns det idag i och för sig MOSFET m.fl. trissor som börja komma närmare rören. V-MOS t.ex.
Användarvisningsbild
4kTRB

Inlägg av 4kTRB »

Transfunks 27MHz sändare R/C-sändare använder en V-MOS i slutsteget på ca: 1W.
V-MOS... lite som att ha ett rakblad som åskdetektor.
Skriv svar