Trådtöjningsgivare (Strain gauge)
Re: Trådtöjningsgivare (Strain gauge)
Eller bygga en vågplatta typ dom vi byggde för pallyftar mm.
Grått - golv
Gul- vågplatta med frigång mot golvet
Blå - distanser (om dom behövs beroende på höjden av sidorna)
Röd - lastceller
Grått - golv
Gul- vågplatta med frigång mot golvet
Blå - distanser (om dom behövs beroende på höjden av sidorna)
Röd - lastceller
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Tack för alla idéer.
Jag har en egen idé som jag tror liknar CPMS första rätt mycket. Jag har ett par cm frigång under den del av korgen som flaskan står i och altanen jag rullar grillen på är helt slät så jag kan offra en cm.
Planen är att separera över och underdel av korgen (vilket även var planen om jag hade hittat dragsensorer). Sedan skruvar jag fyra vinkeljärn i den övre delen som går in under den undre. I dessa sätter jag lastcellerna och låter underdelen stå på dem. Det borde vara den simplaste lösningen om jag vill fortsätta med dessa lastceller. Se paintbild för förklaring
Svart är korg. röd är vilkenjärn, och blå är sensorer. Skalan är totalfel.
Jag har en egen idé som jag tror liknar CPMS första rätt mycket. Jag har ett par cm frigång under den del av korgen som flaskan står i och altanen jag rullar grillen på är helt slät så jag kan offra en cm.
Planen är att separera över och underdel av korgen (vilket även var planen om jag hade hittat dragsensorer). Sedan skruvar jag fyra vinkeljärn i den övre delen som går in under den undre. I dessa sätter jag lastcellerna och låter underdelen stå på dem. Det borde vara den simplaste lösningen om jag vill fortsätta med dessa lastceller. Se paintbild för förklaring
Gjorde ett försök och detta kan faktiskt fungera.
Fick lite till gjort ikväll. Det ser utan att bli rätt ok.
Jag vet inte om det hjälper dig direkt men jag gjorde nyligen mitt första projekt med en trådtöjningsgivare till HomeAssistant, en våg under kattmatskålen.
https://makerworld.com/en/models/2475094-pet-food-scale
https://makerworld.com/en/models/2475094-pet-food-scale
Nej, de där har jag hittat tidigare och jag hittade inget bättre sätt att montera dem än de jag har nu så jag ratade dem. Och nu ser det ut som om min nuvarande idé kommer fungera så problemet är förhoppningsvis löst.
Men det är alltid kul att se andra projekt så inlägget uppskattas ändå
Men det är alltid kul att se andra projekt så inlägget uppskattas ändå
-
rikkitikkitavi
SeniorLemuren skrev: ↑17 april 2026, 10:10:37 Ett tips, oavsett om du väger under eller hängande, använd 3 givare aldrig 4 st. Du förstår vad jag menar om du försökt kapa 4 ben på en stol.
Det är rätt i princip, men normalt brukar man använda 4 st vid överliggande last och justerar höjden med någon form av ställskruv så alla 4 celler är belastade tillräckligt mycket under alla driftsfall (ex om man har en liten tank i en stor maskin där man har en basvikt på 1500 kg och tanken rymmer 125 liter och man väger in ca 0,2 kg när , inga problem med en kvalitativ vågcell)
Sedan är vikten = summan av de individuella vågcellerna såklart men det sköter mätförstärkaren.
TS får tänka på att kanske shimsa in någon tunn bit om inte alla 4 vågcellerna ger positivt utslag. Eller på något sätt lösa det i mjukvaran ifall en cell ger 0 eller minusvikt pga vågcellens nollbelastning är negativt. Det är ju inte nödvändigt med 0,2/1500 upplösning eller linäritet.
Jag tror att jag fått de fyra cellerna ganska i våg med varandra, men om jag inte fått det, spelar det någon roll då lasten på alla fyra adderas i den hx711 jag använder. I teorin skulle jag väl t.o.m. kunnat använda tre aktivt och gömt undan den fjärde?
Att justera in vilka värden som motsvarar två kända vikter exempelvis 0kg och 20kg görs i mjukvaran.
Att justera in vilka värden som motsvarar två kända vikter exempelvis 0kg och 20kg görs i mjukvaran.
Söker du på "S load cell" eller "Beam load cell" så hittar du lastceller som tar drag (Beam load cell mäter böjning, men fastsatta i en ände så kan man trycka eller dra andra änden).
Lastceller har en lite magiskt egenhet, om man rakt av parallellkopplar 2, 3, 4 st lika lastceller så blir mätresultatet summan av lasten på dem. Så därför kan du använda tre lastceller även om du inte har tre mätingångar. (För optimal noggrannhet behöver lastcellerna vara tillverkade med matchad känslighet)
Lastceller har en lite magiskt egenhet, om man rakt av parallellkopplar 2, 3, 4 st lika lastceller så blir mätresultatet summan av lasten på dem. Så därför kan du använda tre lastceller även om du inte har tre mätingångar. (För optimal noggrannhet behöver lastcellerna vara tillverkade med matchad känslighet)
Ok, det var nyheter för mig. Jag har inte grävt speciellt på djupet, men alla inkopplingar brukar använda 2 eller 4 lastceller kopplade i någon slags brygga. Den hx711 jag använder verkar vilja ha det så. Menar du att jag bara kunde tagit två kablar från varje sensor (och skippat "den röda") och parallellkopplat dem till hx711an?
Nu är det ju rent hypotetiskt eftersom jag redan löst det på "rätt sätt", men det är alltid kul att lära sig något nytt.
Nu är det ju rent hypotetiskt eftersom jag redan löst det på "rätt sätt", men det är alltid kul att lära sig något nytt.
Jag tänkte på färdiga lastceller, som redan innehåller 4 strain gauges i brygga. Hur det funkar med parallellkoppling av lösa strain gauges har jag inte koll på.
Att man har flera strain gauges i en lastcell är dels för förstärkning och minskat beroende av matningsspänning, men även för att bara mäta last i den riktning man är intresserad av och kompensera bort tvärkrafter, samt kompensera för temperaturutvidgning av materialet.
Du får mycket enklare ett mycket bättre mätresultat med en färdig lastcell än limmade givare tror jag.
Att man har flera strain gauges i en lastcell är dels för förstärkning och minskat beroende av matningsspänning, men även för att bara mäta last i den riktning man är intresserad av och kompensera bort tvärkrafter, samt kompensera för temperaturutvidgning av materialet.
Du får mycket enklare ett mycket bättre mätresultat med en färdig lastcell än limmade givare tror jag.
Aha, då förstår jag. De jag använder nu är kompletta färdiglimmade lastceller.
Precisionen är nog inget vidare men kommer räcka mer än väl för att mäta hur mycket gasol jag har kvar.
Precisionen är nog inget vidare men kommer räcka mer än väl för att mäta hur mycket gasol jag har kvar.