Kylare för Raspberry Pi 5?
Re: Kylare för Raspberry Pi 5?
Men då är jag inte med på hur hatten sitter fast i Raspberryn. Det finns ju som sagt inga hål i kylflänsen på den sidan. Någonting jag missat?
Ah, jag har ju glömt hur det satt ihop, bra att du frågade! Jag plockade ner den och tog en ny bild
Så buntbandet håller verkligen ihop hatten med pajen. (Jag såg först bara det buntband som fäster det hela mot monitorstativet.)
Det gäller att välja en hatt med tillräckligt lång kabel så att man kan böja den över kylflänsen. Skruvhuvudena på skruvarna som fäster distanserna ser till att det blir ett avstånd mellan PCB och kylfläns.
Kanske inte så det var tänkt att man skulle göra, men den har kört dygnet runt i drygt två åt så det verkar fungera.
Det gäller att välja en hatt med tillräckligt lång kabel så att man kan böja den över kylflänsen. Skruvhuvudena på skruvarna som fäster distanserna ser till att det blir ett avstånd mellan PCB och kylfläns.
Kanske inte så det var tänkt att man skulle göra, men den har kört dygnet runt i drygt två åt så det verkar fungera.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Vill du ha en "lite" dyrare lösning så gör Argon fina lådor till RP, med och utan SSD.
Har själv en Argon One M.2 med RP4 och en USB3/Sata SSD som kör Home Assistant.
Ligger på 38 grader vid 2% belastning med passiv kylning (original fläkten havererade efter 2år).
Har själv en Argon One M.2 med RP4 och en USB3/Sata SSD som kör Home Assistant.
Ligger på 38 grader vid 2% belastning med passiv kylning (original fläkten havererade efter 2år).
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Det ser inte rätt ut i bilden med att Nvme-disken är skruvad mot det underliggande PCB:t. De jag monterat monterades med en distans så att SSD:n är parallell med underliggande PCB. Det kan då cirkulera luft runt SSD:n. SSD:er reducerar skriv/läshastighet om de överhettas.guckrum skrev: ↑29 april 2026, 21:50:07 Ah, jag har ju glömt hur det satt ihop, bra att du frågade! Jag plockade ner den och tog en ny bild
20260429_213728.jpg
Så buntbandet håller verkligen ihop hatten med pajen. (Jag såg först bara det buntband som fäster det hela mot monitorstativet.)
Men visst, om det fungerat i två år och du inte har några problem, så är det nog bättre att bara låta det vara.
Nä jag håller med, man kan göra mycket bättre, och det är inget jag rekommenderar om man har nycket disk-IO. Men detta är en surfdator och nvme-disken är där för att få ner accesstiderna, då de är flaskhalsen i den applikationen. Firefox gör mycket konstigt med disken som jag tycker att den inte skulle behöva.
Kanske testar med en hatt senare. Har en massa M2 minnen som tagits ur datorer som uppgraderats. Men skall börja med att få igång OpenMediavault.
Jag har en hylla i källaren där datorn för TVHeadend står tillsamans med UPS och switch och MOCA-adapter eftersom jag bara hade koax där TVn står. Drog nog partråd då vi byggde och tom högtalarkabel i väggarna, men det var ju för över 20 år sedan.. Tänkte sätta "servern" där
Jag har en hylla i källaren där datorn för TVHeadend står tillsamans med UPS och switch och MOCA-adapter eftersom jag bara hade koax där TVn står. Drog nog partråd då vi byggde och tom högtalarkabel i väggarna, men det var ju för över 20 år sedan.. Tänkte sätta "servern" där