Kylare för Raspberry Pi 5?
Kylare för Raspberry Pi 5?
Jag har köpt en för att köra OpenMediavault och noterar att den blir rätt varm. Det finns ju aktiva kylare med fläkt och sedan passiva. Skulle helst ha en passiv eftersom fläktar suger in damm. Hur har ni gjort?
Re: Kylare för Raspberry Pi 5?
Anväder en som surfdator och kör passiv kylning. Har rullat sedan jag köpte den i januari 2024:
https://www.amazon.se/dp/B0CM9JZKZZ
(Att lägga på en nvme-disk gör verkligen underverk för prestandan.)
https://www.amazon.se/dp/B0CM9JZKZZ
(Att lägga på en nvme-disk gör verkligen underverk för prestandan.)
OK. Ser bra ut och med denna får man även plats med en NVMe hat? Har du bild på den med hatten på?
Det är väl liknande den som electrokit har?
Det är väl liknande den som electrokit har?
Jag använder själv den där till ett par RPI5. Riktigt bra kylare.
Men jag är tveksam om det är rätt kylare om du planerar att använda NVME hat. Den skruvas väl med distanser ovanpå raspberryn, och denna kylare har inga hål för att montera något ovanpå.
Men jag är tveksam om det är rätt kylare om du planerar att använda NVME hat. Den skruvas väl med distanser ovanpå raspberryn, och denna kylare har inga hål för att montera något ovanpå.
OK. Nej, jag har inga omedelbara planer för att ha en NVMe hat.
Då kan jag varmt rekommendera den. Lättmonterad, känns mycket robust, kyler alla kretsar med behov, och hela kylflänsen blir varm så den gör sitt jobb.
tog en lämplig kylfläns , fräste den till rätt mått och hålbild
lade in ett kopparblock där cpu'n är och 10mm distanser och lade allt på ett minusmått på 0.1mm så det blir lite kontakttryck på cpu'n
håller 30-35 grader , kanske upp mot 40 vid full last
lade in ett kopparblock där cpu'n är och 10mm distanser och lade allt på ett minusmått på 0.1mm så det blir lite kontakttryck på cpu'n
håller 30-35 grader , kanske upp mot 40 vid full last
Tack! Får testa!
edit:
edit:
Tanken har slagit mig. Har flänsar i överflöd, men orken fattas...tog en lämplig kylfläns , fräste den till rätt mått och hålbild
tar inte så lång tid, men tummen ur är värre
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Nackdelen med den lösningen är att du bara kyler CPUn. Den kylflänsen vi tipsat om kyler alla varma komponenter, vilket kräver en fläns med olika höjd på oilka ställen.
Precis, såvida man inte fräser spacers av koppar el aluminium för alla chipp som blir varma.
Snygga hållare dock.
Snygga hållare dock.
går ganska lätt att göra det med
men behövs det?
borde kolla på det med värmekamera
men behövs det?
borde kolla på det med värmekamera
Vet faktiskt inte, men jag tänker att man inte gör det bättre om man sätter på en stor kylfläns som täcker dem (och därmed minskar luftflödet) men inte kyler dem 
jag har 10mm distanser och har pajen hängande så luftflödet bör vara ok åtminstånde ,men det vore kanske värt att prova hur varmt resten blir
Såhär sitter min nvme-hat/disk. Inga problem:
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.